Jump to content

montering av vannvarmer, ekspansjonstank?

catano

Recommended Posts

Skal til med en D5W selv. For å bruke på defrostere og varmtvannbereder.

Hadde tenkt å ha mulighet for å koble inn motoren i systemet også for å bruke den under gange. Men er det egentlig noe god grunn for å ta den kostnaden/komplisere installasjonen ved å koble motoren inn?

Kan ikke Eber D5W fint gjøre jobben i alle situasjoner?

Jeg har bevisst unngått å koble meg inn på motoren. Mest fordi at det da ville vært flere steder hvor jeg kunne få lekkasje, og da i verste fall med store konsekvenser. I mitt hode er den eneste ordentlige ulempen med å koble varmeren utenom motoren at du da er avhengig av strøm for å få varme. Varmeren trekker jo noen ampere. Hvis du har nok strøm ombord ser jeg ikke noen store ulemper. Forresten, kanskje støy kan være et problem hvis den blir plassert et sted med lite demping. Jeg har montert min i maskinrommet, og jeg hører den ikke når den går. Ja, kanskje en ørliten susing når det er helt vindstille og jeg står bøyd over skutesida der eksosen kommer ut. Ellers må jeg faktisk holde hånda foran eksosen for å finne ut om varmeren er i gang

Øivind

Med ekstern varmer så er en jo avhengig av strøm. Uten ekstern må en uansett starte motoren for å få varme. Så om motoren da blir startet for enten å lade, eller å gi varme blir jo det samme. Så ser dermed som deg at utenom motoren er fornuftig angående det.

Ari, har du noen ventiler i systemet da? Hvis ikke så vil en vel varme opp motoren hver gang en kjører varmeren? Det koster en del for ventiler etc. Spesielt å trekke de et sted der en enkelt kan operere de uten å gå ned i motorrommet hver gang. (Alt står i motorrommet hos meg).

Jara Wynja

Hei.

Jeg mailet Rocwoll om å bruke Rocwoll som isolasjon av eksosrør for strålevarme.

Fikk en tlf fra suport i dag med tips om evt bruke en fleksibel skål rør ned aluteip de selger eller bruke 5 cm Rocwoll direkte på røret og ta aluteip utenpå for å være stabil og motstå evt fukt.

Ser i innlegg over at det knapt er lyd fra varmeren, men på min med en lydpotte er det masse lyd fra luften ut.

Blir dette bedre dersom eksosrør blir isolert eller må jeg til med en annen eller en til lydpotte?

mvh

catano

Mvh

catano

Ari, har du noen ventiler i systemet da? Hvis ikke så vil en vel varme opp motoren hver gang en kjører varmeren? Det koster en del for ventiler etc. Spesielt å trekke de et sted der en enkelt kan operere de uten å gå ned i motorrommet hver gang. (Alt står i motorrommet hos meg).

Har ingen ventiler, koblet som sagt bare varmeren inn på slangen som kommer fra motor og går til vvb, retur går videre fra vvb til motor. Bare å trykke på knappen, vente en halv times tid så er det varmtvann i springen, bonusen er at motoren også blir varmet op til driftstemp.

Er det ikke litt plagsomt og måtte ha i gang vannvarmer for og få varmt vann og defroster da? Varmt vann har du jo i 12 timer, ja kanskje lenger også etter at motor har vært i gang. Og ikke minst defroster mens du går, uten at varmeren må stå på. Jeg startet varmeren her en dag for å ta oppvasken, og det gikk vel kanskje 20-25 min. så var vannet så varmt at jeg måtte blande inn kaldt vann. Da var kranene til motor åpne,(det må de være på min hvis det skal sirkulere) men vifta på defroster av. Motor hadde ikke vært i gang på 2 1/2 døgn så alt var kaldt i utgangspunktet. Kan nok variere dette da avhengig av mengde kjølevæske og plassering osv.

