Jump to content

Hvor lenge tåler et drev å gå med vann i oljen ?

Rastløs

Recommended Posts

Fikk sjokk denne uken da jeg fikk faktura for service på motor. Nederst på faktura står det: " Vann i oljen må rep. når båten skal på land". Vi har jo kjørt en ca 10-15 timer etter at servicen ble utført for tre uker siden. Verkstedet har ikke tatt seg bryet med å ringe meg eller legge en liten lapp i båten. - men det er nå den siden av saken. ( Jeg skulle jo sikkert ha sjekket oljenivået selv etter serviceen, ,men det har jeg altså ikke gjort)

Jeg dro jo umiddelbart ned i båten for å se. Sugde opp ca en halv liter med det som både har konsistens og farge som melk. Volvo penta 130 seildrev. Drevet har jo fungert som normalt helt til jeg "leste" at jeg hadde et problem.

Årsaken kan være at vi fikk en sånn pølse av en fortøyningsbøye under båten nå sist i Juli. Den kan ha truffet propellen ,slik at den har fått et lite kast, - og derav ødelagte simringer.

Hvor lenge overlever et drev med vann i ? . Jeg er jo nå bekymret for at drevet faktisk er ødelagt selv om det fortsatt fungerer. ( og ja båten skal på land før jeg tør å prøve å sette den i gear igjen)

Redigert av Godegrunner (see edit history)

Hvor lenge varer en flaske med brus? :wink:

Vanskelig å si om det har skjedd noen skade da bruken din kan være så forskjellig fra andres bruk. Har ikke store erfaringen med seildrev akkurat, men går ut fra at de ikke er så alt for langt vekke fra en utenbordsmotor i oppbyggning i undervannshuset. Hadde en Yamaha der det kom vann i olja på et eller annet tidspunkt. Motoren var jevnlig i drift og ble brukt hardt. Fikk beskjed av han hos forhandleren/verkstedet at gearolje for utenbordsmotorer er lagd slik at den fremdeles skal ha en viss smøreeffekt hvis man skulle være uheldig å få vann i olja. Sikkert en grense for dette, men han mente at på grunn av oljas gode egenskaper var ikke selve gearet merkbart skadet, selv etter et uvisst antall timer med hvit olje i drevet. Det ble i alle fall en billig reparasjon, de fikk gearet tett igjen. Motoren går så vidt jeg vet godt den dag (en onkel har den nå og den brukes jevnlig hver sommer). Vil tro også olje til drev har lignende egenskaper?

Ville uansett tatt kontakt med verkstedet ditt og spurt hvorfor de ikke sa tydeligere i fra om dette da du var på service med motoren. Mente de at det ikke var så farlig og at du kunne gå med drevet slik til høsten når du skal ta opp båten? Siden de ikke ga "skikkelig" beskjed? Hvis ikke burde de være så reale at de tar en gratis sjekk av drevet siden du fikk beskjed om lekkasjen såpass seint som på fakturaen.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Oljen på drevet skal emulgere med vannet som trenger inn sånn at du ikke får sjikt av vann i drevet ditt. Selvfølgelig vil oljen ikke klare dette om vannprosenten blir for høy. At oljen din er hvit er en klar indikator på at du har vannintrengning og at oljen har emulgert med dette vannet. Men det er ikke det samme som at du har skade. Oljen er til en viss grad fortsatt i stand til å ivareta oppgavene sine. Men du mister jo en slags tilstandsindikator og du vet ikke om det fortsatt lekker og hvor mye det evt. lekker.

Så det er vel like greit å få tatt et grundig ettersyn så fort som mulig.

Er den nye oljen blitt hvit?

Jeg tappet jo bare av ca en halv liter, som var det jeg fikk ut gjennom "sugerøret" som er montert på siden av drevet i motorrommet. (Drevet rommer ca 2,9 liter) Jeg helte på samme mengde igjen. Etter 20 minutter var den ikke hvit, men jeg har jo ikke startet opp motoren og satt den i gear, slik at den har blandet seg med den gamle . Det er vanlig motorolje på drevet, så den har vel ikke noen ekstra beskyttelse vil jeg tro.

Tydlig at oljen har emuleringsevne for det var helhetllig konsistens på innholdet. Gjennomgående hvit. Så da er det vel en grunn til at drevet fortsatt fungerer som normalt og at ny olje og simringer er løsningen på problemet. Får uansett et volvo verksted til å gjøre det siden båten kun er 2,5 år. (Båten ligger nå ganske langt fra det verkstedet som gjorde service og oppdaget dette)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...