Thhaugland89 Startet 4.September.2013 Link til dette innlegget Startet 4.September.2013 Hei, har fåt tak i en plastsnekke som jeg skal hente på fredag. Denne ligger i et nøst. Har lagt der i 4 til 7 år uten oppstart. Skal ta den på slep med min andre båt, men lurer på oppstartstips, må vel bytte diesel og olje før jeg tørner motoren, er det noe annet jeg bør gjøre først,. Det er en 10 hk sabb. Takker for svar. MVH Thomas Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 1.sjekk at det er olje på motor.og diesel på tanken. 2.sjekk at du kan dreie motoren med sveiva,dekomp.hendel pekende framover. 3.kan den dreies pump 3-4støt med oljekannen inn på toppen enten inn startsigarett holderen eller i smørehullet på toppen,vanlig motorolje. 4.full gass,start motor sveiv det du klarer 5.oljene skifter du etter at motor er varm.sjekk at kjøling er ok. 6.SABB 10 hk = verdens beste motor Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Ta gjerne også en kikk om du har et dieselfilter eller en vannsamler.Men når det er gjort skulle det være grei skuring å få Sabben til å svive slik som beskrevet ovenfor.Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Thhaugland89 Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Tusen takk for svar. Skal skrive hvordan dette gikk Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Det er vel uansett greit å bytte oljen før start tenker eg da men.. Det kan jo være en skikkelig gammel fortykket suppe nedi der.. Å få ut det meste å kjøpe en billig olje på europris e.l. så kan du bytte igjen etter den er varm... Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Se også om du har "jur" på bunnen av tanken, og tappekran til å tappe av vann som har samlet seg der. På min måtte jeg noen ganger stikke en ståltråd opp får å åpne, samlet seg litt grums der til tider. Sitér dette innlegget Link to post
Thhaugland89 Svart 7.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 Beklager sent svar. Båten er kommet på land, pusset fullstendig opp. Nytt el anlegg, toalett, kjøleskap nav utstyr og interiør. Alt er nytt. Motoren som nevnt åver i emnet, startet ikke, denne motoren var desverre frostsprengt. Sylinderforingen var sprekk i. Så denne ble solgt i deler,. Monterte en sabb 2h i den med lukket kjølesystem. Eneste som gjenstår er og støpe glassfiber på taket. Mvh T Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 sikkert likegreit for en sabb 10 hk i plastbåt er ingen god opplevelse. Det rister svært meget Sitér dette innlegget Link to post
Thhaugland89 Svart 7.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 Det tror jeg på, er jo bare 1 sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 Nei 10 hesters sabb e nok best i trebåt ja.Var sjøl med i ei plastsnekke dagen derpå etter et lystig lag.Ein time i denne Viksund båten med nevnte sabb fekk skallebanken til å nå uante høyder. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Nero II Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 SABBen rister ikke spesielt mye - men det er viktig hvordan den er montert! Klart det rister mer av en ensylindra diesel enn av en 6-sylindra, men gitt at en godtar det, så er det viktigste med SABBEN hvordan den er montert. På min sto den på stålplater som er støpt inn i sement under motoren. Denne sementen er så plastra, noe som gjør at det er lett å holde rent og pent, men der også vibrasjoner ikke lett forplanter seg. På hver plate er sveisa på en vannrett kant, på den ligger eikeplanker og så er motoren skrudd ned gjennom eika og plata og festa med bolter over labben og under plata. Dette gir ikke motoren anldning til å sette vibrasjoner som kan vandre, så bortsett fra at SABBen slår litt hardt, litt hardere enn f.eks Marna sin ensylindra diesel - er det R1 den heter? - så bråker den ikke spesielt mye. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 Beklager sent svar. Båten er kommet på land, pusset fullstendig opp. Nytt el anlegg, toalett, kjøleskap nav utstyr og interiør. Alt er nytt. Motoren som nevnt åver i emnet, startet ikke, denne motoren var desverre frostsprengt. Sylinderforingen var sprekk i. Så denne ble solgt i deler,. Monterte en sabb 2h i den med lukket kjølesystem. Eneste som gjenstår er og støpe glassfiber på taket. Mvh T Hvor ble det av alle bildene? Man pusser da ikke opp en båt uten å legge ut bilder underveis på BP ? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Nero : Marna sin R1 er en 4-6 hk bensiner. Dieselen du mener heter M1, bare siden du lurte Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Hvor ble det av alle bildene? Man pusser da ikke opp en båt uten å legge ut bilder underveis på BP ? :confused: Ja, vet du hva? Det er helt uhørt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.