Framtia Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Uansett hva man bruker er det viktig å unngå at man kommer bort på gelcoaten, har sett mange båter det stygge pussemerker etter maskiner på ville veier... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Julie III Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg var også inne på tanken om å bruke båndsliper. Men etter jeg snakket med en fagmann, slo jeg dette fra meg. Han viste meg hvor lett det er å gjøre feil med den, og hvor stygt det fort kan bli om du ikke er veldig stødig. Tok rådet hans om å bruke eksentersliper, og det fungerte fint Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Sjekk tykkelsen på teaken før du sliper Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Akterdekket på min Tristan 870 trenger en puss. Teaken er satt inn med Owatrol D 1 + 2. Tenkte å starte med Speedheater ( infravarmer) og skrape før excentersliping. Tenker jeg rett? Og er det noe håp om å slippe å nate på nytt? :o Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Ville brukt M7 som fjerner det som ligger på av olje. To omganger, skubb av med varmt vann og så lett puss. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ezach Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Hva er M7? Finner ingen info om dette. Tips om egenskaper, forhandler og pris mottas med takk. :) Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Jeg har svært god erfaring med Boracol på teaken. Dekket på min Finnsailer var langt i fra pent når jeg fikk båten, sorte prikker, flekker og grønske. Lett rengjøring og behandling med Boracol gjorde susen. Dekket ble penere umiddelbart og ble etter min mening finere og finere etter som tiden gikk. Fargen ble gylden lys grå. Jeg fikk selv rådet om å bruke Boracol fra flere erfarne teak-dekk eiere, og Hallberg Rassy anbefaler også Boracol på sine båter. Påføringen av stoffet er en lek. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Les litt om 7M her; http://www.tcnano-norge.no/teakdekk.html Vi har behandlet dekket med AB tekakbeskytter inneholder også Boracol. Uansett hva man gjør med et ubehandlet dekk, så er Boracol et nyttig middel for å holde grønske og annen ulumskheter borte fra teaken. Med mye nedbør vil grønske fort komme til syne i mørke kroker. Vi behandlet dekket med AB teakbeskytter og dette ser veldig lovende ut. Vi har omtalt det i Båtens Verden og følger produktet over tid, Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
NilsPils Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg ville ikke gå løs på et teakdekk med kjemisk malingsfjerner. På treverk med D1 + D2 bruker jeg alltid varmluftpistol for å fjerne lakken. Men jeg bruker ikke skrape. Jeg går foran med varmluftpisolen og skyver av lakken med en vanlig kittkniv. Skrape på treverk er for meg fy-fy, bortsett fra under vannlinjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fortego Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg har denne sliperen her fra Bosch sin blåserie: http://www.bosch-professional.com/no/no/gex-150-turbo-7757-ocs-p/ Veldig fornøyd med denne, og skal man slipe mye er grovslipinginnstillingen vannvittig effektiv. Har brukt denne et par tusen timer. Men husk, skal du bruke denne eller andre vibrerende slipeverktøy mange timer i strekk, så er det lurt å skaffe seg vibrasjonsdempende hansker. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Astor Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg er veldig forsiktig med hva jeg bruker på teaken ombord. Brukte først 7M på en liten flate. For å slippe støvproblematikken med båter på hver side i havna ville jeg prøve noe nytt. Ingen etsende reaksjon. Jeg brukte ikke hansker, noe som ikke var nødvendig. Ingen reaksjon mot natene i mitt dekk. Merk; Dette er min erfaring. Teakbehandling med Teakrens 7xM Behandling av «teakbord» med rensepasta, Teakrens 7xM. Den er ekstremt rensende, fjerner all skitt, alger, jordslag, etc. dypt inn i treverket. Vil også fjerne olje, samt tykkere lakklag, noe som reduserer behovet for sliping/pussing. Et meget miljøvennlig produkt. Vaskes av med varmt vann etter endt virketid (ca 30 min i dette tilfellet). De fleste produkter for nating inneholder 1-komponents polyurethane som gjerne har en kjemisk herding med luftfuktigheten som komponent 2. Teakrens 7xM har en meget svak eller liten/nesten ingen påvirkning på denne type polyurethane. Men en prøve er nødvendig før bruk på større flater. