vinge87 Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Lager meg en samletråd med diverse spørsmål og begynner med disse :) Hei, jeg har kjøpt meg en båt med 1986 Volvo Penta aqad 31 og 290 drev som jeg har lyst å gjøre bedre med tanke på styring. Idag er det kabel ( mekanisk ) styring og dette er ikke noe bra føler jeg, mye "fyllakjøring" på rolig fart..... den fyker sideveis... Jeg har lyst på Hyd styring, og da lurer jeg på hva jeg kan gjøre, kan jeg montere servopumpe på min motor? Reimhjulet er for tre reimer, idag brukes to reimer til dynamo og vannpumpe. Om jeg ikke kan ha servo pumpe, vil det bli bedre styring uansett med hydraulisk? Jeg tenkte å kjøpe denne, er dette good stuff?? http://www.maritim.no/motor-styring/styring/hydraulisk-styring-3/styresylinder-drev-volvo-kad-42-290 Hva rattpumpe bør jeg kjøpe til en 23 fot båt? Båten dette gjelder er en 1982 Draco mod 2300sc om det betyr noe. Neste spørsmål er håndgassen, den er slarkette og klarer ikke holde gassen i ro, har hatt den ut og strammet skruer, dette hjalp noen turer så er det tilbake slik den er...... Jeg lurer på hva erstatning kontroller jeg kan kjøpe, innebygget type. Takk for hjelpen :) Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Hei. jeg byttet min kontrollboks får noen uker siden, jeg har volvo motor men en AQ145, jeg sendte en del mailer til div forhandlere og fikk til svar at Volvo bruker standar kabler så jeg kunne bruke nesten vilke som helst. om kablene/vaierene dine har et ennestykke med gjenger på og det er skrudd på en slike (se link) så har du masse muligheter, http://www.maritim.no/motor-styring/gass-og-gir/monteringsdeler/multiflex-tapp-c-2-c-8-c-33 Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
vinge87 Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Hei, kablene er gjenget i endene ja Hva kontrollboks endte du opp med da? Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 hei jeg ente opp med en som er temlig lik denne http://marineshop.no/Styring-Motor/Kontrollboks/Kontrollboks/TELEFLEX-Kontrollboks-Side-inf-CH1700-m--Trim---blanke-detaljer-102652-p0000029004.aspx men jeg har ikke power trim, eller slik på dreve så jeg fant en uten slike brytere. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
vinge87 Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 jeg har heller ikke power trim. Men 2500 kr for en kontrollboks er jo litt drøyt, må være knappene som koster hehe Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Jeg syns også kontrollboksene var relatift dyre men ser dem ligger på rudt 1500 - 3000kr javnt over, litt etter hva man ser etter. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Draco24styling Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Vp 290 drev skal ha power trim. Hvis ikke det er det jan det være et 280 drev. Når det gjelder vingling. Så er det vanskelig å få disse båtene til å gå rett uansett hvordan styring du monterer. Selv har jeg mekanisk styring med servo. Og har funnet ut at det beste for og få den til å gå noenlunde rett. Er å kjøre flapsa helt i bunn. Da styrer båten på en måte med hele skroglengden bedre. Men må også da gjete litt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
vinge87 Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 ja jeg har power trim når jeg tenker meg om, trodde han mente tilting på drevet under kjøring ;) En styring som er fra 1982 må jo være godt sleten nå hehe så å få dette bedre med hyd mener jeg å tro vil bedre dette, men det var lite info om event servopumpe passer eller om den hyd sylinderen er god knall :D Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Nettopp tilting under kjøring som er powertrim. Hvis du bare har elektrisk heis. Har du et 280 drev Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
vinge87 Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 (redigert) legger ved bilder av drevet mitt, selger sa dette var et 290 drev, har jeg blitt lurt? EDIT: jeg lastet opp 4 bilder, hvordan får jeg dem inn her i tråden hehe??? Redigert 4.September.2013 av vinge87 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Det er et DP-A/B/C/D/E drev Sitér dette innlegget Link to post
