scand26hc Startet 1.September.2013 Link til dette innlegget Startet 1.September.2013 Hei. trenger litt råd rundt handel av kartplotter med radar og ekkolodd. er en garmin 740s? Har funnet den til en meget gustig pris. er denne modellen gammel og kjip når vannet kommer under kjølen i 2014? Sitér dette innlegget Link to post
scand26hc Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Så vidt jeg vet så kan 740s bruke alle Garmin radarer Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
scand26hc Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Det høres jo fabelagtig ut. Sett en butikk her i hamburg som hadde en super pris.. vet ikke om maritime er dyre men denne var billig synes jeg. garmin 740s med radar og svinger til 10k er det gunstig? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg har 720S, 740S er vel en videreføring av den uten at jeg vet hva som er forskjellen. Jeg er ganske fornøyd med plotteren, men jeg har ikke radar montert. Skjermen er relativt liten, så jeg vet ikke i hvilken grad man egentlig klarer å bruke radar effektivt på akkurat den enheten. (Forresten så tror jeg du trenger Garmin Marine Heading Sensor i tillegg for å få AIS tracking og overlay). Jeg synes menysystemet er litt rotete og jeg savner snarveier til noen funksjoner jeg bruker ofte ifb med seiling. https://buy.garmin.com/en-US/US/catalog/product/compareResult.ep?compareProduct=119867&compareProduct=119865&compareProduct=101693&compareProduct=37719 Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Selv bruker jeg radar på en Raymarine e7 med like stor (liten) skjerm. Selvsagt kunne skjermen vært større, men det fungerer ganske greit. 10.000 for plotter med radar er ganske rimelig. Men så kommer jo moms og sånt med i regnestykket. Hvis du får trukket fra den tyske momsen så blir vel ikke totalen veldig annerledes. Høcom har salg på samme utstyret: www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=36361674&searchQuery=radar 13.400 for 720 med radar. Sikkert ikke så mange kronan ekstra for 720s (innebygd ekkolodd). 720 og 740 er vel identiske men med forskjellige innebygde kart. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
scand26hc Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Ja jammen ikke sikker på hva jeg skal foreta meg. Tror det blir vanskelig med noe serlig større skjerm da jeg ønsker å integrere den i dashen på en scand 26. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Har 720s og kan ikkje forstå utsagnet med vanskelig meny. 740 er modellen etter. Pass på du får S modellen visst du vil ha ekkolodd. Prisen du får må jo være gunstig. Kun radar koster vel 8000 her heime? Får du ikkje plass til større hadde eg garantert kjøpt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Har 720s og kan ikkje forstå utsagnet med vanskelig meny. Synes det er tungvindt med "Dashboard måleinstrumentene". Blir en del hopping i undermenyer for min del, for å aktivt bruke funksjonaliteten 720S tilbyr. Har koblet det opp mot vind-data og vurderer AIS o.l. på sikt. Det burde ha vært mulig å sette opp noen fler snarveier, utover bare kart og ekkolodd kombinasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 740 er vel den samme som 720 mrn med forhands instalert kart over USA Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kenneth 81 Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Ja, 7 tommer er ikke veldig stort for en radarskjerm. Men etter å ha brukt radar på 7-tommersskjerm i to sesonger nå, så må jeg si at det fungerer bedre enn fryktet. Som oftest så kjører jeg med split-screen med kartet på den ene halvdelen og radar på den andre. (Jeg har to syv-tommere og kjører instrumenter og ekkolodd på den andre). Dette fungerer etter min mening ganske bra. Det man må være litt påpasselig med er i ikke zoome for langt ut, spesielt på radaren. Da er det fort gjort å ikke få med seg de minste ekkoene. Ekkoforsterkning (en funksjon som ganske enkelt forstørrer alle ekkoene litt), er en funksjon som jeg synes er veldig nyttig, i det minste når det ikke er så alt for tett mellom radarmålene. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
abbor Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Kjøp deg en Lowrance Point-1 så får du radaroverlegg. Dette er en hyggelig priset headingsensor, har også innebygd en svært bra GPS, men den kan ikke 720 utnytte mener jeg å huske. Radaroverlegg utnytter skjermarealet mye bedre. Etter min mening er alt under 8" i 4:3 format for lite til radar og da 8" i fullskjerm. Bredformat som det er på 720 gjør dette bare verre. Jeg har Simrad NSS12 som min hovedenhet, men jeg har også en Lowrance HDS-7 Touch i samme nettverk. Denne har samme skjermstørrelse og format som 720, jeg synes radar på denne skjermen ikke fungerer særlig bra. Da er faktisk NSS7 med 6.4" skjerm i 4:3 format bedre hvis datalinja slås av. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Til info så fungere radar overlay meget godt på min 720s og 18HD dome. Og dette uten ekstern heading sensor. Så Garmin 720 MÅ ikke ha heading sensor, slik andre plottere må ha. Skulle ønske meg større skjerm til tider, men null stress å bruke radar slik det er. Veksler mellom splitscreen kart/radar, overlay og rent radarbilde alt etter farvannet jeg er i. Ender nok opp med en 720 til, fremfor å kjøpe større skjerm til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Sidestick Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Det har også kommet en 721xs som i tillegg tilbyr wifi og bluetooth integrasjon mot bluechart mobile på iphone/ipad.. Den har visst også raskere prosessor for raskere oppdatering av bilde.. Samme fysiske mål, så vidt jeg vet.. Dyrere selvsagt... Sitér dette innlegget Link to post
scand26hc Svart 3.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Ja er mye å velge i. Får se hva det blir må lage ny dash og så får se hvordan jeg gjør det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.