Jump to content

Hvor mye er 'normalt' å prute ved båtkjøp?

FreddyFender

Recommended Posts

Sammenligningen med innkjøp i/av det offentlige blir helt søkt ettter mitt syn. For meg er det ikke snakk om å ikke ville selge til et firma eller en profesjonell aktør/person som handler på egne eller andres vegne, men å få mest mulig igjen for den gjenstanden jeg skal selge og på best mulig betingelser for meg. Om du velger å kalle det arrogant, eller kynisk eller begge deler er det deg fritt for å gjøre, men jeg har ikke noe å gi bort i en slik handel. Skal jeg gi bort noe blir det til Frelsesarmeen, Røde Kors, Amnesty International eller lignende, ikke en ukjent privatperson som har god (nok) råd til å kjøpe min båt for en million.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når folk insisterer på å selge privat og nekter å selge til et firma, ville jeg styrt unna fort, det er et typisk tegn på ugler i mosen. I alle fall ville jeg kalt inn en inspektør som gikk gjennom båten for å finne de skjulte manglene. Skal man ut med en mill eller mer så vil man ikke sitte igjen med en dårlig følelse etterpå.

Å selge privat betyr at man kan få noen kroner mer for båten enn hvis man selger til firma/innbytter.

Hvis det lå en båt jeg hadde lyst på hos forhandler, hadde jeg glatt byttet inn båten til firma. Men skulle jeg ha solgt for å hatt kroner klar til annen båt på privatmarked, ville jeg solgt privat og forsøkt å fått mer. Leverer man innbytte til firma, får man mindre men da er solgt solgt og skulle det dukke opp noe får firmaet ta det videre. Selger man privat, må man ta eventuelt klatt selv...

Kommer det da en halvslesk fyr med kronetegnet i øynene og kun er der for å tyne pris for en annen som skal kjøpe båten, reiser nakkehåra seg.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

. Her må det proffer inn. Selv om man skulle betale an forretningsadvokat til 2500,- pr time ville det lønne seg stort.

Ja han hadde nok fått et klekkelig honorar. Hadde jeg fått nyss om en slik utpresser hadde jeg tatt en skikkelig lang trivelig båtprat, med alle gode opplevelser jeg har hatt med båten, og gjerne forrige båt med alle problemer og gleder med den også. Hadde tatt en særdeles grundig gjennomgang av båten, med gjennomgang av alle tekniske innretninger, hvordan de virker og muligheter, sett gjennom alle stuvrom i båten. Tatt en totalgjennomgang på motoren og alt som ikke har gått galt med den men med andre. Deretter tatt han med på en laaang tur på sjøen.

Til slutt hadde jeg gitt han akkurat det samme tilbud som alle andre, dersom han hadde holdt ut. :-)

Ikke rart det ligger mange usolgte båter på finn. Dette gjelder jo ikke de båtene som er priset normalt eller rimelig, men gjerne de som fortsatt tror at båtene stiger i verdi når man har kostet på nytt batteri og ny kalesje. Og de er det mange av. De får nok tåle at folk pruter stort. Det er jo bare å velge å beholde båten, men vil man selge, må man ha innsikt nok til å se prisbildet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

En liten historie omkring dette med god takt og tone fra begge sider ved kjøp og salg:

En veldig spesiell eldre motorsykkel var avertert til salgs. Bygget opp av en meget kjent engelsk motorsykkelmekaniker (i mangel av bedre ord). Den var satt til salgs for en pris, eller høystbydende.

Jeg gikk raskt gjennom sparekontoer og fant at jeg var i stand til å betale litt i underkant av hva han hadde satt.

Jeg kom i kontakt med denne litt eldre mannen, kikket på sykkelen hans og vi fikk en utrolig fin tone. Snakket masse om sykkelen og engelske motorsykler generelt. Jeg ga han mitt bud og regnet med at dett var dett siden jeg ikke ville låne penger for å kunne gå høyere.

Ei uke seinere ringer han og sier at om jeg fortsatt er interessert så vil han selge sykkelen til meg.

Jeg får, gjennom miljøet, vite i ettertid at flere hadde bydd mer enn meg, men han ville at jeg skulle ha sykkelen.

Moralen får være at når man handler gjennom private risikerer man å forhandle om ting som selgeren faktisk har et forhold til. Kanskje spesielt båt, mc og gamle biler.

Da er det greit å utvise normal folkeskikk og snakke med folk på en høflig og ordentlig måte.

Har selv "nektet" en fyr å kjøpe en av mine motorsykler rett og slett for at jeg ikke likte fyren. Han var ufordragelig og jeg ville ikke overlate en sykkel jeg hadde lagt masse tid og energi i til han, uansett penger.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Og man fornærmer vel ingen selgere om man forklarer at man har et budsjett/maks ramme å forholde seg til og hva dette er selv om det ikke er nok i forhold til selgers forventninger?

Har kikket på en båt som annonserer til 599.000, men den prisen er uaktuell å betale. Ble spurt diverse ganger om hva jeg kunne tenke meg å betale for båten, men til slutt svarte jeg at for meg er denne type båt (bruk av osv) verdt 300', kanskje 350' og selger spurte meg om jeg ikke ville ta en titt på båten neste helg. Det betyr ikke at han vil selge til den prisen, men han ble ikke fornærmet og skjønte hva jeg sa/mente. Båten er nå tatt på land, er fortsatt til salgs og kommer sikkert for salg igjen til våren også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

"Dialog"

Eg meinar at dette er eit nøkkelord i kjøp-salg situasjon. Viss ein potensiell kjøpar ser ei annonse der ein meinar at gjenstanden er betydeleg overprisa så står ein fritt til å leita vidare...

Finn ein ei annonse der pris og gjenstand ser ut til å vera nokolunde i samsvar, så er det etter mitt syn naturleg å etablera kontakt.

Litt gammaldags høflegheit er aldri feil, som potensiell kjøpar må ein alltid ha i minnet kven som faktisk eig gjenstanden, og med dette er premissleverandør for salget. Er premissane for dårlege vil selgjar uansett vera den tapande part, sidan han då ikkje får seld gjenstanden sin.

Det er stor forskjell på å eit bud under prisforlangande, basert på sakleg vurdering / kva ein faktisk er i stand til å betala. Kontra det å pressa pris på ein ufin måte fordi det skal følast som ein seier å ha fått gjenstanden betydeleg billegare.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...