Jump to content

Yamaha Mariner 40 stopper v halvt til fullt gasspådrag

rchagen

Recommended Posts

Hei.

Har en pen Yamaha Mariner 40 2 syl 2takter 1986 mod som stopper etter at jeg gir den litt belastning mellom halv og full gass.

Den går i 2 - 3 minutter før den begynner å nøle, og struper seg helt og stopper.

Motoren starter med en gang etter den har stoppet og samme prosedyre skjer igjen om jeg prøver å belaste den.

Kjører jeg i dorgefart og mot halv fart fungerer den fint.

Motoren er helt orginal og bensinfilter er sjekket. Lurer på om det kan være noe luftgreier, men er ikke sikker.

Har prøvd å justere blanding og, men det ser ikke ut til å hjelpe.Har også bytta impeller, så den kjøler som bare det.

Er dette et velkjent problem på disse motorene evt flere to taktere ?

Mulig det bare er bagateller, men greit å forhøre seg med noen før jeg begynner å plukke motoren fra hverandre :)

På Forhånd takker jeg for svar.

Mvh

Øystein

Hei

Eg hadde eit liknande problem med ein 1999 mod. Mariner, 5hk, totakt.

Problemet var oljeavleiringar i forgassaren. Løysinga var å demontera den, rensa med 5-56 og Q-tips og stikka opp kanalane med ein sprøytespiss.

No koplar eg alltid frå bensinslangen, og let motoren gå til den stoppar, før eg set motorane mine vekk for lengre tid. Då ligg det ikkje att bensin i forgassaren.

Dersom det blir liggande att bensin, kan den fordapa over tid. Det gjer ikkje totakstolja.

Lykke til.

Ask

helt klart bensintilførsel, men da før forgasser og den får for lite, ikke for mye (da ville den blitt vanskelig å starte etter stopp) . kan da være feks falskluft i koblinger, eller at bensinslange suges flat pga kink

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har mest tro på at flotøren ikke funket, jeg ville ikke kjørt motoren tom for bensin i anlegget før vinterlagrinh, det vil da danne seg kondens inne i flotørhus og pumpe også begynner det å irre. Får håpe ikke pumpen er kaputt, hvis problemet vedvarer etter at forgasser er rengjort så prøv å dra shocken forsiktig ut under full gass, den vil da få mer bensin men aldring klemme på blæra på bensinslangen. Lykke til.

Det er to forgassere på denne eller?

Hvis det er det så, er det 99% sikkert tilførselen før forgasserne som er problemet siden den stopper under fart.

Bensinpumpa er jo en enkel sak å demontere for sjekk!!

Men som Ivar skriver, sjekk slanger for knekk, falsk luft rundt bensinkobling.

Hvis du mistenker falsk luft rundt koblinger kan du ta en slange å stikke den rett i tanken og koble den på filteret inne på motoren så har dy by-passet hele det ruklet.

Hvis motoren ikke har brukt unormalt mye bensin i det siste kan du nok se bort i fra hull i membran på bensinpumpa.

Jeg har ved et par anledninger opplevd akkurat det samme. Hos meg så var det fjæra i koblingen på bensinslangen (den som er bak kula i enden) som var sliten og ikke klarte å åpne sperra i koblingen på tank eller motor. Byttet fittings på slange, og problem fikset. Evt bytt hele slangen, så får du ny belg pumpe i samme slengen. I verste fall har du en reserve slange.

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...