terron Startet 3.September.2013 Link til dette innlegget Startet 3.September.2013 Opplevde noe merkelig i dag. Slo over begge strømbryterne (start + forbruk) ii båten som vanlig, puttet i startnøkkelen, men hele betjeningspanelet forble mørkt/dødt. Hadde ellers normalstrøm på alt i båten ( fulle batterier/landsstrøm), men selve start/motor- kretsen virket helt strømtom. Kikket/beveget/dunket i ledninger/startere/koplinger på motor uten resultat. Dobbelsjekket sikringer. Fortsatt helt dødt. Kjente så på ledninger til/fra hovedstrømbryter - plutselig kom strømmen tilbake, selv om jeg ikke fant antydning til løse koplinger/irr/annet ved hovedstrømbryteren. Lurer på, har jo vært litt tøys på starterrelet på en del yanmarmotorer. Kan/vil feil på dette releet eller andre ting på motoren føre til at all strøm fra kontrollpanelet forsvinner, eller kan jeg gå ut i fra at det er en god gammeldags ukontakt i/ved hovedstrømbryteren. Denne er av vanlig traktorhåndtaktypen, 7 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Løsne alle forbindelser der du røsket litt til slik at alt fungerte, rengjør og stram til. Det skader i hvert fall ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Kanskje feil/dårlig kontakt i selve hovedbryter til start/motor? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hvordan gikk det? Hvor lå feilen Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Kontaktet Yanmar Norge, ble da høflig henvist til nærmeste forhandler - Vestfold Elektro diesel. Tok derfor biken fatt og kjørte innom dem i går. Her ble jeg " skjemt bort" av to meget serviceinnstilte karer som både fant fram skisser og tegninger. Fikk avklart følgende; min motor er fra 2007, og er så ny at dette releet nå er integrert i starteren/solenoiden. Videre at bortfall av støm på betjeningspanelet må skyldes bortfall av støm inn til motor. Så problemer måtte da være et eller annet sted mellom batteri og festepunktet for hovedkabelen på starteren, sansynligvis hovedstrømbryter. Valgte derfor å plukke ut hovedstrømbryterne i båten. Og ganske riktig - hovedstrømbryteren til start hadde små sprekker i plasten rundt begge tilkoplingsskruene (noe som var umulig å se der de er montert i mørket oppunder en forb. skarp glassfiberkant........). Sansynligvis fordi skruene har blitt dratt litt for hard til ved montering. Og i et båtmiljø er det da ikke rart at det plutselig blir ukontakt innvendig når det ikke er helt tett. Kjøpte derfor likegodt et par nye hovedstrømbrytere hos samme forhandler, proff kvalitet til lavere pris enn hos de vanlige båtstasjpusherne faktisk. Videre valgte jeg også å kjøpe originale serviceler til høstens sjau samme sted. Sikkert litt høyere pris på bl.a. olje og filterelement til Racor-filteret, men jeg er blant dem som gjerne betaler litt ekstra for serviceinstilling, trygghet, imøtrkommenhet og ikke minst kompetanse. Redigert 6.September.2013 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Og så, har du montert de nye bryterne og fungerer alt nå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
terron Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Nye brytere montert. Alt funker helt som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Flotte greier at det ordnet seg. Har vært borte i tilsvarende. Er man i tvil kan man jo bare koble begge kablesko/ledninger inn på ett punkt bak på aktuell hovedbryter. Tenker på hvis man ligger ute i holmene og ikke vet råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.