Artekno Startet 2.September.2013 Link til dette innlegget Startet 2.September.2013 Har et rom under køya foran som er kronglete å komme til for klær eller annet utstyr, da hele madrassen m.m. må løftes bort for å få opp luka under sengebunnen. Jeg bruker det ikke til noe. Vurderer en ekstra vanntank, eller kanskje krype til korset og installere septiktank ombord... Rommet er trekantet. Fungerer disse myke vanntankene over tid tro? Det er i allefall ingen skarpe kanter nedi der det det er innerliner. Myk septiktank er jeg fryktelig skeptisk til... Kanskje uten grunn, men fyttigrisen om det skulle gå gæli da.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
jensemann2 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg hadde en sånn myk 100 liters tank fra maritim i seilbåten i mange år. Fungerte utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg hadde en sånn myk 100 liters tank fra maritim i seilbåten i mange år. Fungerte utmerket! Denne? http://www.maritim.no/vvs/vannsystem/vanntank/fleksibel-vanntank-baug-100-liter Jeg har en litt liten vanntank under dørken i syrefast. Den er ettermontert og utnytter vel rommet der maksimal. Det er likevel ikke nok når jeg installerer VV, og dusj i cockpit. Så tenkte jeg at jeg kunne T-kople en slik "nylonpute" inn på SS-tanken, så ordner tyngdekraften med etterfylling når SS-tanken tømmes av pumpa siden SS-tanken ligger veldig lavt. Må lage en egen påfyllingsstuss i fordekket bare, så tenker jeg det vil fungere helt fint. Baijsen får fortsette å krydre fjorden tenker jeg. Blir veldig komplisert å legge en septiktank der fremme tror jeg. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Erik Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg har ettermontert slik fleksibel trekantet tank i frempigg under køya i fjor. Funker bra, men er bare ca 1 år så får jo la tiden vise hvor lenge det holder. Mitt rom er vanntett, så den dagen det lekker kommer ikke vannet noe sted. Jeg laget påfyll lokk i ankerbrønn i baugen til denne ekstra tanken. Jeg har egen stenge kran/kule ventil på hver av tankene mine, slik at det ikke kan suges falsk luft fra en tom tank. Da vet jeg også at når hovedtank er tom har jeg ca 2-3 dusjinger/dager igjen når jeg stenger denne og starter på reserve tanken, før jeg må til brygge for påfyll. Greit at det ikke bare plutselig er tomt i begge når du ligger der ute blandt skjæra PS : Jeg har da 40 liter VV i tillegg... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Fordelen/ ulempen med å plassere septiktank fremme i forpig er at vektfordelingen i båten forblir slik den er i dag, når du er til sjøs. Den vil jo alltid vær så og si tom til sjøs. Vanntank gir ekstra vekt fremme. Leste noen kommentere at en delvis full vanntank, fast plast tank, kan slåes i stykker i kraftig sjø, der fremme i bauen. En fleksibel vanntank vil kanskje tåle dette bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Har ikke målt hovedtanken i kjølen - tipper 60 liter. Kan nok ha fri passasje fra ekstratanken fremme og ned til den, så "etterfyller" ekstratanken etter hvert. Har da en lufteslange opp fra kjøltanken, men denne går til et høyere nivå enn ekstratanken. Ser for meg at en myk tank kan skvalpe mindre enn en delvis fyllt fast tank der fremme. Rommet mitt er også vanntett, men jeg må lage en gjennomføring til ut-slangen. Ved lekkasje går vannet uansett rett ned i kjølbrønnen og pumpes ut derfra. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Gabi Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Min gamle 22fot Uttern D66 hadde en slik myk 50l tank som standard. Den utvidet seg når man fylte på vann og trakk seg sammen når man tappet. Fungerte uproblematisk. Kan ikke skjønne annet enn at en slik løsning skal fungere upåklagelig i annen båt også. Du må selvsagt ta hensyn til vektfordelingen. Uttern sin 50l fungerte uten punktering i 40knop og generelt annen kjøring i bra sjø. Sikkert forskjellige kvaliteter ute å går her også som ellers... Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Min gamle 22fot Uttern D66 hadde en slik myk 50l tank som standard. Den utvidet seg når man fylte på vann og trakk seg sammen når man tappet. Fungerte uproblematisk. Kan ikke skjønne annet enn at en slik løsning skal fungere upåklagelig i annen båt også. Du må selvsagt ta hensyn til vektfordelingen. Uttern sin 50l fungerte uten punktering i 40knop og generelt annen kjøring i bra sjø. Sikkert forskjellige kvaliteter ute å går her også som ellers... 100 kilo ekstra i baugen på båten min gir bare litt ekstra punch gjennom bølgene! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
ravddo Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg har hatt en slik fleksibel vanntank i baugen på båten min i 10 år nå. Den er like hel i dag. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gabi Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Så-løp og kjøp og installer! Du kan sikkert bruke den som øl- eller vintank også. Dog kanskje da med egen tappekran? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jepps. Skal ha på plass en slik da, samtidig med varmtvannstanken og utedusjen! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Hulda Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Sylfiden, den forrige seileren hadde en slik tank. Den lakk hvis vi fylte den full. Men ting har sikker blitt bedre nå. Den var umulig å gjøre ren innvendig, det har sikkert også blitt bedre nå. Ellers var den bra, rommet 75 liter, om jeg ikke hukser feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg brukte vanntankrens fra Maritim 1 gang i året for å rense, virka ok det. Det var 2 store lokk på min som kunne demonteres for å fylle på og av med. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Litt klorin og skylling gjør en slik rein når det trengs. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Gabi Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg brukte også klorin først. Men det smakte egentlig litt klor av vannet over lengre tid enn den dedikerte vanntankrensen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.