Skjønner det er en større fare feil når den går via motoren, men da er det jo mulig og stenge kranene på motoren. Det blir faktisk brukbar varme på motoren og motorrommet også når varmeren brukes, og den varmen kan slippes opp i kabinen om man ønsker. Kan være greit om vinteren og vår pussen.

Jeg har kjørt mitt varmesystem utenom motoren, Skal jeg koble motroen inn så kunne jeg tenkt meg en liten varmeveksler sånn at det ikke blir direkte koblet. En gammel støpejernsmotor avgir en del æsj i kjølevannet som jeg ikke vil ha med rundt i varmekretsen. Jeg kjører et tett anlegg med akkumulatortank. Har vel kanske dratt det litt langt med varmen men det er helt feilfritt og nesten helt lydfritt. Slår anlegget på ved avreise og slår det ikke av før jeg er hjemme igjen.

bilde

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)

Jeg får bare varmt vann i kranene ved landstrøm.

Forstår ikke det, du får vel varmt vann i kranene fra Vv- beholderen ( = Vv-bereder?) når du kjører Vebasto når en ikke har landstrøm.

Og med Landstrøm på Vv- beholderen og en kjører sirkulasjonspumpene må en vel kunne trekke ut noe varme av defrosterne? (bruke berederen til å varme opp vannet og supplere med Webasto)

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Litt klønete formulert av meg der... Bare v.v. beholder på landstrøm gir ikke noe særlig varme i cabinene, men bare varmt vann i kranene. Skal jeg ha det godt og varmt i cabinene må webastoen på. Men dette går automatisk slik jeg har koblet dette opp så det tenker jeg ikke på. Tanken bak anlegget da jeg startet på det var at v.v. beholderen på landstrøm også skulle gi noe varme, men det er ikke mye varme jeg får ut av den "varmeveksleren" inni berederen. Det sitter en temp. føler på kretsen som styrer webastoen. Øvre temp er på 74 grader, da stopper webastoen. Når vannet kommer ned i 59 grader så sterter webastoen igjen.

Hei.

Kjøpe spylertank, o-ringer og bordgjenomføringer på Biltema.

Laget hull i tanken og monterte, tok på lit tec7 i tillegg til o-ring.

Satte tanke på plass i båten og startet varmer.

Reiste en rask tur hjem og tilbake.

Da var alt som det skulle og det var varmt vann i springen og ingen lekkasje fra ekspansjonstank.

vannivået i tanken var som da jeg forlot båten.

mvh

Catano

Mvh

catano

Litt klønete formulert av meg der... Bare v.v. beholder på landstrøm gir ikke noe særlig varme i cabinene, men bare varmt vann i kranene. Tanken bak anlegget da jeg startet på det var at v.v. beholderen på landstrøm også skulle gi noe varme, men det er ikke mye varme jeg får ut av den "varmeveksleren" inni berederen.

Ville prøvd med bare en sirkulasjonspumpe når berederen går med 220V for å få ned vannhastigheten.

Merkelig at du ikke greier å trekke varme ut av berederen når en sirkulasjonspumpe går.

Jeg har til gode å forstå hvorfor en kobler bereder, luftvarmere og evt. radiatorer i serie. Med parallellkobling og kraner får en mindre strømningsmotstand og kan til enhver tid velge hvor varmen skal gå. Det er jo for eksempel slik en kobler sentralfyranlegg i hus.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har til gode å forstå hvorfor en kobler bereder, luftvarmere og evt. radiatorer i serie. Med parallellkobling og kraner får en mindre strømningsmotstand og kan til enhver tid velge hvor varmen skal gå.

Enklere å legge opp.

Og for å spare noen meter slange og noen strenge kraner.

Fordeler med paraellelkobling

Skulle en komponent svikte er det bare å stenge av den, og resten av systemet er intakt.

