Jump to content

hvor stor motor / fart er egentlig nødvendig

is_620

Recommended Posts

jeg har idag en 21 fots båt som marsjer greit 23 mil og går ca 28 på topp med en 90Hk 4-takt påhengs. har også hatt kun 70 Hk på den tidligere.

har tidligere hatt båter som har gått en god del raskere, men hva er vitsen, jeg synes

det er mye stress å kjøre f.eks med 30 mil, det går mer drivstoff, du må passe på nesten som når du kjører bil og det blir farligere for passasjerene.

hadde vært moro og høre hva hurtigtoga mener om dette, jeg mener at det ser latterlig ut å frese rundt og at de heller burde vurdert motorsykkel.

23 knop er i underkant om man er litt utålmodig for å komme fram. 28-30 knop marsjfart bør være en menneskerett.

Selv syns jeg 32 knop er flott marsjfart når været er fint, men hender jeg ligger på 24-25 knop om bensinforbruket teller der og da. Toppfart bør ligge på 38-40 knop så har man litt å gå på.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

når jeg blir utålmodig når jeg masjer i mine økonomiske og avslappende 8 knop ( 6 liter i timen ) så gir jeg gass og ligger i tilnærmet toppfart på 15 knop en stund ( ca 15 liter i timen har ikke ligget så fort en hel time i strek ) så for min del er det ikke verdt det men jeg drømmer om en marsj fart på 20 knop. regner med at det er likt med bil der man lider av " mye vil ha mer " så jeg får holde ut en stund til med 8 knop marsj fart før båt opplevelsen blir alt for dyr :P

spørs veldig på båtstørrelsen, en "riktig" båt kan ligge uanstrengt å marsje i 45-50, selv med litt sjø og god komfort.

men i såpass liten som 21 blir høy fart stortsett alltid stress, med mindre du er ute med like båtvante kompiser, da kan det være gøy.

28 knop på gamlebåten min, var ikke skikkelig i plan enda da.

Det er vesentlig mer morro å kjøre "jolly" på sjøen, med motorsykkel går det kun på bane, mens i båt kan du hoppe ut, komme deg midtfjords hvor du ikke sjenerer noen, så bånn jånny så mye du tør/orker til sverige eller sørlandet.

Har ikke hatt noen båter under 60 på GPS siste 10år.

Skal sies at 90% av tiden på motorene i mitt eie ifølge siste logg var tomgang. En rask båt kan gå sakte, en treig, kan aldri gå fort.

Redigert av andersb (see edit history)

i likhet med bilverden er smellen utrolig mye hardere i 100 km/t enn i 60 km/t.

Selv om jeg har kjørt MC i over 250 km/t (sier ikke hvor) så er det relativt skummelt og frister ikke til stadig gjentakelse når man har passert midtlivskrisa :giggle:

Men sikkert morsomt med 50+ knop crusing speed, for den årvåkne :smiley:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

kommer jo også an på hvor man holder til - bor man midt i skjærgården og ikke trenger å dra så langt for å komme dit man vil så er jo 6-7 knop greit. Bor man derimot slik til i f.eks en fjord at man får lange transportetapper så vil jeg ga mer fart.

Nå har jeg båter som topper over 35 knop, men mesteparten av tida så er det nok været som bestemmer farta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det kommer an på hvordan båt det er, Stor båt (famillie båt) 40-50 fot bør gå i 24-30 knop.

(da kan man komme fort hjem når man ønsker det.)

Hytte båt (kommer an på bruken) bør gå i ca 50knop.

Da kan man marsje fint i 30+ uten og slite ut utstyret.

Det verste jeg vet er når man må ligge og presse utstyret, mye bedre når det fåt gå og jobbe uanstrengt.

Slik liker jeg det..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Kjedelig med vannski og wakeboard i 8 knop også..

Kjører selv mest i 5 knop men det er gøy å gi gass iblant også.. Spesielt når man skal et stykke på tur..

Men det er sjelden man ligger i 35 knop på lengre strekk ja..

