Robåten Startet 7.September.2013 Link til dette innlegget Startet 7.September.2013 Har planlagt å kjøpe meg en nyere motor til skuta mi. Idag står det en eldre 50 hk. Målte den til 28,8 knop. Men når eg ser på finn.no så går en med 70/80 hk litt over 30 knop? Er det ikkje meir fart å hente utav skroget? Synst og at båten ikkje taper noe spesielt med fart med 4 personer ombord. Noen som vil tipse om antall hk som er bra til båten? Å vinne 4 knop på å kjøpe en 70hk kontra 50hk er dårlig butikk :) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Hvilken type 50-hester har du nå ? Båten vil gå fortere med en 70-hester, men den største forskjellen vil nok ligge i evnen til å plane lett med flere personer. Sitér dette innlegget Link to post
Robåten Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Det er en 85 mod Johnson. Har ingen problemer med å plane med 5 stk ombord. Hadde jo vert greit med høgare toppfart. Men som eg nevnte med andre båter på finn med større motor klarer litt over 30. Så det er skroget som setter begrensinger her? Skibsplast har vel aldri vert kjent for å vere en rask båt type Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Jeg tror ikke ditt skrog vil sette begrensninger før du nærmer deg 40 knop. Propellen er også viktig, lavere stigning - lettere i plan, høyere stigning - høyere toppfart. Turtallet med kun deg i båten bør ligge nærmere 6000 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Robåten Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Har ikkje turteller på gamle motoren,orginal propell :) Båten er godkjent for 70 hk. Tåler hekken en 90hk 4-takter foreksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Den tåler det nok, men jeg vil anbefale deg en 75 hk Evinrude E-TEC. Da blir du nok fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 kan jo være at han som angir farta til litt over 30 ikke har optimal propell for fart, og heller slår av litt istedet for å legge på som alt for mange gjør. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gbraen Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 (redigert) Sjelden å se noen angir for lite fart, nei. Vil heller ikke brukt finn.no som pekepinn på maksfart. Redigert 8.September.2013 av gbraen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 har 490 VS selv og ville ikke gått for noe mindre enn 60hk. Har 2 motorer, en 60hk og en 70hk yamaha, vet ikke hvilken jeg skal bruke enda... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Hadde tidligere en slik med 75 hk. Knopmåler koplet til motor har vist 39 knop med meg alene og med fire voksne og to barn ombord. Med denne motoren får en noe chinewalking om en trimmer motoren ut for maks fart. Ikke dramatisk, men et tegn på at det ikke er nødvendig med større motor. Ville ikke hatt mindre enn 60 hk på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.