Jump to content

Hvorfor for høyt oljetrykk på Volvo Penta MD3B 36hk?

bratt

Recommended Posts

Trolig er det giveren som er defekt. Slå på tenning uten og starte. Viser den trykk da? Kan jo være dårlig kontakt mellom giver og instrument også, for jeg mener hvis ledning til giver tas av mens tenning er på stiger den helt til topps. Se også etter om de andre instrumentene viser unormale verdier. Hvis ikke ville jeg kjøpt både nytt instrument og giver på biltema til et par hundre fremfor og lappe på dette med dyre originaldeler. Hadde instrumenter fra biltema i gamlebåten og fungerte helt greit der. Hadde for øvrig samme feil på oljetrykk som deg, men ble altså normalt igjen når jeg byttet giver og instrument.

Mulig du må ha en gjengeovergang til giver hvis ikke gjengene passer.

Pass også på at den litt tykke plastskiva som følger med giveren kommer mellom kabelsko og selve giveren. Kommer ledningen borti gods viser instrumentet feil måleverdi.

Redigert av hegra (see edit history)

Ah, jeg trodde det var en original fastmontert trykkmåler som gikk til topps på skalaen. Vet i grunnen ikke hva trykket skal være, men rundt 3 kg vil jeg tro på marsjfart. Hva det blir i bar vet jeg ikke. Adeneo la ut en omregningstabell i en annen tråd, men det var fra bar til PSI.

Årsaken kan vel kanskje være tett oljefilter, og en overtrykksventil som ikke åpner. Litt usikker på om det har betydning hvor du måler også, eksempelvis før eller etter filter.

Oljen er vel kanskje også i tykkeste laget. Det er vel 15-40 som er greit på den, men om det betyr så veldig mye vet jeg ikke.

Men det hørtes jo slett ikke bra ut at den plutselig falt ned på turtallet.

Beklager, ser nå at du har skiftet filter.

Redigert av hegra (see edit history)
  • 2 uker senere...

Etter å ha fått et råd om å skifte til en tynn syntetisk olje ble dette gjort idag, skiftet fra 20W-50 til 5W-50. Etter ca 1/2 times kjøring med turtall ca. 1700

og 7 knop fart begynte oljetrykket å stige fra å ha ligget på 3,5 bar og til ca. 8 bar ved ankomst til bryggeplass, etter nok en 1/2 time.Hele turen ca. 1 time.

Som også tidligere så sank turtallet merkbart og farten likeså ved ca. 4,5 bar, tydelig at motoren jobbet ganske tungt under det stadig økende trykket.

Dette er vel noe som den nevnte overtrykksventilen skulle avhjelpe, -så her ligger vel trolig feilen.

Jeg må bare finne denne jævl... overtrykksventilen, -hvor er`n?

Hvorfor bruker du så rare oljer på motoren din? Normal olje å bruke på denne er 15W-40 eller 10W-30 mineralsk. Helst den første. Første tall indikerer viskositet på kald motor, siste på varm. Så de to oljene du har brukt er akkurat like tykke på varm motor der problemet oppstår! Syntetisk olje bør unngås på en så gammel motor. Jeg ville ha prøvd å skifte til 10W-30 bare for å skylle gjennom systemet med noe tynnere, og se om den oppførte seg bedre da. Hvis ikke ser jeg ingen annen utvei enn å ta ut motoren og demontere oljepumpa.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...