Lettere å lufte, pluss de som alt er nevnt.

jeg styrer varmen der jeg vil ha den med termostater som styrer viftene. Vannet sirkulerer kun hvis webastoen går eller en av de andre viftene har slått inn. Når alt er varmt nok etter termostatene osv så står vannet stille. Skulle jeg hatt kraner og sånt så måtte jeg passet på å åpne de akkurat passe fordi noen register har mer motstand enn andre. V.v beholderen flower veldig lett igjen. Ser nok at den fremre sonen hadde blitt kald uten noen form for struping da vannet helst går den letteste veien (gjennom V.v beholderen i mitt tilfelle). Som Roger-jo sier så er det lettere og færre komponenter som gjør at jeg har koblet dette sånn.

• 1 år senere...

Det er vel ikke noe mer komplisert å koble sammen med motor.

Satt inn min mellom motor og VVB, da har jeg også mulighet til å forvarme motor så slpper jeg kaldstart.

Jeg tenkte å montere en Eber. vannvarmer i båten. Skal ikke ha noen radiatorer,men bruke den bare til oppvarming av vann. Har en 40l. VVB koblet til motor. 

Skal jeg bare koble meg inn i den ene slangen mellom motoren og VVB ? 

Hadde vært fint med en enkel skisse :-)

Jeg tenkte å montere en Eber. vannvarmer i båten. Skal ikke ha noen radiatorer,men bruke den bare til oppvarming av vann. Har en 40l. VVB koblet til motor. 

Skal jeg bare koble meg inn i den ene slangen mellom motoren og VVB ? 

Hadde vært fint med en enkel skisse :-)

Ja, jeg gjode det enkelt, kappet kjølevann-slangen som fra motor til VVB og satt inn varmeren der.

Har desverre ikke mulighet til å lage skisse her jeg sitter nå, men om du tenker at kjølevannet går i en sirkel med motor på topp, så videre til varmer, fra varmer til VVB, og fra VVB til motor igjen.

Bare pass på at du får ut all luften av systemet, ellers kan varmeren få problemer med oppstart.

Ja, jeg gjode det enkelt, kappet kjølevann-slangen som fra motor til VVB og satt inn varmeren der.

Har desverre ikke mulighet til å lage skisse her jeg sitter nå, men om du tenker at kjølevannet går i en sirkel med motor på topp, så videre til varmer, fra varmer til VVB, og fra VVB til motor igjen.

Bare pass på at du får ut all luften av systemet, ellers kan varmeren få problemer med oppstart.

Skal gjøre det samme. Bare jeg får greie på hvilken vei går kjølevannet mellom Motoren og VVB. Skal ha varmen først in i VVB og så til motor..

• 8 år senere...

På oppfordring legger jeg inn et ny versjon av skjemaet mitt.

Her er det tegnet inn to nye ventiler, merket 1 og 2, som er normalt stengt. Disse har også Gardena tilkobling på utsiden. Med disse ventilene kan jeg koble til vannslanger og spyle gjennom systemet med trykkvann. Det er en form for svært effektiv utlufting. Etter spyling med ferskvann må man selvfølgelig korrigere innholdet av frostvæske.

Jeg kan også åpne bare den ene  ventilen (1 ellet 2)  mens motoren går og på den måten få spylt gjennom motorens kjølevannsystem. Jeg må da selvfølgelig fylle etter på ekspansjonstanken. Dette er ganske hendig hos meg da motoren ellers ikke har noen mulighet for å tappe ned hele systemet. Typisk ingeniørtabbe.

Ventilen 7 skal være normalt åpen og sitter direkte tilsluttet motorens ekspansjonstank. Da virker denne ekspansjonstanken for hele systemet. Det er en forutsetning at alle eksterne komponeneter er montert under nivået på ekspansjonstanken.

Systemet har vist deg å være selvluftende under drift. Ellers er det sikkert lurt å ha lufteventiler underveis. Jeg lufter ved gjennomspyling som nevnt ovenfor.

Hotwaterheatingsystem.jpg.f092d259368a7f955fd55d2aa0379b65.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...