Jump to content

Oslo-Bergen - gode havner / realistisk seilplan?


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Hei, har kjøpt en 29 fots seilbåt i Oslo og har tenkt å seile henne hjem til Bergen.

Har aldri seilt distansen før, så lurer på innspill til havner og realistisk tidsbruk. Vil ikke seile om natten.

Skisse:
Dag 1
Bygdøy - Horten gjestehavn - ca 35 NM.
Dag 2
Horten - Stavern gjestehavn - ca 40 NM.
Dag 3
Stavern- Tvedestrand gjestehavn ca 55 NM
Dag 4
Tvedestrand- Kristiandsand gjestehavn ca. 56 NM
Dag 5
Kristiandsand - Mandal gjestehavn 33 NM
Dag 6
Mandal- Flekkefjord gjestehavn 50 NM
Dag 7
Flekkefjord - Sirevåg gjestehavn 43 NM.
Dag 8
Sirevåg - Stavanger gjestehavn 45 NM
Dag 9
Stavanger- Haugesund gjestehavn 33 NM
Dag 10
Haugesund - Baroniet i Rosendal 43 NM.
Dag 11
Rosendal - Bergen brygge - 53 NM.

Hun er langkjølet, fra midten av 70-tallet og har en 18-hesters motor innenbords.
Link to post
Share on other sites

Hadde droppet Tvedestrand da det er innerst i en fjord og heller gått til Arendal, alternativt stoppet i Risør om dere skulle være sent ute av en eller annen grunn.

Starter du fra Arendal om morgenen så kan Mandal være et alternativ neste stopp med godt utgangspunt for runding av Lindesnes dagen etterpå. Slipper dere opp for tid på det strekket kan dere ta en natt i Søgne f.eks :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av SAP så er Tvedestrand en omvei. Med mindre du absolutt må til gjestehavn ville jeg heller funnet meg en plass ved en av holmene ved innseilingen til Tvedestrand og spart tid og drivstoff.

 

Ville også vurdert å droppe Kristiansand. Det er 4,5 nautiske mil fra Grønningen og inn til Kr.Sand, og det blir fort 45-50 minutter hver vei. Sjekk heller om det er noen gode havner på Vesterøya/Flekkerøya/Østerøya. Da sparer du tid og drivstoff på både ankomstdag og avreisedag.

 

Jeg ville ellers lagt inn en ekstra dag i skjemaet for å ha et lite buffer og være forberedt på å ligge værfast.

 

Er det meldt drittvær og risiko for å ligge værfast er tilstede er det selvfølgelig greit å gå til gjestehavn med fasiliteter, men kun for å sove blir omveien vel lang ved nettopp Tvedestrand og Kristiansand.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg synes du i hovedsak har laget en realistisk seilplan. Den kan snues og vendes litt på, hvis du tenker deg hvor du skal forbi de tøffeste hindringene: Fra Vestfold til Telemark har du et tøft stykke, så rundt Lindesnes og rundt Lista, før du har siste stykket over Sletta. For å ha godt tid der, slik at du evt kan vente uten at tidsramma di sprekker, ville jeg gått på der jeg kunne. Din plan er konservativ i den forstand at med i snitt 5 knop er en dagsetappe på 40 nm 8 timers gange. Fra Arendal til Mandal gikk jeg i sommer på 10 timer med snekka mi for eks, og da går jeg i 5 - 5,5 knop.

 

Du har også reserver i å holde deg mer langs leia, og ikke gå helt inn til gjestehavner som ligger langt unna. Du har tre slike inne: Tvedestrand (der ville jeg heller gått inn i kilen på vestenden av Sandøya, eller slått meg frem til Tromøysundet der det er mange fine plasser)

Kristiansand (der jeg heller ville lagt meg i Kjærskilen på Flekkerøya, der er f.eks ledige plasser i båthavna i Alsvika), og endelig Rosendal, (der jeg ville holdt meg i leia og f.eks heller lagt meg inn i sundet mellom Reksteren og Tysnes eller i Godøysund).

Slike endringer synes jeg du bør ha i mente, slik at du hele tiden har flere alternativ og kan avpasse etter fremdrift.

Og så er kansje den største tidstyven nå å komme for seint igang på morraen, du må jo stoppe i 8 tida på kvelden nå, og da gjelder det å være igang tidlig om morraen for å få de 12 timene pr dag som gir fremdriften.

 

God tur!

 

 

Link to post
Share on other sites

Antar at du har marsjfart på vel 5 knop - og at det ikke går særlig fort for motor i motsjø? Da er det vel først og fremst været som bestemmer. Er det rolige forhold og du går for motor kan du vel greit klare 60+ NM om dagen - det er jo også medstrøm det meste av vegen. Er det kuling og sjø imot blir det kanskje 0NM?

Seilte nettopp opp en båt fra Tvedestrand til Vestlandet. Fra Kristiansand ble det tre dagsetapper på hhv. ca 65, 60 og 78 NM - med 12-15 timers økter om dagen. Men igjen - her var været helt avgjørende. Jeg "snudde meg rundt" og reiste til Sørlandet prompte da jeg så det lå an til østavind. Fikk maks forhold med opptil 12ms syd/aust og opptil 2,5 knop medstrøm! Hadde været dreid på nord med kuling rundt Jæren ville det blitt en annen skål.

Så hvis du har mulighet for å vente til værmeldingene er gunstige, er nok det det viktigste med tanke på hvor lang tid det vil ta.

