Jump to content

Uttern d55 med 135 hk mercury optimax 2008 modell. Erfaringer?


mrkapitan

Recommended Posts

Prøv båten i litt krapp sjø. Sjekk også skroget for falming og krakelering. Sjekk at seter og utstyr sitter godt fast. Noen liker disse båtene, mens andre har vært meget misfornøyde. Farten bør bikke 40++ Kn. med denne motoren. Muligens et litt tåkete svar, men mitt inntrykk er at for noen er denne båten gull, mens andre liker den ikke. Det beste er og prøve selv.

Link to post
Share on other sites

Grei nok båt, selv om der er en del delte meninger/erfaringer i fra denne her på forumet. Motoren er sprek, men, og det er et stort men, den bråker noe forferdelig. Hadde en nabo som hadde lik ny båt/motor, og han solgte denne etter en halv sessong p.g.a. støyen. Måtte bruke hørselvern ombord, som han sa . Ville heller ha satset på en mindre Optimax (115hk), som jo har et helt annet lydbilde enn 135hk. Eller eventuellt en 115 EFI. (fire-takt).

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte og uttern, men synes Askeladden virka mye mer forsegjort og solid i forhold. Opplever ikke noe av harde slag sladding eller kavitering.. Trodde aldrig jeg skulle like en Mercury, etter alt det negative på 70-80 tallet. 115 EFI går veldig kultivert og stille meget behagelig lydnivå på marsjfart, tomgang knapt hørbar. Fint forbruk selv om jeg skjelden teller på knappene sånn sett.. Maks 35 knop holder på en sånn type båt, men totakteren er nok bedre akselrasjonsmessig..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

med tanke på hvor ekstremt mange d55 som finnes vil jeg tro båten er helt kurrant.. selv om den har litt dårlig omtale her. Om du ikke er veldig kresen og vil ha mye for penga tror jeg ikke uttern er så ille.. Men de er jo billige, og du får litt hva du betaler for.. Jeg har snakket med flere med d55 som er fornøyd.

 

Men motoren er en bråkebøtte ja!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at uttern er en dårlig båt, men for meg er kvalitet støy og lit tyngde i sjøen mye viktigere enn en toppfart på 40 knop+ På trøndelagskysten har vi som regel en del bølger uansett om det er finvær, hard solgangsbris og lumske fjorder med ekkle bølger selv i moderat vind, så da er ikke en lett båt i 40 knop så veldig aktuelt. Min askeladd er 10 år, kan ikke se en eneste sprekk eller noe som er ødelagt pga dårlig kvalitet dårlig montering eller underdimensjonering. Tiltmotor og pantrypumpe er det eneste som er bytta, ingen synlyg slittasje. Her nevnes det jo dørkplater som løsner krakkeleringer og sprekker, som jeg synes er for dårlig på en båttil flere hundre tusen....men det skal være sakt at det virker som kvaliteten på nyere uttern har tatt seg opp en del!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...