Jump to content

hvor stor motor / fart er egentlig nødvendig


is_620

Recommended Posts

Stor forskjell å gå 8 knop i en Nidelv 28, enn i en 39 Trawler. Gå rundt på brede dolbord med kaffe i koppen, lese avisen, ta livet med ro. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Stor forskjell å gå 8 knop i en Nidelv 28, enn i en 39 Trawler. Gå rundt på brede dolbord med kaffe i koppen, lese avisen, ta livet med ro. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være mor ro å kjøre fort og praktisk også i noen tilfeller, men det er nok ikke lett å diskutere fart i forhold til rekreasjon, som båtlivet vel skal være for de fleste. Derfor kan jeg ikke fri meg for å konstatere det meningsløse, etter min oppfatning, å rase rundt i skjørgården i 20-40-50 knop. Man putter familien inn i en cabincruiser på 40 fot ??? med 2 x 350 hk, og kjører rund 25 knop ?????

Skjønner hva du mener, men nå er båtnorge mye mer enn tettbefolka skjærgård på Sørlandet.

Svært mange har ubegrenset plass å boltre seg på.

Link to post
Share on other sites

Stor forskjell å gå 8 knop i en Nidelv 28, enn i en 39 Trawler. Gå rundt på brede dolbord med kaffe i koppen, lese avisen, ta livet med ro. (iPad)

Stor forskjell å gå 8 knop i en Nidelv 28, enn i en 39 Trawler. Gå rundt på brede dolbord med kaffe i koppen, lese avisen, ta livet med ro. (iPad)

er du sikker på att du ikke mener katamaran :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

med økt hastighet og auksjonsradius, kan du bruke båten, istedenfor bilen når du bare skal en tur til hytta på sørlandet for helgen... :)

 

Men er det ikke egentlig motsatt? De fleste lystbåter som går langt går sakte og er ofte seilbåter.

 

Aksjonsradius handler vel om forbruk også. På seilbåten har jeg en ørliten dieseltank på 40 liter og kan da gå i 5knop i minst 20 timer, det er jaggu et stykke. Blåser det så kommer jeg enda lengre, gjerne rundt jorda.

 

Om det med økt hastighet og aksjonsradius hang i sammen ville vel Skagen osv vært smekkfull av norske hurtiggående motorbåter og ikke seilbåter. Aksjonsradius handler jo også om sjødyktighet. Om en båt ikke kan krysse til Skagen eller tilsvarende fordi man er redd for å møte vær så har den i praksis redusert aksjonsradius.

------------

 

Men ser poenget om man feks bor langt inni en fjord og det er mer turvennlig skjærgård lengre ute. Men hadde vel da vurdert å ta bilen i stedet, det er jo normalt raskere enn båt uansett.

Link to post
Share on other sites

Det spørsmålet handler da ikke om båttype, men hvor du bosetter deg og hvor du kjøper hytte.. :giggle: Jeg kan dra på hytta i Kragerø på fredag og tilbake på søndag, i 3,5 knop med seilbåten, og ha MASSE tid på hytta :lol:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

hvem har råd til hytte når de har båt ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det går jo også an å arve hytte. Den hytta jeg skulle ha arvet ble solgt for 20 år siden,fordi den ikke lå ved havet :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så du kan dra fra Oslo til Kragerø på fredag og tilbake på søndag? Og ha mye av helgen på hytta? Med seilbåt? Hvor lang tid vil det ta?

 

Nei. Ville ikke orket å gå så langt for å komme til Kragerø ;-), og i hvertfall ikke om jeg måtte kjøre i en drittfart. Er ikke mye komfy og behagelig å gå noe særlig over 15 knop (med båt i vanlig lystbåtstørrelse). Det bråker, rister, blåser og er generelt ubehagelig og stressende. Å gå sakte er komfortabelt og avslappende. Da velger jeg heller å gå sakte og komme frem en plass nærmere eller bruke lengre tid og gå lengre. Det er jo like forbanna langt om en går fort eller sakte ikke sant? ;-)

 

Det er jo nydelig skjærgård mellom Oslo og Kragerø, hvorfor peise i gjennom i en drittfart? Mange fine uthavner og havner på vei dit også.

--------

 

Men som du skjønner, jeg liker ikke noe særlig å bevege meg i stor fart på vannet for motor. Om jeg hadde hytte i Kragerø hadde jeg tatt bilen, evt solgt hytta i Kragerø og kjøpt en større seilbåt som jeg kunne hatt nært der jeg bor. Hadde vel hatt råd til å kjøpe hus nærmere sjøen i samme slengen :-D

 

Det er vel bare rett og slett ulike tilnærminger til det å være på sjøen. I seilbåten så er man kanskje allerede fremme når man er i båten på sjøen med seila oppe? Jeg må innrømme at jeg elsker å seile, det er ofte en nedtur å komme i havn/måtte gå i havn etter en fin seilas.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg pinkvin, men siden du kommenterte et konkret eksempel med å ta båten isteden for bilen til hytta på sørlandet så lurte jeg på hvordan det ville foregå i en seilbåt..

