Jump to content

Korleis skal eg lagre ein DC med utenbords ute for vinteren?


peterka

Recommended Posts

Har ein Daycruiser Uttern D51 med 60 EFI 4 takter.

No har eg ikkje innendørlagring til båten i vinter da svigers har fult.

Så da må den stå ute:(

Eg har tenkt å vaske/spyle den for dritt. Bytte gearoljen og så tømme båten for puter/utstyr. Fjerne kalesjen.

Så tenkte eg å kjøpe denne preseningen

http://biltema.no/no/Bat/Ovrig/Batovertrekk-25590/

Trur dere at båten og motor overlever vinteren?

Link to post
Share on other sites

Vinterkonservering av motor er et eget kapittel.

 

Har du undersøkt om det finnes dekks eller bakkestativ som passer din båtstørrelse? Koster ikke all verdens og da har du ferdig opplegg hvert år.

Når det gjelder blaffrende presening, så hadde jeg stort hell med å spenne et laaaaangt tau over og under båten mange ganger slik at preseningen lå helt tett inntil sidene, men med noe lufting i endene.

Pass på at mansjettene på preseningen ikke gnager mot skroget.

Link to post
Share on other sites

http://www.maritim.no/opplag/presenningsutstyr/bakkestativ/presenningstativ-6m-m-bag

 

Her er ett eksempel i hvert fall. De fleste båtutstyrbutikker selger dette i disse dager. Ellers er det ofte slikt å finne brukt på finn.no.

 

Jeg har ikke selv erfaring med bakkestativ til mindre båter. Hadde riktignok en Uttern D55 tidligere også, men den sto i garasje. Bruker bakkestativ i dag på en Grandezza31. De første 2 vintrene snekkerte vi et voldsverk av et opplegg av bjelker og plank med presenning over. Det var mye styr og alltids en fare for å, en eller annen gang, miste hammer eller drill.. eller annet, ned på dekk. Så kjøpte vi bakkestativ og modifiserte litt for å tilpasse båten. Det skulle vi gjort først året...

 

Jeg spente også opp tau fra diverse pullerter og pullpit og opp til mønen for å stive av selve stativet. Da står det dønn i ro.

Det er viktig å polstre støttene mot skrog og dekk. Har sett at noen har brukt en slik sugekopp for å åpne tette sluker i enden av dekksstøttene for stabilitet og beskyttelse.

 

Gå for noe skikkelig opplegg med en gang. Men kanskje andre har erfaring med båter i din størrelse.

 

Du skriver ikke hvor du bor, men er det mye snø, så må jo dette fjernes om det ikke sklir av, særlig før væromslag og regn.

 

Viktig moment som blir nevnt om at hengeren ikke må stå på dekkene.

Link to post
Share on other sites

Vel, tilsvarende stativ sto støtt på 31foteren gjennom Dagmar her i Ålesund. Som sagt, da med tau som var spent opp under presenningen og utenpå.

Båten plasseres jo gjerne i ly for den sterkeste vindretningen på stedet. Dessuten legger vi en ekstra presenning av tynneste typen under hovedpresenningen, ikke full størrelse, over cockpit. Dette i tilfelle lekkasje siden det er teak i hele dørken. Hovedpresenningen er stor og tung å håndtere.

Link to post
Share on other sites

Selv laget jeg to bukker av 2 x 4 som står på selve båten foran og bak (ikke på bakken), kjøpte et 6 meters rør på byggmarked og man har et billig og bra stativ. Som nevnte av andre god høyde slik at snøen faller av, og presenning av god kvalitet.

Båten står på henger som jeg jekker opp slik at fjæring blir avlastet og hjulene er like runde til våren.

Dette har fungert bra i ti år for min del.

 

Hvis Lars H. leser denne tråden så kanskje han kan vise bildet av hvordan han fester presenningen for at denne skal sitte best mulig og maljene holde?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Motor skal vel klare kulde?

 

Hvis den er konservert riktig så skal den klare det fint. Jeg kan desverre ingenting om konservering av store påhengere så jeg kan ikke hjelpe, men du er nødt til å finne ut av det og gjøre det riktig. Det er helt sikkert en masse tråder om emnet her på forumet, bruk søkefunksjonen.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...