vinge87 Svart 4.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2013 ? ja er det er 290 drev eller et 280 drev? Eller ingen av delene?? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 290. Og de har skikkelig trim og ikke heis som på 280. Denne kan trimme med under gange Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
vinge87 Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 den kan trimmes når den går sakte ja, dette er riktig, så da har jeg 290 drev da :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Oversikten finner du her! Drevet på bildet har spiss topp, og er derfor av DP serien, og egentlig ikke et AQ290, selv om de faktisk også gikk under den betegnelsen og enkelte av DP serien kom med AQ290 klistremerker osv. så er det rent teknisk et DP drev. Dette kan trimmes når den går både sakte og fort ettersom det er hydraulisk trim, mens AQ280 og eldre har elektrisk tilt som kun skal brukes på lave turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Skulle tippe at det er et DP A1 drev du har, ser ut som du har de små boltene på opphengsgaffelen og Backhake mekanismen ser man tydlig. Det skal sitte et skilt oppe på drevet rett akter om den øvre belgen. Om båten går som en orm og du vurderer å bytte styring er det også viktig å sjekke om det er slakk i styrehjelmen på drevet. Kan man ta tak i drevet flytte det fra side til side en del uten at rattet beveger seg bidrar dette også dårlig retningsstabilitet. Dette er et vanlig fenomen på disse dreven når de blir noen år. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
vinge87 Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 takk for info og den oversikten din adeneo, men skal jeg kjøpe da hyd syl for " 290 " drev? Skal sjekke den hjelmen, sikkert ikke så stram nå etter alle disse årene hehe Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 I utgangspunktet så er transomfestet likt på AQ290 og opp til DP-E (sånn mer eller mindre), men det finnes tidlig og sen utgave av AQ290, hvor det i hvert fall er forskjell på trimsylindrene, men regner med styresylinder passer greit om hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
vinge87 Svart 20.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2013 Jeg vil pusse opp teak som er både inne under kallesjen og utvendig slik som badeplattform, pullerter fremme og mellom rekkverket. Dem hele flatene (platene) tenkte jeg og kjøpe en ny plate og lage like. ( Eller er dette dumt) Lister og ting som koster skjorten og lage nye trenger jeg tips om hvordan jeg kan gjøre dette best mulig og at teaken vil holde seg i mangen år slik at jeg slipper å male hvert år. Noen som vet om fremgangsmåte? Har og luftinntak på begge sider til motorrom, ene siden er det knekt, noen som vet hvor jeg kan kjøpe ny? Propeller, finnes det bedre propeller enn det jeg har? Har duoprop som dere ser på bilder over her..... Jeg må kjøpe nye uansett, skal man da velge stål eller Alu? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.September.2013 Del på Facebook Svart 20.September.2013 (redigert) Det eneste som er tilnærmet vedlikeholdsfritt når det kommer til teak er å pusse vekk den gamle lakken og ha det ubehandlet. Det blir grått etterhvert, men det trenger ikke behandling. Det peneste synes jeg er å pusse ned teaken og lakkere med en skikkelig teaklakk, men det krever konstant vedlikehold. Det kan også oljes, og det blir ikke like blankt, men det er vel lettere å vedlikeholde med olje i forhold til lakk. Det ser vel ikke ut som det er noe feil med propellene på bildene ovenfor, men dersom du absolutt vil gjøre noe kan du sende de til Winrace og få de tilbake så godt som helt strøkne. Nye propeller koster jo litt, og forskjellen vil nok være minimal, da de originale aluminiums propellene stort sett er ganske bra, så lenge de er av rette størrelsen. Redigert 20.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vinge87 Svart 20.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2013 eg har vært nedi med min fetter sin båt, samme propellene og hannes ble skadet........ så da er det selvsagt bare rett og rimelig at han får mine.... derfor jeg må ha nye...... har demontert dem nå, står 8 - 0 1 1 tallet 7 står for seg, regner med det er alu propeller jeg har? Sier tallene noe på størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.