bratt Startet 1.September.2013 Link til dette innlegget Startet 1.September.2013 Nidelv 24 Volvo Penta MD3B 36hk, etter en liten times kjøring med turtall ca. 1800 omdr. oljetrykk mellom 7 og 8 bar. Erfaringer om hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 (redigert) Trolig er det giveren som er defekt. Slå på tenning uten og starte. Viser den trykk da? Kan jo være dårlig kontakt mellom giver og instrument også, for jeg mener hvis ledning til giver tas av mens tenning er på stiger den helt til topps. Se også etter om de andre instrumentene viser unormale verdier. Hvis ikke ville jeg kjøpt både nytt instrument og giver på biltema til et par hundre fremfor og lappe på dette med dyre originaldeler. Hadde instrumenter fra biltema i gamlebåten og fungerte helt greit der. Hadde for øvrig samme feil på oljetrykk som deg, men ble altså normalt igjen når jeg byttet giver og instrument. Mulig du må ha en gjengeovergang til giver hvis ikke gjengene passer. Pass også på at den litt tykke plastskiva som følger med giveren kommer mellom kabelsko og selve giveren. Kommer ledningen borti gods viser instrumentet feil måleverdi. Redigert 1.September.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bratt Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg har testet trykket med en oljetrykkmåler, som sagt under kjøring i ca. 7 knop og 1800 omdr.og trykket kom da opp i mellom 7 og 8 Bar. Da gikk plutselig tutallet ned til ca. 1200 og farten ned til ca. 5 knop. Skiftet også olje til 20/50 + nytt oljefilter. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 (redigert) Ah, jeg trodde det var en original fastmontert trykkmåler som gikk til topps på skalaen. Vet i grunnen ikke hva trykket skal være, men rundt 3 kg vil jeg tro på marsjfart. Hva det blir i bar vet jeg ikke. Adeneo la ut en omregningstabell i en annen tråd, men det var fra bar til PSI. Årsaken kan vel kanskje være tett oljefilter, og en overtrykksventil som ikke åpner. Litt usikker på om det har betydning hvor du måler også, eksempelvis før eller etter filter. Oljen er vel kanskje også i tykkeste laget. Det er vel 15-40 som er greit på den, men om det betyr så veldig mye vet jeg ikke. Men det hørtes jo slett ikke bra ut at den plutselig falt ned på turtallet. Beklager, ser nå at du har skiftet filter. Redigert 2.September.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Om du er usikker på dashbordinstrumentet bør man sjekke med et manometer noe lignende dette fra BTma: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Oljetrykkmalersett-151390/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Ville ha sjekket overtrykksventilen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bratt Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Jeg har ikke oljetrykkmåler på dashbordet, bare lampe, men har sjekket oljetrykket med en oljetrykksmåler fra Biltema. Hvor sitter overtrykksventilen, og hvordan sjekker jeg den? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Jeg kjenner ikke til denne motoren spesielt, så da vet jeg ikke nøyaktig hvor overtrykksventilen sitter. Men vanligvis i nærhet av oljepumpe og/eller filter. Består vanligvis av en kule og en fjær.Noen som har en sprengskisse kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742090-21-13747.aspx Lille stempel og fjær innvortes i oljepumpa. Sitér dette innlegget Link to post
bratt Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Etter å ha fått et råd om å skifte til en tynn syntetisk olje ble dette gjort idag, skiftet fra 20W-50 til 5W-50. Etter ca 1/2 times kjøring med turtall ca. 1700 og 7 knop fart begynte oljetrykket å stige fra å ha ligget på 3,5 bar og til ca. 8 bar ved ankomst til bryggeplass, etter nok en 1/2 time.Hele turen ca. 1 time. Som også tidligere så sank turtallet merkbart og farten likeså ved ca. 4,5 bar, tydelig at motoren jobbet ganske tungt under det stadig økende trykket. Dette er vel noe som den nevnte overtrykksventilen skulle avhjelpe, -så her ligger vel trolig feilen. Jeg må bare finne denne jævl... overtrykksventilen, -hvor er`n? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Når bytta du filter sist? Om gjennomstrømninga gjennom filteret blokkeres eller strupes (skittent eller defekt filter) vil oljen gå gjennom by-pass-(overtrykks-) ventilen. Allikevel vil trykket øke. Virker jo som at motoren kjører med normalt trykk (3,5 bar) en stund. Har du oljeflow opp til toppen? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Se innlegg #9 for overtrykksventil pos.11 og 12. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Hvorfor bruker du så rare oljer på motoren din? Normal olje å bruke på denne er 15W-40 eller 10W-30 mineralsk. Helst den første. Første tall indikerer viskositet på kald motor, siste på varm. Så de to oljene du har brukt er akkurat like tykke på varm motor der problemet oppstår! Syntetisk olje bør unngås på en så gammel motor. Jeg ville ha prøvd å skifte til 10W-30 bare for å skylle gjennom systemet med noe tynnere, og se om den oppførte seg bedre da. Hvis ikke ser jeg ingen annen utvei enn å ta ut motoren og demontere oljepumpa. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Folk I Båt Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 At motoren går med normalt oljetrykk en halvtime (med belastning) før det begynner å stige kan tyde på at problemet nødvendigvis ikke skriver seg fra oljepumpa. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Oljepumpa ligger utvendig på motoren bak svinghjulet og er demonterbar uten å ta ut motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.