Jump to content

Draco 2300sc Aqad31 290 div spm


vinge87

Recommended Posts

Lager meg en samletråd med diverse spørsmål og begynner med disse :)

 

Hei, jeg har kjøpt meg en båt med 1986 Volvo Penta aqad 31 og 290 drev som jeg har lyst å gjøre bedre med tanke på styring.

 

Idag er det kabel ( mekanisk ) styring og dette er ikke noe bra føler jeg, mye "fyllakjøring" på rolig fart..... den fyker sideveis...

 

Jeg har lyst på Hyd styring, og da lurer jeg på hva jeg kan gjøre, kan jeg montere servopumpe på min motor? Reimhjulet er for tre reimer, idag brukes to reimer til dynamo og vannpumpe.

 

Om jeg ikke kan ha servo pumpe, vil det bli bedre styring uansett med hydraulisk?

 

Jeg tenkte å kjøpe denne, er dette good stuff?? http://www.maritim.no/motor-styring/styring/hydraulisk-styring-3/styresylinder-drev-volvo-kad-42-290

 

Hva rattpumpe bør jeg kjøpe til en 23 fot båt?

 

Båten dette gjelder er en 1982 Draco mod 2300sc om det betyr noe.

 

Neste spørsmål er håndgassen, den er slarkette og klarer ikke holde gassen i ro, har hatt den ut og strammet skruer, dette hjalp noen turer så er det tilbake slik den er......

 

Jeg lurer på hva erstatning kontroller jeg kan kjøpe, innebygget type.

 

Takk for hjelpen :)

Link to post

Hei.

jeg byttet min kontrollboks får noen uker siden, jeg har volvo motor men en AQ145, jeg sendte en del mailer til div forhandlere og fikk til svar at Volvo bruker standar kabler så jeg kunne bruke nesten vilke som helst.

 

om kablene/vaierene dine har et ennestykke med gjenger på og det er skrudd på en slike (se link) så har du masse muligheter,

http://www.maritim.no/motor-styring/gass-og-gir/monteringsdeler/multiflex-tapp-c-2-c-8-c-33

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post

Vp 290 drev skal ha power trim. Hvis ikke det er det jan det være et 280 drev. Når det gjelder vingling. Så er det vanskelig å få disse båtene til å gå rett uansett hvordan styring du monterer. Selv har jeg mekanisk styring med servo. Og har funnet ut at det beste for og få den til å gå noenlunde rett. Er å kjøre flapsa helt i bunn. Da styrer båten på en måte med hele skroglengden bedre. Men må også da gjete litt

Norske båter er best!

Link to post

ja jeg har power trim når jeg tenker meg om, trodde han mente tilting på drevet under kjøring ;)

 

En styring som er fra 1982 må jo være godt sleten nå hehe så å få dette bedre med hyd mener jeg å tro vil bedre dette, men det var lite info om event servopumpe passer eller om den hyd sylinderen er god knall :D

Link to post

Oversikten finner du her!

 

Drevet på bildet har spiss topp, og er derfor av DP serien, og egentlig ikke et AQ290, selv om de faktisk også gikk under den betegnelsen og enkelte av DP serien kom med AQ290 klistremerker osv. så er det rent teknisk et DP drev.

Dette kan trimmes når den går både sakte og fort ettersom det er hydraulisk trim, mens AQ280 og eldre har elektrisk tilt som kun skal brukes på lave turtall.

Link to post

Skulle tippe at det er et DP A1 drev du har, ser ut som du har de små boltene på opphengsgaffelen og Backhake mekanismen ser man tydlig. Det skal sitte et skilt oppe på drevet rett akter om den øvre belgen.

Om båten går som en orm og du vurderer å bytte styring er det også viktig å sjekke om det er slakk i styrehjelmen på drevet. Kan man ta tak i drevet flytte det fra side til side en del uten at rattet beveger seg bidrar dette også dårlig retningsstabilitet. Dette er et vanlig fenomen på disse dreven når de blir noen år.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg vil pusse opp teak som er både inne under kallesjen og utvendig slik som badeplattform, pullerter fremme og mellom rekkverket.

 

Dem hele flatene (platene) tenkte jeg og kjøpe en ny plate og lage like. ( Eller er dette dumt)

 

Lister og ting som koster skjorten og lage nye trenger jeg tips om hvordan jeg kan gjøre dette best mulig og at teaken vil holde seg i mangen år slik at jeg slipper å male hvert år. Noen som vet om fremgangsmåte?

 

 

Har og luftinntak på begge sider til motorrom, ene siden er det knekt, noen som vet hvor jeg kan kjøpe ny?

 

Propeller, finnes det bedre propeller enn det jeg har? Har duoprop som dere ser på bilder over her..... Jeg må kjøpe nye uansett, skal man da velge stål eller Alu?

 

bilde

Link to post

Det eneste som er tilnærmet vedlikeholdsfritt når det kommer til teak er å pusse vekk den gamle lakken og ha det ubehandlet. Det blir grått etterhvert, men det trenger ikke behandling.

Det peneste synes jeg er å pusse ned teaken og lakkere med en skikkelig teaklakk, men det krever konstant vedlikehold. Det kan også oljes, og det blir ikke like blankt, men det er vel lettere å vedlikeholde med olje i forhold til lakk.

 

Det ser vel ikke ut som det er noe feil med propellene på bildene ovenfor, men dersom du absolutt vil gjøre noe kan du sende de til Winrace og få de tilbake så godt som helt strøkne.

Nye propeller koster jo litt, og forskjellen vil nok være minimal, da de originale aluminiums propellene stort sett er ganske bra, så lenge de er av rette størrelsen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

eg har vært nedi med min fetter sin båt, samme propellene og hannes ble skadet........ så da er det selvsagt bare rett og rimelig at han får mine.... derfor jeg må ha nye......

 

har demontert dem nå, står 8 - 0 1 1

 

tallet 7 står for seg, regner med det er alu propeller jeg har?

 

Sier tallene noe på størrelse?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...