Arne Kingsrød Startet 4.September.2013 Del på Facebook Startet 4.September.2013 Hei ny her, og har vært lenge borte fra sjøen(den gang gjaldt trebåt). Har nå tatt over en" plastbåt" den har antagelig flere lekkasjer. Har nå slipt bort mange lag bunnstoff og inn til glassfiberen flere steder hvor det ser mistenkelig ut. Kan jeg sparkle opp stedene som er slipt dypt og legge nye lag glassfiber i hele området under vannlinjen? Prøver å lese om dette, men det er like mange forskjellige svar som artikler :confused:Arne. Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Hei Arne og velkommen til båtplassen. Dersom du sliper "groper" og det ikke dreier seg om store hull anbefaler jeg deg å bruke sparkel med glassfiber i. (armert sparkel) Da er det strengt tatt ikke nødvendig å legge på ekstra matte. Denne sparkelen kan også brukes på mindre sår og skader. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Om du ønske rå laminere på nytt under vannlinjen må du først og fremst slipe vekk all gelcoat. Polyesteren fester ikke på herdet gelcoat, og vil før eller siden løsne med et smell om du ikke fjerner den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne Kingsrød Svart 5.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2013 Dette er den største sprekken. Kan dette sparkles igjen? Legge gelcot over, trenger ikke bunnstoff? skal ligge på henger for frakt til forskjellige vann salt/fersk. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 På det siste bildet her er det jo en "god" sprekk. Ikke bare krakkelering som det til venstre i bildet. Jeg vet ikke, men ser vel for meg at det er lurt å bruke glassfibermatte her. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Jeg tettet et vanninntak, for å flytte det til et annet sted under båten, i forbindelse med et motorbytte, og det originale vanninntaket satt "løst", virket som om det bare satt fast i tettemiddel.... West system hadde en forklaring som jeg ikke skal gjengi nå, men jeg fulgte den slik (etter hukommelsen): Det skal slipes ned på skrå fra åpningen og utover, ut fra dybden du skal lappe: 7 ganger så langt ut som dybden. Jeg hadde ca 2 cm skrogtykkelse og slipte da ca 14 cm ut til alle kanter. Så klippet jeg duk i økende diameter. Startet med største diameter (ytterste lag) og klippet et antall med gradvis minkende diameter, antallet beregnet slik at de til sammen lagde en haug med tykkelse tilsvarende skroget, og med den minste lappen på toppen, denne bare litt større enn hullet. Så var det bare å gå i gang. Legge den minste lappen først og bake dette sammen lag for lag i en operasjon, inntil full skorgtykkelse var oppnådd. De ujevnhetene man nødvendigvis ender opp med til slutt, ble slipt ned og sparklet, deretter glattslipt. Jeg brukte epoxy, men jeg antar at samme metode kan benyttes med plyester. Dette gjelder hvis du har hull helt inn gjennom skroget. Jeg har sett andre metoder for å reparere hull på min Saga24. Den gikk ned for ca 20 år siden, ved at baugen ble slått ned i en jernstolpe som lagde hull tvers gjennom. Denne reparasjonen kom frem i dagen da jeg skrapte skroget helt ned under vannlinjen i sommer. Her var det sparklet og limt for å tette hullet, deretter var det dekket med duk, som faktisk lå utenpå gammelt bunnstoff i ytterkantene... Dette delaminerte selvsagt, selv om selve reparasjonen er intakt. Jeg skal nå slipe ned og gjøre dette om igjen. Men det har holdt tett i 20 år og ser bra ut under delamineringen som vaar kun i overflaten, så dette blir mer en følelsesak for min del. Hvis du har bare sår i overflaten, støtter jeg de ovenfor som sier at man kan sparkle med glassfiberarmert sparkel. Men det at du har lekkasjer, tyder på at det er hull helt inn. Da er det viktig å gå grundig til verks for å beholde den opprinnelige skrogstyrken. -Min "reparasjon"/tetting som jeg først beskriver av det gamle vanninntaket ovenfor, skal ved bruk av epoxy bli sterkere eller like sterk som som skroget rundt, når det er riktig utført. Redigert 2.Oktober.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
index Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Skal du legge glassfiber over hele området må du først slipe vekk all gammel gelcoat. Polyester fester ikke noe videre på gelcoat, så det vil før eller siden løsne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ankerdrammen Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Hei. Her trenger du et lite rep.kit fra DIAB på Nesbru. Følg anvisning og du er garantert et perfekt resultat.Følg anvisning på produktene og bli en proff. støypar du med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.