Jump to content

Nordsjøbåt? Glassfiberlegging under vannlinjen


Arne Kingsrød

Recommended Posts

Hei ny her, og har vært lenge borte fra sjøen(den gang gjaldt trebåt).

Har nå tatt over en" plastbåt" den har antagelig flere lekkasjer.

Har nå slipt bort mange lag bunnstoff og inn til glassfiberen flere steder hvor

det ser mistenkelig ut. Kan jeg sparkle opp stedene som er slipt dypt og

legge nye lag glassfiber i hele området under vannlinjen?

Prøver å lese om dette, men det er like mange forskjellige svar som artikler

:confused:Arne.

Link to post
Share on other sites

Hei Arne og velkommen til båtplassen.

Dersom du sliper "groper" og det ikke dreier seg om store hull anbefaler jeg deg å bruke sparkel med glassfiber i. (armert sparkel)

Da er det strengt tatt ikke nødvendig å legge på ekstra matte. Denne sparkelen kan også brukes på mindre sår og skader.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Om du ønske rå laminere på nytt under vannlinjen må du først og fremst slipe vekk all gelcoat. Polyesteren fester ikke på herdet gelcoat, og vil før eller siden løsne med et smell om du ikke fjerner den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg tettet et vanninntak, for å flytte det til et annet sted under båten, i forbindelse med et motorbytte, og det originale vanninntaket satt "løst", virket som om det bare satt fast i tettemiddel....

 

West system hadde en forklaring som jeg ikke skal gjengi nå, men jeg fulgte den slik (etter hukommelsen):

 

Det skal slipes ned på skrå fra åpningen og utover, ut fra dybden du skal lappe: 7 ganger så langt ut som dybden. Jeg hadde ca 2 cm skrogtykkelse og slipte da ca 14 cm ut til alle kanter. Så klippet jeg duk i økende diameter. Startet med største diameter (ytterste lag) og klippet et antall med gradvis minkende diameter, antallet beregnet slik at de til sammen lagde en haug med tykkelse tilsvarende skroget, og med den minste lappen på toppen, denne bare litt større enn hullet.

 

Så var det bare å gå i gang. Legge den minste lappen først og bake dette sammen lag for lag i en operasjon, inntil full skorgtykkelse var oppnådd. De ujevnhetene man nødvendigvis ender opp med til slutt, ble slipt ned og sparklet, deretter glattslipt.

 

Jeg brukte epoxy, men jeg antar at samme metode kan benyttes med plyester.

 

Dette gjelder hvis du har hull helt inn gjennom skroget. Jeg har sett andre metoder for å reparere hull på min Saga24. Den gikk ned for ca 20 år siden, ved at baugen ble slått ned i en jernstolpe som lagde hull tvers gjennom. Denne reparasjonen kom frem i dagen da jeg skrapte skroget helt ned under vannlinjen i sommer. Her var det sparklet og limt for å tette hullet, deretter var det dekket med duk, som faktisk lå utenpå gammelt bunnstoff i ytterkantene... Dette delaminerte selvsagt, selv om selve reparasjonen er intakt. Jeg skal nå slipe ned og gjøre dette om igjen. Men det har holdt tett i 20 år og ser bra ut under delamineringen som vaar kun i overflaten, så dette blir mer en følelsesak for min del.

 

Hvis du har bare sår i overflaten, støtter jeg de ovenfor som sier at man kan sparkle med glassfiberarmert sparkel. Men det at du har lekkasjer, tyder på at det er hull helt inn. Da er det viktig å gå grundig til verks for å beholde den opprinnelige skrogstyrken. -Min "reparasjon"/tetting som jeg først beskriver av det gamle vanninntaket ovenfor, skal ved bruk av epoxy bli sterkere eller like sterk som som skroget rundt, når det er riktig utført.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...