 

At langturbåter stort sett er seilbåter er vel mere pga sikkerhet med to framdriftsmuligheter, og økonomi kanskje? Koster vel en del å reise til Middelhavet med 2 x 4-500 hk og 15 tonn båt..

 

Jeg er selv alltid underveis.. Har lite reisemål fra hjemmehavn så når vi er framme er vi i hjemmehavn igjen, og i mellomtiden underveis i div hastigheter.. Og det i en motorbåt som går 35 knop!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare rett og slett ulike tilnærminger til det å være på sjøen. I seilbåten så er man kanskje allerede fremme når man er i båten på sjøen med seila oppe? Jeg må innrømme at jeg elsker å seile, det er ofte en nedtur å komme i havn/måtte gå i havn etter en fin seilas.

 

Ja, ulike tilnærminger, jeg heller mer mot din, synes det er utrolig flott å være underveis, men samtidig er en av de store gledene med seiling for meg mestringsfølelsen når man kommer frem etter timesvis, kanskje dagesvis på havet. Jeg har flere ganger vært på danskebåttur med DFDS, men det var en helt annen følelse da vi seilte inn til København i sommer etter en kald, våt, jævlig natt med for mye vind fra feil retninger, samt trøbbel med navigasjonsutstyret, og endelig kunne slappe av med en iskald tuborg i stekende sol i Christianshavns Kanal. Den følelsen er den viktigste for meg, det er verdt å ha det litt kjipt for å kunne sette enda større pris på å ha det sabla bra.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Når vi har skullet ha en lunsj på villa malla, har mine seilbåt venner ofte da bare latt båtene ligger for anker i middagsbukta, så har vi tatt min båt bort, samme gjelder til aker brygge også ;)

 

Disse seilbåt gutta er eksperter i å si hvor lite drivstoff og penger de har brukt, men eneste "langturen" de har i sesongen er jo ene i fellesferien, også synes de det er litt stas å kjøre fort lell, har hatt 2 vannscootere før og endel annet, og seilbåt venner stod HØYT på listen over de som brukte/lånte de mest, alle har svin på skogen ;)

 

Andre ganger har vi laget ett "slep" bak seilbåtene, dratt opp seil og bare kost oss i 4-5-6 knop :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For all del, ingen tvil om at hurtiggående motorbåt ofte kan være praktisk fremfor seilbåt, og motsatt.

 

Hadde snekke i sommerferien og på en del av de åpne strekkene med vind og sjø må jeg si at jeg savnet seilbåt sterkt, men ikke pga farten i seg selv. Følte hele tiden at snekke i litt bølger og sjø var en kamp mot elementene, det bråker og herjer rundt. Båten spiller på en måte ikke på lag den kjemper seg i mot/over/gjennom fremfor å være med på leken med bølger og vind slik en seilbåt under seil er. Har hatt seilbåt nå på ettersommeren og har savnet den svære cockpiten med kalesje og den gode plassen ombord i snekka.

 

Fart for motor blir mye det samme. Gikk pluss 5 knop med snekka og gjør det samme med seilbåten. Men en forskjell er vesentlig. Med snekka gikk jeg med ca 2800 omdr (jævlig grodd båt da men..) med firesylindra VP på noen og seksti hester for å holde den farten. Med seilbåten går jeg med litt over 2000 omdr på en tosylindra Yanmar med 15 hester for å holde samme farten.

 

Om noen lurer så er det vesentlig mye mer behagelig å høre på en tosylindra yanmar på rett over 2000 omdr fremfor VPen i snekka. Men om det blir sjø og vind i mot så stikker nok snekka avgårde mens jeg må heise seil.

 

Snekka hadde vel ca 130 liters tank så rekkevidden var jo helt grei. Dvs lengre enn hva en orker å gå på en veldig lang dag. Sånn sett blir det det samme som med seilbåten.

 

Kostnad til diesel er vel strengt tatt ikke noen issue med snekke eller seilbåt. Det er så forsvinnende lite at det ikke er noe å tenke på. Var ute i fire uker med snekka i sommer og syns ikke dieselfylling var det som tok fokus, hverken økonomisk eller ellers. Og da tenker jeg egentlig ikke på at jeg sparer noe heller, det bare er sånn.

 

Men helt ærlig må det være kjipt å ha en båt som begrenser bruken pga drivstoff- forbruk. Det må være trist rett og slett. Er jaggu nok ting som begrenser bruken, ikke minst mangel på tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...