catano Startet 5.September.2013 Link til dette innlegget Startet 5.September.2013 Hei. Skal i helgen montere diesel vannvarmer til varmtvannstanken. I forbindelse med det vurdere jeg å kjøre det varme vannet bare til varmtvannstanken og ikke via motoren. Trenger jeg så å sette på en ekspansjonstank? eller er det ok å bare bruke slange mellom varmer og tank? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
PandaPP Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Hei. Du treng ikkje eksansjonstank, går fint utan. Har brukt ein slik i mange år og er kjempefornøyd :) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 takker. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bøljan Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Jeg ville definitivt montert med ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Det blir unødvendig høyt trykk i systemet hvis man ikke har ekspansjonstank. Jeg har montert det i min båt. Enkel måte å bli kvitt lufta i slangene også. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Adi Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Du kan få problemer med luft i systemet, da vil en ekspansjonstank løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Men da mister du jo muligheten til å varme vannet fra motoren, det er jo tross alt det man gjør oftest. Jeg har koplet alt sammen og med 2 kraner(kuleventiler) har jeg følgende muligheter: 1. Varme vann som vanlig med motor 2. Varme vann med varmer uten at motoren varmes opp(vannet varmes raskere) 3. Skille kretsene om det skulle oppstå en lekkasje, dvs. at motorkjølingen ikke blir berørt av en eventuell lekkasje. I tillegg har man fordelen av at hele systemet benytter seg av motorens originale ekspansjonstank. Redigert 6.September.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Er forutsetningen slik du skriv at du ikkje vil kopla inn motoren si kjølesløyfe, vil eg anbefala ekspansjonstank på det sterkaste... Lufteproblematikken er også nevnt som eit argument, men det forutset at du monterer ein tank som kan opnast ( slik som på motoren ) Ein lukka tank ( akkumulator med belg ) vil ikkje avhjelpa dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hei. Lazyjack Siden du skriver å ha systemet på plass. Hvor stor varmer har du? kan du si noe om oppvarmingstiden ved å kjøre varmeren gjennom motor? og dersom du kjører direkte til varmtvannstank? Eller andre som kn svare på dette? mvh Catanon Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bøljan Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Monterte en 4,5 kw vannvarmer i min forrige båt, den varmet varmtvannstank pluss to defrostere. Den var ikke koblet til motor. Forsøkte først uten eksp.tank, ble håpløst å få luftet systemet. Med eksp.tank full kontroll. Varmt vann i springen etter 5min. Etter 10 min, kunne jeg dusje. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Jeg har koblet varmtvannsystemet i parallell med motorens system med kraner. Jeg kan da velge varme fra motor, fra dieselvarmer eller fra begge. Dersom jeg ikke skal varme vann med motoren eller kjøre via motorsystemet stenger jeg bare utløpskrana fra motorens system. Den andre tilkoblingen til motoren lar jeg stå permanent åpen. Da virker motorens ekspansjonstank fremdeles for hele systemet. Fordelen med å koble ting i parallel er ikke bare at en kan velge fritt hvilke deler man til enhver tid skal ha med i kretsen, men også at strømningstapet blir mindre. Hos meg har jeg koblet luftvarmer, defroster, varmtvannstank, motor og Webasto diesel vannvarmer i parallel med kraner. Virker perfekt sammen eller hver for seg. Ved å strupe med ventilen kan jeg også reguler hver krets individuelt uten å stenge for de andre. Redigert 6.September.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lazyjack Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Min varmer er på 5kW. Med motoren i kretsen tar det 1 time å få varmtvann, kopler jeg vekk motor(stenger 1 kran) så blir det varmt på 20 minutter. Min motor er på 40 hk, har du en større motor blir forskjellen tilsvarende større. I og med at jeg stenger bare en kran så er det fortsatt forbindelse med motorens ekspansjonstank men allikevel ikke gjennomstrømming gjennnom motor. Det kan jo også være en fordel å kunne forvarme motoren via varmeren dersom du ska skal starte opp midtvinters en gang. Og et tips: Ikke kjøp slanger på Biltema. De er rimelige men umulig å få tette selv med doble slangeklemmer. Maritim sine er bra og det gjelder selvsagt også slanger fra proffleverandører som Tess o.l. Redigert 6.September.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Her er skisse av systemet mitt på Saowanee. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Careka Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Det finnes Varmtvannstanker som har 3 inløp/kolber. 1 for strøm, 1 for motorkjølevannet 1 for D-drevet vannvarmer.,eller kjølevann fra generator. fås i 40-60 liter utgaver. http://www.svb24.com/?t=product&id=116091 Vi har 2 stk 5 kw eber vannvarmere ombord. Redigert 6.September.2013 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
