Jump to content

Pusse opp Teak dekk

Svein Freitag

Recommended Posts

Dersom du vil ha naturteak med gråfarge bør du først prøve med bare å skure med saltvann og en myk børste på tvers av fibrene. Dersom du gjør dette en eller to ganger i sesongen trenger du neppe Boracol. Og grønnsåpe, som alle vaskemidler, på teak er bare fy.

Desverre ser en stadig tekdekk som er ødelagt av skuring og rensemidler.

Dersom du vil ha et oljet dekk som Bitteliten sitt kan du sikkert følge hans råd. Jeg er enig i at forsiktig sliping kan være bedre enn skuring med såpe. Ved sliping jevner du overflaten. Ved harhendt vasking graver du ut veden mellom årringene og får stygg og ujevn overflate.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

klugg skrev for 4 timer siden:

Men finere papir etterpå? 120?

Har også pusset litt teak - og er enig med @Bitteliten, men jeg har alltid endt opp på 120 eller 240 før jeg var fornøyd...

Dersom du vil prøve å vaske det først, prøv et av de mildere stoffene, som respect sin teak cleaner (ikke pro-versjonen). 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 10 måneder senere...

Kom hjem med en flaske boracol teak special nå.Ønsker meg grå naturlig teak på min skjærgårdsjeep. Hittil helt ubehandlet, og har endel gråsvarte skjolder.

Tenkte å først bare prøve boracol før jeg evt sliper det pent. Vaske med bare vann først?

Hva er egentlig forskjellen på boracol special og boracol teak special? Noen som vet eller har erfaringer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...