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Sliping er nødvendig kun om teakdekket er grovt i strukturen og slittvvfeks pga skrubbing. Om teaken bare er grå anbefales milde midler. Vi bruker Hövlings Golden Teak serie Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Høveling golden teak sealer trekker inn i treverk slik at man beholder alle egenskapene. Jeg skurer ned på våren og behandler med 2 strøk. Deretter lett vask og ny påføring et par ganger i løpet av sessongen da holder den seg pen. Jeg har fått mye skryt av hvor fin teaken er. Helt enig med seilbåtfolk i tråden her at på seilbåt skal den være ubehanlet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Jeg er veldig forsiktig med hva jeg bruker på teaken ombord. ....det er ikke mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei Astor. Hvordan går det med testingen av Teakrens 7xM? Og evt hvor får man kjøpt dette? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
S/Y Rainbow Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) En sidste ting: Nogle steder har naterne (?) løftet sig lidt i fugerne. Sliber man dem ned eller skærer man dem ned med en skarp kniv eller lignende? IKKE skjær bort natene som har løftet seg, dette har de gjort fordi treverket har trutnet og du vil dermed få for "lite" natemasse når teaken tørker mot sommeren. Skal du slipe teaken bør du gjøre dette når den er tørket og ikke full av vann etter vinteren. Redigert 12.April.2014 av S/Y Rainbow (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Billa Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Dette var en informativ tråd. Astor eller andre: Har du sammenlignet TC Nano mot Aglaze sin teak beskytter? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjøfareren Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Ble virkelig inspirert av Bavaria'en som var behandlet med Golden teak produktene tidligere i denne tråden. Ser ut til at man får fram den fine gløden i treet, samtidig som unngår et glatt underlag. Helt enig med tanke på hva som er sagt om dekket på en seilbåt, men personlig liker jeg det best når man har hentet fram litt mer av gløden i teaken på en båt som min (Ibiza daycrusier). Men, om man ønsker å bruke Boracol også... -bør man legge det på før den avsluttende behandlingen med sealeren for optimalt resultat? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Har 2 år gammel teak på skjærgårdsjeep. Lå ute første vinteren på vestlandet. Ser ikke bra ut. Ikke fått noe behandling, knapt vask. Jeg ønsker å ha den grå ubehandlet, men bør kanskje rense eller noe for få et bedre utgangspunkt før jeg starter mitt teakhold basert på grønnsåpe og boracol? Har pusset lett over for hånd med 120. Som ses av bildene så flasser liksom teaken litt. Det gjorde den før pussingen også. Hvilken behandling/fremgangsmåte anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Puss ned med 40 papir på eksentersliper Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Bitteliten skrev Just now: Puss ned med 40 papir på eksentersliper Oj, må jeg faktisk pusse det ned? Vi ikke en rens kunne gjøre det pent også? Men med finere papir etterpå, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Pusse ned er mye mildere behandling for teaken enn det meste annet av teak lurium vil du ha på middel så anbefaler jeg Hövlings Golden Teak Cleaner. Den er ikke syre slik det meste annet av teak rens er. Hvor mye teak er det snakk om ? Redigert 26.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Bitteliten skrev 9 minutter siden: Pusse ned er mye mildere behandling for teaken enn det meste annet av teak lurium vil du ha på middel så anbefaler jeg Hövlings Golden Teak Cleaner. Den er ikke syre slik det meste annet av teak rens er. Hvor mye teak er det snakk om ? 18 fot båt. Dørk og 4 stk 40x30cm flater akter og noen småtrinn. Så tar ikke lange stunda. Høres riktig ut at mekanisk er mest skånsomt, ja. Frykter at kvaliteten på denne teaken ikke er helt hundre, mtp denne flassingen jeg nevner. Redigert 26.April.2018 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Er du usikker er det mye bedre å pusse enn å bruke syre. Bruker du feil teakrens risikierer du at natene blir klissete. Det vil du ikke ! ? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Bitteliten skrev 4 minutter siden: Er du usikker er det mye bedre å pusse enn å bruke syre. Bruker du feil teakrens risikierer du at natene blir klissete. Det vil du ikke ! ? Men finere papir etterpå? 120? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.