Ang stor motor så er det kjekt på flere måter enn bare toppfArt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

fart har jo med hva skroget er konstruert for. har du en planingsterskel f.eks så er det jo lurt å komme over den og gjerne et par knop mer enn dette, da vil båten gå mer økonomisk.. alle skrog har jo en gitt hastighet der turtall og forbruk møtes.. Min båt har max på 35, men min motor bruker minst bensin på rundt 4000 omdr.. da har den også et veldig behagelig lydnivå.. fartten blir da 24-25 når jeg kjører lengre etapper er det min fart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har dette dilemmaet nå på fiske/dykke båten min. Har i dag 150hk på 18 fot. Kjører stort sett mellom 3000 og 4000 omdreininger (23 - 35 knop). Nå er motoren syk, så mulig jeg må bytte motor. Skal gå ned, men vet ikke hvor mye (CE merket fra 60-110hk). Vil gjerne ha marsjfart på 30 knop, Over 40 knop får frem smilet ved leking, men ikke verd pengene når jeg skal bytte motor. Skroget har ikke noe problem med farten, på en vanlig dag der jeg bor merker jeg bare farten på støy og vind. Ganske alene på fjorden også, så ingen å treffe.

50knop er vel ca 25m pr. sekund - 1000 m på 40 sekunder.

Men hva er bremselengden?

Hvor mye fri sikt bør man da ha, for å være sikker på at ingen i en kryssende snekke blir drept?

Jeg tenker da særlig på hvis noen i snekka har satt på autopiloten "for å gjøre andre ting", og den som går i 50knop blir avledet og ser på noe annet enn ut over vannet foran seg, f.eks. kartplotteren.

Jeg bare spør, regner med at noen i denne tråden har svaret?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

50knop er vel ca 25m pr. sekund - 1000 m på 40 sekunder.

Men hva er bremselengden?

Hvor mye fri sikt bør man da ha, for å være sikker på at ingen i en kryssende snekke blir drept?

Jeg tenker da særlig på hvis noen i snekka har satt på autopiloten "for å gjøre andre ting", og den som går i 50knop blir avledet og ser på noe annet enn ut over vannet foran seg, f.eks. kartplotteren.

Jeg bare spør, regner med at noen i denne tråden har svaret?

Kan godt ta deg med på tur i rask båt, men 50 er virkelig ikke skummel fart, ting skjer ikke så fort da og du har god tid å reagere, bremselengden er overraskende kort om du gjør det riktig også, ene båtne jeg hadde var den <50 meter i 65 knop på gps ca, den la vannjeten ned og reverserte skal sies. Forskjellen på 35-40 og 50 er forsvinnende liten.

når vi snakker 70-80, og ikke minst 100, da begynner ting gå fort og du skal følge ekstremt med, ikke bare på andre båter, men kryssbølger osv.

raskeste jeg har kjørt er 96 på GPS i 25 fot... da er du våken :)

Ett problem er jo at mange som har råd til disse båtene, ikke har kjørt racing, ikke har gått gradene osv, og er da uegnede førere. De aner ikke hva propride/propwalk er, chinewalk osv, og har 0 forståelse av kreftene som virker inn. eksempelvis 1 motors båt med steppa skrog som går 70+ er IKKE for ferskinger. mens en større, med motoroterende propeller, gammelt klassisk skrog og som går 60-65-70 er helt ufarlig.

Redigert av andersb (see edit history)

Ett problem er jo at mange som har råd til disse båtene, ikke har kjørt racing, ikke har gått gradene osv, og er da uegnede førere. De aner ikke hva propride/propwalk er, chinewalk osv, og har 0 forståelse av kreftene som virker inn. eksempelvis 1 motors båt med steppa skrog som går 70+ er IKKE for ferskinger. mens en større, med motoroterende

propeller, gammelt klassisk skrog og som går 60-65-70 er helt ufarlig.

En båt i 70 knop er helt ufarlig ?

Tror du bomma litt på quoteingen din der LM605, men jeg har gått i vannet i 65-70 ved.. tja 3? anledninger er det vel nå, og ja, det smeller og du kjenner det, men man bruker jo da riktig type redningsvest som tar mye av smellen og snur deg, så du har noen sekunder med "oi au oi" også svømmer du tilbake til båten. Faremomentet i løp er andre båter som kommer bak og kan treffe deg, eller at båten flipper og du blir truffet av egen farkost, men dette gjelder små løpsbåter, og i løp, på større båter skjer dette stortsett ikke med unntak av ekstreme katamaraner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...