Jump to content

Registrere Bavaria i NOR, hvordan skaffe bilbrev/byggebrev?

La Bolina

Recommended Posts

Jeg går i tanker om å kjøpe en ti år gammel Bavaria seilbåt og registrere den i NOR. Har sjekket litt og funnet at dette er en omstendelig prosess. Det jeg lurer på er byggebrev/bilbrev, er det noe som er utstedt til første eier i alle tilfeller? Dersom selger ikke har dette, er det noen som har registrert utenlandsk båt, fortrinnsvis Bavaria, i NOR som kan si noe om erfaringene med å hente dette fra Tyskland? For ordens skyld, båten er solgt ny i Norge og har hatt to norske eiere før jeg evt kjøper den.

Tja Lunde båt har muligens noe fra 10 år tilbake.

Men da jeg ville ha bekreftelse på at moms var betalt for båten jeg eier (levert av dem i 1998) - hadde de ikke faktura kopi i sitt arkiv.

De hadde bare kjøpe kontrakten. Men spør for all del. De er hjelpsomme og har de ikke papirer ordner de alt fra Tyskland.

Tror du må betale rundt 1500.- Kr for jobben.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Bill of sale skal første eier ha fått, dette er noe som bare utstedes en gang vanligvis så det er vel greit å få tak i originalen, så må denne underskrives på første salgsledd og bekreftes med apostille eller hva det nå heter.

Det hele er så omstendelig at jeg har vurdert å gi opp og heller bare regge i småbåtregisteret eller sxk istedet

• 5 måneder senere...

Takker for alle svar. Registreringen gikk som smurt. Lunde Båt var svært serviceinnstilte og fremskaffet nødvendig dokumentasjon i løpet av kort tid. Hos Skipsregisteret møtte jeg bare hjelpsomhet og vennlighet. Stor takk til de to tidligere eierne også som uten å lage problemer skrev under de nødvendige papirene. Nå er registreringsnummeret mottatt og klare til å settes på sammen med navnet.

• 4 år senere...
La Bolina skrev On 16.2.2014 at 10.26:

Takker for alle svar. Registreringen gikk som smurt. Lunde Båt var svært serviceinnstilte og fremskaffet nødvendig dokumentasjon i løpet av kort tid. Hos Skipsregisteret møtte jeg bare hjelpsomhet og vennlighet. Stor takk til de to tidligere eierne også som uten å lage problemer skrev under de nødvendige papirene. Nå er registreringsnummeret mottatt og klare til å settes på sammen med navnet.

Hei,

Gammel post, men like aktuell for meg i dag. Hvor mye måtte du betale for dokumentene fra Lunde den gangen? Jeg fikk en pris på ca kr. 7000... Synes det var voldsomt mye.

-Magnus

Tridenten skrev 52 minutter siden:

Hei,

Gammel post, men like aktuell for meg i dag. Hvor mye måtte du betale for dokumentene fra Lunde den gangen? Jeg fikk en pris på ca kr. 7000... Synes det var voldsomt mye.

-Magnus

Ja er nå 7000 kroner så mye for å sørge for nødvendig dokumentasjon når du ser på dokumentasjonskravene?

https://www.sdir.no/fritidsbat/registrere-fritidsbat-i-nor/nyregistrering-av-fritidsbat/Registrere-nytt-fritidsfartoy-7-24m/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...