jone Startet 8.September.2013 Link til dette innlegget Startet 8.September.2013 (redigert) Hvordan oppleves kvaliteten på firetaktmotorene som nå selges, ettersom det ikke lenger er mulig å få tak i totaktsmotorer? Har de like lang levetid som de "gode gamle"? Jeg er vant med de gamle totakterene til Yamaha, eks 9,9 disse var lette å starte selv for barn. Jeg synes at firetakteren av tilsvarende størrelse er tungstartet, må dra mye, dau, veldig tung å løfte av jolla etc. Har noen av dere tilsvarende opplevelse med disse motorene? Hvordan oppleves disse av barn som brukere, sliter de med å starte motorene? Redigert 8.September.2013 av jone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 Hei. Eg har ein Yamaha 5-hk firetakter, og er godt fornøgd. Den er sprek, går godt og er ikkje så alt for tung å løfte av båten. Har ein yngre bror på 13 år som brukte motoren ein periode, han sa den var enkel å starte, samt fin å bruke. Levetida kan eg ikkje seie noko om, har berre hatt motoren i eit knapt år. Men den virka robust laga, og holder Yamaha kvalitet. Er like spent som deg på korleis motoren er etter 10 år (foreksempel). Men med regelmessigt oljeskifte burde den vare lenge. Har jo trykksmøring. :-D 9,9 firetakterane har eg berre kjøyrt ein gong. Men det virka som gode motora med kraft i seg. Her er nok andre som har meir erfaring med dei motorane. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 8.September.2013 Link til dette innlegget Svart 8.September.2013 hei.ja de er mer tungstartet.vibrerer og bråker mer med turtall iht,min erfaring med en 6 hester. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Har en 4 hester Merc og den er dau som en 1,5 hk. Forgasser tetter seg på et blunk, nå gidder jeg ikke skru mer og kjører med choken halvveis ute. Alt i alt en stoooooor skuffelse. Eneste fordelen er at den går stille på sakte fart (som forøvrig er eneste fart). Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sealily Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 (redigert) Har merc. 9.9, som fungerer utmerket. Starter lett ved sesong start og ved daglig bruk.Ungene 11-14 år klarer helt greit å dra denne i gang. Hadde merc.6 hk tidligere, men denne virket virkelig slapp, så bytta da til denne 9.9'n. Ellers så synnest jeg 9.9 merc. er noe tung å hanskes med, med tanke på på og av jolla. Glemte å nevne at motoren er 3 år gammel, og service blir årlig gjort hjemme i garasjen. Redigert 9.September.2013 av Sealily (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
Janoho Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 kjøpte en mercury 6hk tidligere iår, denne var lett brukt, ca 1 år gammel. Det ble byttet ut en johnson 4 hk pga at gummibåten ikke gikk i plan, vel den gikk ikke i plan med den ny 6hk'ern heller. Dette er uansett løst med å montere trimplan på båten, nå planer den lett (maritim gummibåt). Pluss for at den nye motoren bruker lite bensin og at man slipper å fylle på olje. Minus for dårlig ytelse, høy vekt og mye vibrasjoner. Har ikke noen formening om levetid men er ganske sikker på at den ikke vil holde like lenge som den gamle johnson motoren (87 modell). Jon Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Janoho, hvilke trimplan satte du på gummijolla? link Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 (redigert) Har Yamaha F9,9 og er kjempefornøyd, den er nok noe vanskeligere å starte enn totakterne, og kan være litt sur på vinterstid før den er oppe i skikkelig driftsvarme.. Men for meg er ikke det noe stort problem. vibrerer og bråker mer med turtall iht,min erfaring med en 6 hester. Hehe, jasså? dette er jo bare ikke sant, med mindre du sammenlikner en ensylindret 4takt med en tosylindret 2takt. Redigert 9.September.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Artekno Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Hehe, jasså? dette er jo bare ikke sant, med mindre du sammenlikner en ensylindret 4takt med en tosylindret 2takt. Joda. 4-takterens gange og vibrasjoner er hardere enn tilsvarende 4-6 hk 2-takt. Så er det vel ikke noen 4-taktere som har mer enn én sylinder før 8 hk og opp. Men selv en 1-sylindret 2-takter kan virke å gå penere enn en 1-sylindret 4-takter på høyt turtall. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
