Jump to content

Sabb 2 G problem med gir/fremdrift

Bagheera

Recommended Posts

Jeg har nettopp fullført et skikkelig trebåtprosjekt. Det er en 22 fots Nordlandssjark. I den sitter det en Sabb 2 G (196?). Motoren hadde stått i noen år da jeg omsider kunne starte den opp igjen, men skulle være nyoverhalt ble jeg fortalt. Den går som en klokke. Motoren er utstyrt med såkallt 4 1/4 tørn sveivomstyrings gir. Selve sveivomsystemet har jeg kjøpt splitter nytt originalt.

Problemet mitt har vel vært tilstede hele tiden. Helt siden jeg først sjøsatte båten følte jeg at jeg ikke fikk den farten jeg skulle ha ut av den. Fikk logget den til maks 5.8 knop. Etter bare 4 timers bruk begynte ytelsen gradvis å avta. Jeg forsøkte å justere dette med stigningen på propellen for å kompensere. Som sagt så skjedde dette ganske fort, og allerede etter ca 5 timers bruk begynte motoren " å glippe". Dvs den begynte å gå i fri og tilbake i gir av seg selv (det føltes i alle fall slik), og fikk dermed en veldig "nøkkete gange". Trodde det var frikoplingen, men den virket OK. Etter denne episoden sent i fjor høst har båten ligget ved brygga. Nå går båten bare såvidt fremover i gir, uansett turtall.

Jeg er ganske fortvilet. Noen mener at det er clutchen som er slitt, og at motoren må ut av båten for å få byttet denne. Andre sier at det kan være en bagatell. Er det noen mulighet for at det ikke er gir relatert, men at det kan være propellen?. Kan motoren oppføre seg slik ved lite fett i propellhodet etc?. Noen som har vært borte i noe lignende?

Hylserøret er det ikke. Har sjekket allt visuelt. Det kan selvsagt være frikoblingen? En ting jeg glemte å nevne er at etter at dette problemet mitt har inntruffet, så kommer det en "klakkelyd" fra giret når motoren står i fri. Så fort frikoblingarmen beveges i innkoblet retning så slutter denne lyden.. Er det noen enkel måte å sjekke om det kan være den?

Høres merkelig ut. Et vridbart anlegg har jo ikke noen fristilling, da det jo er innkoblet hele tiden. Inn og utkopling er det koplingen som tar seg av. Det kan jo være at denne trenger å justeres da, hvis den slurer. Men det hørtes merkelig ut med den raslingen. Prøv først å åpne koplingsluken , drei motoren rundt og se om noe er løst nedi der. Hvis ikke så kan du stramme opp koplingen litt, tror det er snakk om en halv omdreining på hver mutter i første omgang. Men dette finner du mer om i instruksjonsboken. Tror den ligger på forumet her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

kan høres ut som om du har problem med clutchen her.gå inn på sabb motor på internett,så på linken på venstre side finner du komplett bruksanvisning med feilsøking for å løse problemet.at det kan være selve propell hodet høres helt usannsynlig ut.

Du verden. Så mye respons på så kort tid ! Jeg er ny her inne i dag, faktisk. Så mye hjelpsomme mennesker...

Jeg skal forsøke å få en sabb mekaniker ned i båten over påske. Jeg er ikke noen mekaniker likevel. Håper det kun er frikoblinga, ettersom det hadde spart meg for mange $$$$$. Men må motoren likevel ut, så bytter jeg hele girkassa. Sveivomstyringa er litt for tungvint for meg. Sikkert billigere å få tak i en brukt gir kasse enn å kjøpe ny clutch (eller "kløtsj" som det skal staves i henhold til Norsk Språkråd)

Takker for hjelp så langt. Når jeg får svar på hva det var, så skal jeg legge det inn for de som er interessert..

Mener å huske dette er tålig likt som på Sabb 1G. Det motoren din lider av er antakeligvis en litt for slakk clutch.

I bak-kant av maskinen har du ei luke, åpne denne, og så strammer du de fire skruene på clutchen. Ca 1/8-1/4 omdreining. Stammer du for nye, får du ikke satt frikoblingen i inngrep.....da må det slakkes. OBS! Skarpe kanter nedi der...pass på fingrene :-)

K.

Hei.

Når du skal justere "klutchen" kan det være ein fordel å ha koblingshendelen innkoblet, da vil du lettere kunne oppdage om koblingen er jamt teitet rundt hele. Dette er viktig for at hele friksjonsplaten skal være i inngrep, ellers vil du få problemet du har erfart, nemlig at koblingen slurer etter svært kort tid. Vær også oppmerksom på at dersom friksjonsplaten er helt ny skal du bruke litt kraft for å koble inn de første gangene, da denne vil bli slakkere etter få timers gange.

Ved problemer kan du også kontakte

Sabb Motor i Bergen

Lykke til!!

Redigert av Powerline (see edit history)

Nå har jeg hatt en ekte Sabb mekaniker i båten, og han fant ut av problemet. Det var heldigvis kun en slakk clutch. En av de totalt 3 cluch lamell anslag justerings "greiene" var slakk. Dette gjorde at lamellene lå skjevt mot hverandre, og forårsaket sluring. Stramming av noen muttere, og vips så var det gjort. Fryktet det verste (at cluchen måtte byttes), og at motoren måtte ut.

Da er problemet løst.

Konklusjon: Fagfolk kan være en god investering, selv om det koster noen kroner.

Nå har jeg hatt en ekte Sabb mekaniker i båten, og han fant ut av problemet. Det var heldigvis kun en slakk clutch. En av de totalt 3 cluch lamell anslag justerings "greiene" var slakk. Dette gjorde at lamellene lå skjevt mot hverandre, og forårsaket sluring. Stramming av noen muttere, og vips så var det gjort. Fryktet det verste (at cluchen måtte byttes), og at motoren måtte ut.

Da er problemet løst.

Konklusjon: Fagfolk kan være en god investering, selv om det koster noen kroner.

<{POST_SNAPBACK}>

Rabagast,

Skönt att det löste sig på bästa sätt ! Det gäller också att få tag i fagfolk som man litar på, har peronligen en del dålig erfarenhet av detta.

/ Dan

Det var godt og høre!

Og så må du ikke bytte til hurtigomstyring da, den du har er kjempefin!

Hadde maken sjøl, det går bra med litt øvelse!

Sjøl kjørte jeg båten godt opp på flytebrygga en gang jeg sveivet gærne veien :lol:

Godt det var mørkt da :blush:

Men veldig fint når man blir vant med det!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...