Ellers smart som du gjør å få oversikt over gode havnemuligheter på veien - da har du flere alternativer og kan være mer fleksibel mht dagsetappene. Det er jo også spørsmål om det skal være en ren transport-tur - eller om du har tid til å seile, selv om ikke farten blir optimal - og om det er spesielle steder du ønsker å besøke (som f.eks. Baronen).

Noen alternative gode havner mellom Mandal og Stavanger som ligger nær leia er f.eks. Korshavn (rett rundt Lindesnes), Lista (Borhaug), Kirkehamn på Hidra, og Tananger (som flere har nevnt).

Det aller viktigste er selvsagt at du lager en "hentetråd" her på forumet :wink:

Link to post
Share on other sites

Alternativ til Tvedestrand er Lyngør, og alternativ til Kristiansand og Flekkerøya kan vera Ny Hellesund. Gode og idylliske hamner på Sørlandet. Vil du ha med ein by til, er jo Egersund ein fin stad. Er det bra vær, eller nesten uansett, ville eg sløyfa Flekkefjord og lagt ruta frå Lista til Egersund direkte. Du må gå utaskjers uansett. I tilfelle du går direkte frå Lista til Egersund, pass på at du held deg godt utafor Siragrunnen, det er rotete sjø der.

 

Vi gjekk turen frå Halden til Stavanger for ein del år tilbake. Vi valde å gå både dag og natt, og hadde mannskap som var trent til dette. Ingen ulempe å kjøpa Den Norske Los om du ikkje har dette bokverket frå før. Det er mange gode seglingsråd å få der. Elles kan du sjå vår hentetråd frå 2004.

Link to post
Share on other sites

Har reist strekkningen i 2010.

Fra Tønsberg (Oslofjord sider) til ett plass (holmen/lei) Arendal.

Neste stop 2 timer forbi Flekkerøya (billig diesel).

3 stop (ikkje planlagt men hydrauliek var død) Egersund.

4 stop Tau (har hentet nye ekkolodd fra Finn.no)

5 stop Bergen.

 

Reise til Tønsberg var:

1e dag: skuddeneshavn

2e stop: Flekkefjord...middag med vennen...

3e stop: holmen/lei Arendal

4e stop: Tønsberg.

 

fart var ca 5 til 7,5 kn.

Start kl 7 og stop ca kl 22/23....

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig i det meste som har kommet frem. Men en ting jeg syns er viktig/lurt, legg en hovedrute for den etappen du har tenkt, men gjør den gjerne lengre enn hva du tror du kommer til å seile og legg inn avstikkere til ulike havner. Ville også markert uthavner og dreggplasser som gir godt ly og har ok innseiling. Da står du fritt til å selv velge når du vil gi deg fremfor å låse deg til en statisk plan. Det kan kanskje fordre at du har et par kanner diesel ekstra i båten.

 

Og sak nr 2 fra meg. Ha et ruteplanleggingsverktøy hvor du kan/klarer å legge en ny/alternativ rute på sparket hvis/når det blir nødvendig. Og ha en løsning nr. 2 som faktisk er funksjonell, gjerne av samme type som løsning nr. 1 slik at en ikke må skifte system midt i kaoset hvis det må til. Og en stor fordel om en kan dele ruter og waypoints mellom enhetene slik at en slipper å lage alt 2 ganger.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvis du vil ha medstrøm på opp til 2 knop skal du holde deg ute i havet, der går Golfstrømmen, nordover.

Inne langs kysten får du motstrøm. og se også på hvilken vei vinden blåser i forhold til Strøm i sjøen, så får du en fin tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har ikke finlest alle svar, så mulig noe er nevnt før, men her er mine tanker om opplegget :

 

Deler av strekket er værharde områder. Lindesnes- Karmsund er spesielt utsatt, og herskende vindretning her er motvind i forhold til den vei du skal. Her må du se været ann, men med 18 Hk kan du ikke forutsette 50 nautiske om dagen uten å treffe med været, hvis du ikke skal ta natta til hjelp ( klart du kan være heldig å treffe bra men)

 

Videre er Flekkefjord en omvei (koselig by hvis du har tid, men unødvendig omvei hvis du har travelt). Gode alternativer i leden der er Kirkhavn eller Sogndalstrand, men med tanke på at jæren er lang og Lista er vill, så ville jeg tatt :

Mandal, Egersund, Tananger (eller Kvitsøy) , Haugesund. Gå hver etappe i et ok værvindu og forvent å kanskje måtte ligge på været minst ett sted underveis, spesielt utover høsten og vinteren med kortere dager og mer vær.

 

Og er du heldig å treffer søravær på den distansen, så bruk det, det varer ikke så lenge somregel.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er greit med en plan, men mange ganger bedre å høre på værmeldingen og legge opp forslag til neste dag`s etappe..

Ta en dag av gangen.

 

Det som er enda viktigere er plan B hvis det skulle plutselig oppstå noe uventet når en er på seilas mellom to etapper..

Skulle en få god bør en dag og vil litt lenger er plan B fin å ha, ikke minst hvis en etter to timer møter veggen på en etappe.

Så det er greit å ha sett seg ut noen alternativer mellom de planlagte stopp både av natur og gjestehavner.

 

Prøv og få sjekket hva som er i bunn av dieseltanken og ha med flere dieselfilter.

Alt for mange motorer stopper fordi grumset kommer fram i litt dårlig vær og tetter filteret..

Spør om hvor mange timer en kan kjøre på en tank, så du får en pekepinn på når du må bunkre og en 10 liter i reserve er ikke dumt..

 

Ovesikt over mulighetene.

Havna.com /

havneportalen.no

gjestehavner.batmagasinet.no

 

Som før er sagt hopp over de som lager omvei. God tur.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...