Jump to content

Hvilken type Måling/kontroll av el-Anlegg i båthavn/marina...

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Heisann !

Har blitt bedt om å undersøke hvilke målinger som må/bør taes i båthavna for å dokumentere hvorvidt det er/kan være muligheter for elektrolytisk/galvanisk tæring.

Er det noen her inne som kan hjelpe meg med hvilke målinger/dokumentasjon jeg bør etterspørre.

Det har vært problemer med tæring på propeller (rustfrie på drev) der båten bla. har montert skilletrafo.

Kaptein_Kaos

Her er det mange variabler tilstede!

Det hjelper ikke om anlegget i havna er 100% hvis ikke forbrukerne som kobler seg til ikke er like gode. Hvis en forbruker har jordfeil i sitt anlegg og evt også eget jordplan i båten og/eller har jordingen koblet mot motor kan feilstrøm oppstå og man kan oppleve galvanisk tæring. Opplevde et år å ligge ved siden av en båt som lå med konstant landstrøm, så da antydning til irr på klink under vannlinjen, jeg hadde ikke landstrøm, kun en batterilader som var i bruk etpar døgn, neste år byttet jeg plass og da var ikke det noe problem. Vedkommede med utstrakt landstrømsbruk måtte i år bytte drevene sine da det var tæret hull på dem!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...