rchagen Startet 2.September.2013 Link til dette innlegget Startet 2.September.2013 Hei. Har en pen Yamaha Mariner 40 2 syl 2takter 1986 mod som stopper etter at jeg gir den litt belastning mellom halv og full gass. Den går i 2 - 3 minutter før den begynner å nøle, og struper seg helt og stopper. Motoren starter med en gang etter den har stoppet og samme prosedyre skjer igjen om jeg prøver å belaste den. Kjører jeg i dorgefart og mot halv fart fungerer den fint. Motoren er helt orginal og bensinfilter er sjekket. Lurer på om det kan være noe luftgreier, men er ikke sikker. Har prøvd å justere blanding og, men det ser ikke ut til å hjelpe.Har også bytta impeller, så den kjøler som bare det. Er dette et velkjent problem på disse motorene evt flere to taktere ? Mulig det bare er bagateller, men greit å forhøre seg med noen før jeg begynner å plukke motoren fra hverandre :) På Forhånd takker jeg for svar. Mvh Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Luft er vel sjeldent et problem, da det ikkje er noe luftfilter som kan gå tett. Blandingskruen er kun for justering av blanding ved tomgang. Det høres ut som motoren ikkje får nok bensin, så eg ville tatt opp å renska forgassere skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
rchagen Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Okei. Trenger man å bytte pakninger etter at man har renset forgasserne eller går det greit å sette de sammen igjen ? Kommer vel ann på tilstanden til de kanskje. Legger man delene i røsprit da kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 viss pakningene er hele og uskadet kan du bare smøre dem inn med noe pakninstetning av etteller annet slag. Nytter nok ikkje med rødsprit da det kan være "forkalkninger" som tetter den, må nok børste og stikke opp ale dyser. ( bruk f.eks en kordell fra en ledning til å renske små hull) Sitér dette innlegget Link to post
rchagen Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Da skal jeg prøve det :) Takk for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Sjekk plugger, evnt bytt de i samme slengen:-) Sitér dette innlegget Link to post
rchagen Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 De er nye, men vurderer å bytte tank m belg, da belgen liksom aldri blir hard når man pumper inn bensin :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Lån deg en tank av en eller annen først, så finner du ut om det er der skoen trykker..... Sitér dette innlegget Link to post
rchagen Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Ja det er sant. Skal gjøre det :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Hei Eg hadde eit liknande problem med ein 1999 mod. Mariner, 5hk, totakt. Problemet var oljeavleiringar i forgassaren. Løysinga var å demontera den, rensa med 5-56 og Q-tips og stikka opp kanalane med ein sprøytespiss. No koplar eg alltid frå bensinslangen, og let motoren gå til den stoppar, før eg set motorane mine vekk for lengre tid. Då ligg det ikkje att bensin i forgassaren. Dersom det blir liggande att bensin, kan den fordapa over tid. Det gjer ikkje totakstolja. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Hvis ikke pumpebelgen blir hard (som du skriver), så setter jeg (nesten hele) innsatsen min på at flottøren i forgasseren ikke er riktig innstilt eller at dysene er slitte (forutsatt at det ikke tyter ut bensin noe sted når du pumper). Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Eller membranen i bensinpumpa som er gåen slik at du pumper bensin rett inn i veivhuset... Pumpa er lett å demontere for sjekk, lettere enn å ta av forgasserene. Ventilene i pumpa kan være gåene også, slik at den mister kapasitet og ikke klarer å levere nok bensin til alt over halv gass. Jeg holder en knapp på bensinpumpa jeg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 helt klart bensintilførsel, men da før forgasser og den får for lite, ikke for mye (da ville den blitt vanskelig å starte etter stopp) . kan da være feks falskluft i koblinger, eller at bensinslange suges flat pga kink Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ahangel Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Har mest tro på at flotøren ikke funket, jeg ville ikke kjørt motoren tom for bensin i anlegget før vinterlagrinh, det vil da danne seg kondens inne i flotørhus og pumpe også begynner det å irre. Får håpe ikke pumpen er kaputt, hvis problemet vedvarer etter at forgasser er rengjort så prøv å dra shocken forsiktig ut under full gass, den vil da få mer bensin men aldring klemme på blæra på bensinslangen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Det er to forgassere på denne eller? Hvis det er det så, er det 99% sikkert tilførselen før forgasserne som er problemet siden den stopper under fart. Bensinpumpa er jo en enkel sak å demontere for sjekk!! Men som Ivar skriver, sjekk slanger for knekk, falsk luft rundt bensinkobling. Hvis du mistenker falsk luft rundt koblinger kan du ta en slange å stikke den rett i tanken og koble den på filteret inne på motoren så har dy by-passet hele det ruklet. Hvis motoren ikke har brukt unormalt mye bensin i det siste kan du nok se bort i fra hull i membran på bensinpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Jeg har ved et par anledninger opplevd akkurat det samme. Hos meg så var det fjæra i koblingen på bensinslangen (den som er bak kula i enden) som var sliten og ikke klarte å åpne sperra i koblingen på tank eller motor. Byttet fittings på slange, og problem fikset. Evt bytt hele slangen, så får du ny belg pumpe i samme slengen. I verste fall har du en reserve slange. Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
rchagen Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Da fant jeg ut av problemet :) Jeg bytta bensintilførsel-koblingen i motor som kommer fra tanken,og ny orginal Yamaha bensinslange med pumpebelg. Går som et skudd !!! Veldig fornøyd, og glad for å slippe de alt for store inngrepene:) Takk for alle tipsene. Godt å vite at alt funker før vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.