Kaptein_Kaos Startet 3.September.2013 Link til dette innlegget Startet 3.September.2013 Heisann ! Har blitt bedt om å undersøke hvilke målinger som må/bør taes i båthavna for å dokumentere hvorvidt det er/kan være muligheter for elektrolytisk/galvanisk tæring. Er det noen her inne som kan hjelpe meg med hvilke målinger/dokumentasjon jeg bør etterspørre. Det har vært problemer med tæring på propeller (rustfrie på drev) der båten bla. har montert skilletrafo. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Ta kontakt med en installatør som kan ta denne kontrollen. Det måles hvor god isolasjon anlegget har, til det brukes en "megger". Det må også foretaes en kontroll av jordingene for anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Her er det mange variabler tilstede! Det hjelper ikke om anlegget i havna er 100% hvis ikke forbrukerne som kobler seg til ikke er like gode. Hvis en forbruker har jordfeil i sitt anlegg og evt også eget jordplan i båten og/eller har jordingen koblet mot motor kan feilstrøm oppstå og man kan oppleve galvanisk tæring. Opplevde et år å ligge ved siden av en båt som lå med konstant landstrøm, så da antydning til irr på klink under vannlinjen, jeg hadde ikke landstrøm, kun en batterilader som var i bruk etpar døgn, neste år byttet jeg plass og da var ikke det noe problem. Vedkommede med utstrakt landstrømsbruk måtte i år bytte drevene sine da det var tæret hull på dem! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.