jolleali Startet 1.September.2013 Link til dette innlegget Startet 1.September.2013 Hei Har ikke planlagt å gjøre det enda, men lurer på om det går ann å sette inn en innenbordsmotor på en vanlig jolle. Er det noen som har gjort det før eller noen som hvet hvordan man gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Jobbet en gang på et båtverksted i arbeidsuka. Det er vel 25 år siden etterhvert. Da hadde vi inne en Silver Viking 14, mener det var det den het. Den hadde en grei innenbordsmotor og drev. Gikk styggfort husker jeg og lå med baugen i været pga vekta. Men det er gjort før... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kristian_H Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Jetling, søk på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43715139 Yellow boat, spes løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 (redigert) Hei, ein venn av meg sette ein Honda GX 390 i ein 17 fots Rana plastbåt. Vedkommande støpte fundament til motor og gear. Det blei brukt eit TMC40 gear, med framleddet frå ein Ford fiesta mellom motor og gearkasse for at vinkelen på gearkassa blei rett i forhald til propellakslinga. Under båten blei det påstøpt ein kjøl. Propellanlegge var eit vribart anlegg frå FM motorfabrikk. Dette opsettet virka fint, eg var med på prøvetur, det var ganske artigt å kjøre rundt med. Samt at ein kunne leike seg med både gear og propell stigning. Så, prosjektet dit burde vere gjennomførbart om du har tilgang på dreiebenk og liknande. Lykke til om du velger å starte prosjektet. Redigert 2.September.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
-morten- Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Men hva er formålet? Hvorfor ikke sette på en moderne påhengsmotor som er optimal både med hensyn til vekt fart og forbruk? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Utfordringen er å finne en motor som er liten og lett nok til båten. Og at en såpass liten båt får rimelig lite plass til overs til annet enn motoren. Hva er problemet med å bruke utenbords egentlig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DieselDahl Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=42982675&reference=2013/7/vertical-4/26/7/418/678/27_1229076761.jpg Dette er en heftig sak med mercury innenbords motor og vannjet. Finnes i flere størrelser. Utrolig kompakt motor og transmisjon som får plass under et jockeysete. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 (redigert) Men hva er formålet? Hvorfor ikke sette på en moderne påhengsmotor som er optimal både med hensyn til vekt fart og forbruk? Det er nok det enklaste og greiaste å sette på ein påhengs motor. Men for spesielt interesserte kan det vere spanande å prøve noko litt unikt. Redigert 2.September.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Monaco 27 Fly Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43715139 Yellow boat, spes løsning. Dette kalles brønnmontering, og var/er ikke uvanlig i spissbåter, færinger o.l., dvs. båter uten akterspeil. Når det gjelder montering av innenbords i liten båt, ta en titt her: http://www.youtube.com/watch?v=az8HRyjrpI0 V8'er i 13 fots båt Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Men hva er formålet? Hvorfor ikke sette på en moderne påhengsmotor som er optimal både med hensyn til vekt fart og forbruk? hvorfor? Fordi det er gøy! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 jeg elsker selv fart og tekniske utfordringer, men det må jo være bedre å bruke et skrog som er egna for fart da, om det er det som er formålet.. Slik jeg ser det er det kun vannjett som passer for en slik instalasjon.. med aksel blir det fort at motoren kommer for langt frem i båten, og heller ikke noen plass å sitte på.. hekkagregat er venskelig fordi akterspeilet rett og slett er for lite..... man får jo et eldre speedbåtskrog uten motor for noe samme pris for en jolle, om dette skal være et budget prosjekt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Men hva er formålet? Hvorfor ikke sette på en moderne påhengsmotor som er optimal både med hensyn til vekt fart og forbruk? trådstarter er vel ikke mer enn 14-15 om jeg ikke husker feil, da skal man være litt nysgjerrig :) enkleste om man er bestemt på å prøve vil nok være å slakte en gammel vannscooter,, og transplantere inn motor/pumpe trenger jo ikke allverdens med hk før dette kan bli skummelt gøy :)) men også enig med morten over, skal man først gjøre noe slikt så ville jeg også hatt et annet skrog å gått ut fra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.