Jump to content

montering av vannvarmer, ekspansjonstank?

catano

Recommended Posts

Hei.

Skal i helgen montere diesel vannvarmer til varmtvannstanken.

I forbindelse med det vurdere jeg å kjøre det varme vannet bare til varmtvannstanken og ikke via motoren.

Trenger jeg så å sette på en ekspansjonstank?

eller er det ok å bare bruke slange mellom varmer og tank?

mvh

Catano

Mvh

catano

Men da mister du jo muligheten til å varme vannet fra motoren, det er jo tross alt det man gjør oftest. Jeg har koplet alt sammen og med 2 kraner(kuleventiler) har jeg følgende muligheter:

1. Varme vann som vanlig med motor

2. Varme vann med varmer uten at motoren varmes opp(vannet varmes raskere)

3. Skille kretsene om det skulle oppstå en lekkasje, dvs. at motorkjølingen ikke blir berørt av en eventuell lekkasje.

I tillegg har man fordelen av at hele systemet benytter seg av motorens originale ekspansjonstank.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Er forutsetningen slik du skriv at du ikkje vil kopla inn motoren si kjølesløyfe, vil eg anbefala ekspansjonstank på det sterkaste...

Lufteproblematikken er også nevnt som eit argument, men det forutset at du monterer ein tank som kan opnast ( slik som på motoren )

Ein lukka tank ( akkumulator med belg ) vil ikkje avhjelpa dette problemet.

Monterte en 4,5 kw vannvarmer i min forrige båt, den varmet varmtvannstank pluss to defrostere. Den var ikke koblet til motor.

Forsøkte først uten eksp.tank, ble håpløst å få luftet systemet. Med eksp.tank full kontroll.

Varmt vann i springen etter 5min. Etter 10 min, kunne jeg dusje.

Jeg har koblet varmtvannsystemet i parallell med motorens system med kraner. Jeg kan da velge varme fra motor, fra dieselvarmer eller fra begge. Dersom jeg ikke skal varme vann med motoren eller kjøre via motorsystemet stenger jeg bare utløpskrana fra motorens system. Den andre tilkoblingen til motoren lar jeg stå permanent åpen. Da virker motorens ekspansjonstank fremdeles for hele systemet.

Fordelen med å koble ting i parallel er ikke bare at en kan velge fritt hvilke deler man til enhver tid skal ha med i kretsen, men også at strømningstapet blir mindre. Hos meg har jeg koblet luftvarmer, defroster, varmtvannstank, motor og Webasto diesel vannvarmer i parallel med kraner. Virker perfekt sammen eller hver for seg. Ved å strupe med ventilen kan jeg også reguler hver krets individuelt uten å stenge for de andre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Min varmer er på 5kW. Med motoren i kretsen tar det 1 time å få varmtvann, kopler jeg vekk motor(stenger 1 kran) så blir det varmt på 20 minutter. Min motor er på 40 hk, har du en større motor blir forskjellen tilsvarende større.

I og med at jeg stenger bare en kran så er det fortsatt forbindelse med motorens ekspansjonstank men allikevel ikke gjennomstrømming gjennnom motor.

Det kan jo også være en fordel å kunne forvarme motoren via varmeren dersom du ska skal starte opp midtvinters en gang.

Og et tips: Ikke kjøp slanger på Biltema. De er rimelige men umulig å få tette selv med doble slangeklemmer. Maritim sine er bra og det gjelder selvsagt også slanger fra proffleverandører som Tess o.l.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Det finnes Varmtvannstanker som har 3 inløp/kolber.

1 for strøm,

1 for motorkjølevannet

1 for D-drevet vannvarmer.,eller kjølevann fra generator.

fås i 40-60 liter utgaver.

http://www.svb24.com/?t=product&id=116091

Vi har 2 stk 5 kw eber vannvarmere ombord.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei.

Da rakk jeg å teste Kina vannvarmeren, startet nesten med det samme og begynte å varme.

Som jeg spurte om i tråden, trenger jeg ekspansjonstank?.

Så straks at dette må jeg ha og da er spørsmålet hva er enklest å lage en ekspansjonstank av.

Tenkte først på en spylerkanne å montere passe skrog gjennomføring på den, men er redd den ikke tåler varmen.

Kan kjøpe en brukt tank fra en bil.

Noen forslag til selvbygg

mvh

catano

Mvh

catano

Hei.

Det blir enten brukt fra bil ellet spylertank fra Biltema, ser i morgen.

Etter test i går var jeg nå ned og koblet ledninger slik det skal være monterte instrument oppe og startet varmeren.

Satte tiden til en time, men i på den timen går varmer ned på halv fart.

Det er nok pga vannet som kommer i retur er sikker så varmt at termostat kobler ut, er det noe å gjøre med det?

Vannet ble varmt på den timen, men ikke glovarmt som med varmekolbe, så ca 1,5 time er nok nødvendig noe som får vise seg senere.

mvh

catano

Mvh

catano

Hei.

Det blir enten brukt fra bil ellet spylertank fra Biltema, ser i morgen.

Etter test i går var jeg nå ned og koblet ledninger slik det skal være monterte instrument oppe og startet varmeren.

Satte tiden til en time, men i på den timen går varmer ned på halv fart.

Det er nok pga vannet som kommer i retur er sikker så varmt at termostat kobler ut, er det noe å gjøre med det?

Vannet ble varmt på den timen, men ikke glovarmt som med varmekolbe, så ca 1,5 time er nok nødvendig noe som får vise seg senere.

mvh

catano

Varmeren har en innebygget termostat som slår ut på en viss temp. (tror det er ca. 80gr.), når kjølevannet har oppnådd denne temp. girer varmeren ned og opp effekten for å oppretthode disse 80gr.

Om varmeren hadde gått på fullt hele tiden hadde vannet kokt.

Jeg hadde litt luft i systemet med en gang jeg startet opp første gang, merket det på at vannet i berederen brukte lang tid på å bli varmt. Luften forsvant ved å kjøre varmeren samt klemme litt på slangene (har ekspansjonstank).

Redigert av Adi (see edit history)

Eberspächer luftvarme ut og inn med en Eber hydronic D5W-S og isoterm 10 kw. defroster på samme areal og med regulering av varmluften til oppvarming av vinduer, bysse/spisekrok og førerplass.
Etter mye tenking ble isoterm defrosterens 4 utløp laget om til 2 100mm løp.
De to gamle Y-spjella kom til nytte til et friskluft inn eller resirk av innelufta. Det andre Y spjellet ble montert i det ene utløpet på varmluftkanalen til oppvarming av vinduer eller bysse/spisekrok det andre til førerplass ble montert på. Og en Varmluftvifte Eber Helios 12V/2000W ble montert
i hobbyrommet akter, hvis en skulle trenge noe tilskuddsvarme.

ALCO SP 2006 filter har gjenger i begge ender så det ble forfilter til ebern.

https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/page-9

Vanntank av en gammel luftfukter, med kraner på returen gikk det som en drøm og lufte systemene, hver for seg, sugerøret
går til bunn av tanken. Koplet vannpumpa direkte. Innom hoggeren og fikk en ekspangsjonstank.
bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Skal til med en D5W selv. For å bruke på defrostere og varmtvannbereder.

Hadde tenkt å ha mulighet for å koble inn motoren i systemet også for å bruke den under gange. Men er det egentlig noe god grunn for å ta den kostnaden/komplisere installasjonen ved å koble motoren inn?

Kan ikke Eber D5W fint gjøre jobben i alle situasjoner?

Jara Wynja

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...