catano Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Hei. Da rakk jeg å teste Kina vannvarmeren, startet nesten med det samme og begynte å varme. Som jeg spurte om i tråden, trenger jeg ekspansjonstank?. Så straks at dette må jeg ha og da er spørsmålet hva er enklest å lage en ekspansjonstank av. Tenkte først på en spylerkanne å montere passe skrog gjennomføring på den, men er redd den ikke tåler varmen. Kan kjøpe en brukt tank fra en bil. Noen forslag til selvbygg mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
pergrip Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Vindusspyler tank fra biltema kan brukes Tåler varme .Søk på vindusspyler. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 (redigert) Kjøpte selv en på hoggern en gang jeg trengte en ekspansjonstank. Ferdig med slangestuss under og lokk på toppen. Biltema har også en "catch-tank" som sikkert duger, men den er blank og fin og koster noen kroner mer Redigert 7.September.2013 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Du kan fint bruke en fra en gammel bil, snakk med en bilopphugger. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 8.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Hei. Det blir enten brukt fra bil ellet spylertank fra Biltema, ser i morgen. Etter test i går var jeg nå ned og koblet ledninger slik det skal være monterte instrument oppe og startet varmeren. Satte tiden til en time, men i på den timen går varmer ned på halv fart. Det er nok pga vannet som kommer i retur er sikker så varmt at termostat kobler ut, er det noe å gjøre med det? Vannet ble varmt på den timen, men ikke glovarmt som med varmekolbe, så ca 1,5 time er nok nødvendig noe som får vise seg senere. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Adriana Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) Hei. Det blir enten brukt fra bil ellet spylertank fra Biltema, ser i morgen. Trodde ekspansjonstanken måtte tåle litt trykk i tillegg til varme ? Det gjør vel ikke spylertanken til Biltemea ? Redigert 8.September.2013 av Adriana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) Hei. Det blir enten brukt fra bil ellet spylertank fra Biltema, ser i morgen. Etter test i går var jeg nå ned og koblet ledninger slik det skal være monterte instrument oppe og startet varmeren. Satte tiden til en time, men i på den timen går varmer ned på halv fart. Det er nok pga vannet som kommer i retur er sikker så varmt at termostat kobler ut, er det noe å gjøre med det? Vannet ble varmt på den timen, men ikke glovarmt som med varmekolbe, så ca 1,5 time er nok nødvendig noe som får vise seg senere. mvh catano Varmeren har en innebygget termostat som slår ut på en viss temp. (tror det er ca. 80gr.), når kjølevannet har oppnådd denne temp. girer varmeren ned og opp effekten for å oppretthode disse 80gr. Om varmeren hadde gått på fullt hele tiden hadde vannet kokt. Jeg hadde litt luft i systemet med en gang jeg startet opp første gang, merket det på at vannet i berederen brukte lang tid på å bli varmt. Luften forsvant ved å kjøre varmeren samt klemme litt på slangene (har ekspansjonstank). Redigert 8.September.2013 av Adi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Eberspächer luftvarme ut og inn med en Eber hydronic D5W-S og isoterm 10 kw. defroster på samme areal og med regulering av varmluften til oppvarming av vinduer, bysse/spisekrok og førerplass.Etter mye tenking ble isoterm defrosterens 4 utløp laget om til 2 100mm løp. De to gamle Y-spjella kom til nytte til et friskluft inn eller resirk av innelufta. Det andre Y spjellet ble montert i det ene utløpet på varmluftkanalen til oppvarming av vinduer eller bysse/spisekrok det andre til førerplass ble montert på. Og en Varmluftvifte Eber Helios 12V/2000W ble montert i hobbyrommet akter, hvis en skulle trenge noe tilskuddsvarme. ALCO SP 2006 filter har gjenger i begge ender så det ble forfilter til ebern. https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/page-9 Vanntank av en gammel luftfukter, med kraner på returen gikk det som en drøm og lufte systemene, hver for seg, sugerøretgår til bunn av tanken. Koplet vannpumpa direkte. Innom hoggeren og fikk en ekspangsjonstank. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bøljan Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Spylertank fra biltema er neppe godt nok, spesielt korken som stort sett bare er en plastpropp som vil sprette opp for det minste trykk. Velg en eks.tank som er beregnet for både varme og trykk og med ventilert lokk/kork som åpner ved et visst trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Skal til med en D5W selv. For å bruke på defrostere og varmtvannbereder. Hadde tenkt å ha mulighet for å koble inn motoren i systemet også for å bruke den under gange. Men er det egentlig noe god grunn for å ta den kostnaden/komplisere installasjonen ved å koble motoren inn? Kan ikke Eber D5W fint gjøre jobben i alle situasjoner? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Adi Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Det er vel ikke noe mer komplisert å koble sammen med motor. Satt inn min mellom motor og VVB, da har jeg også mulighet til å forvarme motor så slpper jeg kaldstart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.