Folk I Båt Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Ett problem er jo at mange som har råd til disse båtene, ikke har kjørt racing, ikke har gått gradene osv, og er da uegnede førere. De aner ikke hva propride/propwalk er, chinewalk osv, Det kan vel bøtes på med et engelskkurs? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Det kan vel bøtes på med et engelskkurs? 1 problem å vokse opp med amerikansk nabolag er at jeg tendenser veldig til engelske ord og utrykk ;) aner ikke hva norske ord blir blir.. men kan prøve propride/propwalk = propelltur? kort fortalt har du så stor vridning og så lite båt nedi, at du havner sideveis helt plutselig da eneste som er nedi vannet, er propellen som "padler" deg sidelengs, særdelens lite kult, du tverrer, og avhengig av fart, båt osv blir du kasta ut og båten ruller (sjelden). dette skjer ikke båter med flere propeller/drev/motorer chinewalk.. tja tjo= velting fra side til side på kjølen, motvirkes på endel måter, både med endring av skrog, men primært styre i mot ala amerikansk bilfilm med mye høyre venstre ratting Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Når jeg skal på hytta, eller handle, eller på jobb, så er det ok å ha en båt som marsjer på 20-og-noen knop, men på tur har man da ikke dårlig tid, hvis poenget ikke er å være underveis så hadde jeg heller flydd dit. Seilbåten har 8hk som gir meg en marsjfart på 4,5 knop, de beste båtopplevelsene har jeg fått i 3-4 knop, og den verste båtopplevelsen da 35 knop plutselig ble til 0 knop og opp-ned. Når jeg seiler er selvfølgelig mest mulig fart kjempegøy, er et skikkelig kick å se GPS'en vise tosifret antall knop Kjedelig med vannski og wakeboard i 8 knop også.. Det er jeg enig i, det er også kjedelig at du må trekkes etter båt i det hele tatt. Skift til windsurfing eller kitesurfing, mangedobbel moro, null bensinforbruk, og fartsfølelsen er helt rå! 70 knop i Twister katamaran kan ikke engang nesten måle seg med 25 knop på seilbrett. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Roger jo Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Helt riktig. For oss som er heldige og bor midt i skjærgården på Sørlandet, med 5-10 minutters ferd til de ytterste holmer og skjær, holder det lenge med 5-10 knop. Ikke bare der har 950 nm på 90 dager, 42 steder Sverige og Danmark med snitt på 6 knop i et avslappet tempo. Ser at en kunne klart ca.2500 nm med ca. 17 knop, men hadde det blitt et mas og stress?. Forskjellen er Langesund Måløy retur ca. 950 nm. Eller Langesund Tromsø retur ca.2500 nm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 har en 750 M på 5 uker ...snitt 6 knop......... mange ganger innenskjærs drar jeg ned farten synes '6-7 kn is too much' 3-4 da rekker man o oppleve natur o omgivelser ville jeg fort frem, som i jobben...ja da finnes det fly......sikkert mye rimliger enn båt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Hmm, hadde 3800 nm på 6 uker i sommer, snitt under 7 knop. Er ikke avhengig av fart for å komme langt. En veldig fin tur, men hadde ikke kjedet oss hvis vi hadde brukt 2 uker til. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 hvis jeg drar med båten dit det finnes flyplass så tror jeg at jeg kommer til feil steder Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andersb Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 (redigert) Trådstarter har da vel fått sitt svar, 2-3-4-5knop er nok, så kan du dimensjonere motor etter dette. :) Med den farten må vi opp ved 5-6 tia dog på hytta, for å rekke til havna i jomfruland før den er full om morgenen. Redigert 5.September.2013 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 (redigert) en liten elmotor og solcellepanel er vel perfekt for klimavennlig dorgefart.. hvorenn man nå legger turen. og man er pensjonert og har god? tid. Redigert 5.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Hmm, hadde 3800 nm på 6 uker i sommer, snitt under 7 knop. Er ikke avhengig av fart for å komme langt. En veldig fin tur, men hadde ikke kjedet oss hvis vi hadde brukt 2 uker til. Over 90 nm i snitt pr. dag nesten 13 t pr. dag. sa du ferie?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Man må like å være på havet på denne typen turer. Nattevakter alene i shorts og stjerneklart kaller jeg ferie. Er det ikke viktigst å være underveis? prøvde å seile flest mulig netter, det ble dermed en god del tid på land også Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Fy flate for en teit tråd dette er! Hvor stor fart er egentlig nødvendig?? Folkens, mulig det er brannfakkel men har dere tid til å diskutere et sånt tåpelig tema? Alle skjønner vel at det er individuelt? Redigert 6.September.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 I de fleste tilfeller er det bedre jo større den er innen rimelighetens grenser, og i forhold til båttype? Er ikke alle enig om det? Selv de med seilbåter vil jo ha stor motor i tilfelle det blir motvind har jeg hørt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
