Jump to content

Skeptisk for kjøp av båt- Kraftig dødgang Bravo 2


wabby

Recommended Posts

Hei,

 

er på nippet til å kjøpe en båt men ble nå opplyst om en skade som har skjedd på båten. De har klart å få en dregg i propellen slik at en foring og noen simringer har fått seg en kraftig trykk. Disse ligger rett over belgen til styringen og stikker inn i båten slik jeg har fått forklart det.

Jeg har fått et kraftig avslag på båten dersom jeg velger å bytte dette selv og kan få delene som de tror har gått i stykker.

 

Når jeg drar frem og tilbake på drevet så har den nå en dødgang på 45 grader. Vi satt båten på vannet for å prøve den litt og det kom også litt vann inn naturlig nok der de mener man "bare" må bytte en foring.

 

Dette gjelder en Mercruiser 4.2D med Bravo2 drev.

Iflg eier (som også jobber på båthuset, men selger båten privat), så må man av med drevet, løsne pinnen fra innsiden og trekke den ut og bytte foring og ringer for å så dytte den inn igjen. Selv vet jeg ikke om dette kan være årsaken til så kraftig dødgang og heller ikke hvor vanskelig dette er.

 

Jeg er ny med båt, men skrudd masse på bil. Alt fra motorbytte bytte, til diverse foringer og hjullager.

 

Noen som kan fortelle litt om denne feilen, hvor vanskelig en slik jobb evt er og om det er andre ting som kunne gått galt? Er noe skeptisk, men prisen frister en del.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke nok å bare ta av drevet. Transom må nok av, eller man må bore hull for å komme til mutteren på innsiden som holder ting sammen. Det finnes spesielle kit til dette med gjengetapp, plugger osv.

Hvis det er det som er feil da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fått høre av fler som mistenker at det er transom og ikke bare en vridd/slitt styrepinne eller foring til styrepinne.

Tenkt å ta en telefon til et mercruiser sertifisert verksted i dag og høre hva de tenker.

Selger har slått av 20.000 pga feilen, men redd for at man kan finne andre festligheter på denne båten. Selv om jeg synes at Alicraft 740 er en fin båt.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en hyggelig og oppegående mekaniker på Fredrikstad Marine. De mente ganske sikkert at det ikke er transom med styrepinnen som aldri har blitt vedlikeholdt og etterstrammet. Når da dreggen traff propellen så har slaget vært så hardt at den har blitt dratt over. Da også naturlig at vann pipler opp av styrepinnen.

Det han var usikker på var plassen bak motoren, om det var mulig å løsne styrepinnen fra innsiden uten å dra ut motor og transom.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Oi takk teerex, skal se over lenkene.

 

Han slo av 20.000 samt at jeg skal få med styrepinne med foring og simringer. I tillegg skal han levere båten til Kristiansand. Så han er mektig lei båten skjønner jeg.

Medfølger papirer på at båten er taksert til 220.000,- visst nok og etter en del diskusjoner kommet frem til 90.000,- etter siste oppdaget defekt.

Båten var lagt ut til 170.000. Ifølge Fredrikstad Marina så kjøper jeg omtrent motoren og får båten på kjøpet dersom jeg sier ja nå. Noe som jeg skjønner, den er ikke vel bevart av tidligere eier som er røde kors, mange roser i coaten og flekket med feil farge. Full av nyanser denne :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...