Jump to content

hvor stor motor / fart er egentlig nødvendig


is_620

Recommended Posts

Det kan vel bøtes på med et engelskkurs?

1 problem å vokse opp med amerikansk nabolag er at jeg tendenser veldig til engelske ord og utrykk ;) aner ikke hva norske ord blir blir.. men kan prøve

 

propride/propwalk = propelltur? kort fortalt har du så stor vridning og så lite båt nedi, at du havner sideveis helt plutselig da eneste som er nedi vannet, er propellen som "padler" deg sidelengs, særdelens lite kult, du tverrer, og avhengig av fart, båt osv blir du kasta ut og båten ruller (sjelden). dette skjer ikke båter med flere propeller/drev/motorer

 

 

chinewalk.. tja tjo= velting fra side til side på kjølen, motvirkes på endel måter, både med endring av skrog, men primært styre i mot ala amerikansk bilfilm med mye høyre venstre ratting

Link to post

Når jeg skal på hytta, eller handle, eller på jobb, så er det ok å ha en båt som marsjer på 20-og-noen knop, men på tur har man da ikke dårlig tid, hvis poenget ikke er å være underveis så hadde jeg heller flydd dit. Seilbåten har 8hk som gir meg en marsjfart på 4,5 knop, de beste båtopplevelsene har jeg fått i 3-4 knop, og den verste båtopplevelsen da 35 knop plutselig ble til 0 knop og opp-ned. Når jeg seiler er selvfølgelig mest mulig fart kjempegøy, er et skikkelig kick å se GPS'en vise tosifret antall knop :cool:

 

Kjedelig med vannski og wakeboard i 8 knop også..

 

Det er jeg enig i, det er også kjedelig at du må trekkes etter båt i det hele tatt. Skift til windsurfing eller kitesurfing, mangedobbel moro, null bensinforbruk, og fartsfølelsen er helt rå! 70 knop i Twister katamaran kan ikke engang nesten måle seg med 25 knop på seilbrett. :thumbsup:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Helt riktig. For oss som er heldige og bor midt i skjærgården på Sørlandet, med 5-10 minutters ferd til de ytterste holmer og skjær, holder det lenge med 5-10 knop.

Ikke bare der har 950 nm på 90 dager, 42 steder Sverige og Danmark med snitt på 6 knop i et avslappet tempo.

Ser at en kunne klart ca.2500 nm med ca. 17 knop, men hadde det blitt et mas og stress?.

Forskjellen er Langesund Måløy retur ca. 950 nm.

Eller Langesund Tromsø retur ca.2500 nm.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

hvis jeg drar med båten dit det finnes flyplass så tror jeg at jeg kommer til feil steder :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

en liten elmotor og solcellepanel er vel perfekt for klimavennlig dorgefart.. hvorenn man nå legger turen. og man er pensjonert og har god? tid.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fy flate for en teit tråd dette er! Hvor stor fart er egentlig nødvendig?? Folkens, mulig det er brannfakkel men har dere tid til å diskutere et sånt tåpelig tema? Alle skjønner vel at det er individuelt?

Teite tråder kan også være underholdende :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jo klart det er forskjell på 10 minutter og 2 timer, samt forskjell på 18 eller 38 fot. Jo mindre båt jo mere utålmodig kan det hende at man blir.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg for min del synes ikke det er mye stress og mas ved å putre avgårde i 40 knop til ei lun vik med sandstrand. Slå opp teltet og stelle i stand god mat, sitte i fjæra og se på sjøen. Derfor er jeg veldig enig med teerex - lett å bli utålmodig i 23 knop. Men har man råd til båt med digert kjøkken, godstoler/sofa, autopilot, varmer og mye annet luksus ombord - kan jeg forstå at man nøyer seg med 8 knop.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Bruken av båten bestemmer vel det? For rein turgåing er det sikkert nok med de knopene man til enhver tid føler seg komfortabel med.

Andre igjen har en båtbruk som fordrer lange rene transportetapper. Da blir det ofte et kompromiss mellom fart, drivstofføkonomi og en skrogform som egner seg til den bruken man har (garnfiske, trolling, sauetransport og gudene veit alt hva båter brukes til).

Så kommer alt det andre som vannsport og rein fartsglede. Enten i smult eller åpent farvann.

Link to post

Det kan jo være mor ro å kjøre fort og praktisk også i noen tilfeller, men det er nok ikke lett å diskutere fart i forhold til rekreasjon, som båtlivet vel skal være for de fleste. Derfor kan jeg ikke fri meg for å konstatere det meningsløse, etter min oppfatning, å rase rundt i skjørgården i 20-40-50 knop. Man putter familien inn i en cabincruiser på 40 fot ??? med 2 x 350 hk, og kjører rund 25 knop ?????

Link to post
Guest Avmønstret#

At bruksbåter må ha en viss hastighet er opplagt, det er ikke fullt så opplagt ifht lystbåter. Men lystbåter kan jo også være "lekebåter". En regattaseiler leker jo med båten sin, en hurtiggående motorbåt kan jo forsåvidt leke med sin båt på sjøen også. Og begge typer båt kan man jo putre avgårde om man ønsker. En med regattabåt seiler jo ikke spinnaker hele tiden selv om han har en topptrimmet regattabåt, og en hurtiggående motorbåt ligger ikke i 40+ knop hele tiden.

 

Så hva som er nødvendig kommer vel helt an på hvem som fører båten og hva formålet med turen er. Og de fleste båter har vel den motoren som eieren føler er nødvendig, ellers er det vel fort mange misfornøyde båteiere der ute ;-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...