kjellpell Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Kjører du fortere enn 6 knop klarer ikke sjelen å henge med lenger. Fint å ha TID på sjøen :-) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Fy flate for en teit tråd dette er! Hvor stor fart er egentlig nødvendig?? Folkens, mulig det er brannfakkel men har dere tid til å diskutere et sånt tåpelig tema? Alle skjønner vel at det er individuelt? Teite tråder kan også være underholdende Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Enzo Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Smak og behag, går det over 5kn så er jeg somregel fornøyd. Er det vind og bølger rett i mot og ikke ønskelig å seile så synes jeg båten bør gå uanstrengt 6-7kn så litt stor motor i seilbåt er også kjekt når den nå innimellom skal brukes Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 I fjor var snitt hastigheten 6,7 på sommercruiset. 720nm. 107 timermotorgange. Turen 8.5 uker. Koser meg både under veis og under landligge. Stress og mas???????? har hørt om det Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
quantumduck Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 23 knop er i underkant om man er litt utålmodig for å komme fram. Kommer ikke det egentlig litt an på hvor man skal? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 jo klart det er forskjell på 10 minutter og 2 timer, samt forskjell på 18 eller 38 fot. Jo mindre båt jo mere utålmodig kan det hende at man blir. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Jeg for min del synes ikke det er mye stress og mas ved å putre avgårde i 40 knop til ei lun vik med sandstrand. Slå opp teltet og stelle i stand god mat, sitte i fjæra og se på sjøen. Derfor er jeg veldig enig med teerex - lett å bli utålmodig i 23 knop. Men har man råd til båt med digert kjøkken, godstoler/sofa, autopilot, varmer og mye annet luksus ombord - kan jeg forstå at man nøyer seg med 8 knop. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Folk I Båt Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Bruken av båten bestemmer vel det? For rein turgåing er det sikkert nok med de knopene man til enhver tid føler seg komfortabel med. Andre igjen har en båtbruk som fordrer lange rene transportetapper. Da blir det ofte et kompromiss mellom fart, drivstofføkonomi og en skrogform som egner seg til den bruken man har (garnfiske, trolling, sauetransport og gudene veit alt hva båter brukes til). Så kommer alt det andre som vannsport og rein fartsglede. Enten i smult eller åpent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Det kan jo være mor ro å kjøre fort og praktisk også i noen tilfeller, men det er nok ikke lett å diskutere fart i forhold til rekreasjon, som båtlivet vel skal være for de fleste. Derfor kan jeg ikke fri meg for å konstatere det meningsløse, etter min oppfatning, å rase rundt i skjørgården i 20-40-50 knop. Man putter familien inn i en cabincruiser på 40 fot ??? med 2 x 350 hk, og kjører rund 25 knop ????? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Det er fint å ha muligheten til å forflytte seg i 25 knop++.., får med seg ekstra mye natur på den måten :-) Spesielt med familien ombord. Rekreasjon kan også være å finne en fin lun uthavnsbukt for seg selv, en må ikke være underveis hele tiden. Men registrerer at enkelte har sitt båtliv som det eneste saligjørende :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 At bruksbåter må ha en viss hastighet er opplagt, det er ikke fullt så opplagt ifht lystbåter. Men lystbåter kan jo også være "lekebåter". En regattaseiler leker jo med båten sin, en hurtiggående motorbåt kan jo forsåvidt leke med sin båt på sjøen også. Og begge typer båt kan man jo putre avgårde om man ønsker. En med regattabåt seiler jo ikke spinnaker hele tiden selv om han har en topptrimmet regattabåt, og en hurtiggående motorbåt ligger ikke i 40+ knop hele tiden. Så hva som er nødvendig kommer vel helt an på hvem som fører båten og hva formålet med turen er. Og de fleste båter har vel den motoren som eieren føler er nødvendig, ellers er det vel fort mange misfornøyde båteiere der ute ;-) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 med økt hastighet og auksjonsradius, kan du bruke båten, istedenfor bilen når du bare skal en tur til hytta på sørlandet for helgen... :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.