ollebolle2 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Har hatt mange 2 taktere opp gjennom, men bare 2 stk 4t. Har nå en 15hk 4t Yamaha og er strålende fornøyd med denne. Under 15 hk har eg ikke erfaring med 4t. Hadde også en 70hk Suzuki 4t som var helt super. Har nå en 90 Mercury Optimax 2t og savner suzukien. Men det er jo større motor da.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Vi hadde en zodiac med 8HK Honda ombord i marinen som jeg brukte rett som det var.. Den var nok fra midten av 80 tallet kan jeg tenke meg.. Blå og hvit. Den var veldig lett å starte og gikk veldig fint i forhold til totaktere på 4-5 hk som jeg hadde kjørt tidligere.. Den hørtes knapt på tomgang selv med motordekselet av.. Fint lydbilde selv på full gass.. Jeg har hatt totaktere mellom 4-50HK og kommer aldrig til å kjøpe noe annet enn 4-takt heretter.. Har en Merc 4t nå og er storfornøyd til min store overaskelse... Men favoriserer Honda og Yamaha Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Ynskjer å kjøpe ein mindre påhengsmotor til gummibåten. Honda 2,3 hk og Suzuki 2,5 hk er dei mest aktuelle no i første omgang. Andre i samme storleik som er å anbefalle? Vekt og støy tel mest. Men det er vel andre ting ein bør legge vekt på og? (Har aldrig hatt påhengar før.) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Brukt 2-hk yamaha? Veier så å si ingenting. Integrert tank, uten gear (du snur den rundt), bråker lite og er vel noe nær uslitelig. Om du ikke har planer om å plane (*pling* for ordspillet) så tror jeg det er den beste lille motoren som har eksistert i nyere tid, sånn ca. Dvs mine foreldre klarte nesten å slite ut sin, kjøpt i Gøteborg en gang tidlig 80 tall og brukt år etter år, hvorav 7 år hvor de bodde i båten i middelhavet. Mao, veldig mye brukt. Har selv arvet en fra slutten av 70 tallet, det er en variant med løs startsnor. Starter og går akkurat som den skal. --------------- Disse motoren veier så lite at du ikke vil tro det før du løfter de. Lurer på om den veier mindre enn den elektriske min-kota motoren jeg har. Skulle ikke forundre meg. ''''''''''' Edit: Ser at et ikke finnes på Finn, så det var vel et skudd i mørket... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Den luftavkjølte Honda 2,3hken bråker som en gressklipper. Kjenner en som har en,hører han en kilometer unna Mercury 3,5 4takter har også en veldig hard gange. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Takk for tilbakemelding. Yamaha er sikkert bra men då må det vel være brukt? Men har til no sett mest på Honda og Suzuki. Då ser eg at eg kan velja vekk Hondaen på grunn av høgt støynivå. Bråkemaskin er uaktuelt. Dette har vist vore det største ankepunktet for den motoren. Kva så med Suzukien? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 (redigert) Vedlikehold er vel et nøkkelord uansett type motor. En annen ting er at miljøet de lever i krever hyppig bruk av multispray som preventivt middel i kampen mot rust, irr og dårlige kontakter. Har selv en 9.8 Tohatsu 4-takt og er godt fornøyd hittil. Det er meget behagelig lydnivå, men hadde jeg prioritert mest kraft pr. kg. Hadde jeg trålet markedet etter en pent brukt 2-takter.Ingenting slår 2-takt på fun-faktor uansett størrelse på motor. Oppleves ikke tung å starte. Det faktum at de gjerne går "renere" enn 2-takt gjør at de også er veldig startvillige og her opplever jeg 4-takt mye bedre. Redigert 9.Juli.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tor_ef Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Jeg har en Mercury 3,5 hk 4-takt. Grei den. Vekt 18 kg. Den kan være litt tungstartet etter lange opphold i bruken. Synes ikke den har hard gange, men har ikke mye å sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Har en Johnson 4hk, 4 - takt, på en Steady 260. Den ligger på hytta til noen venner, og småjentene ( nå 14), har fått prøve seg med denne i årevis. Meget beskyttet farvann. Den starter og går alltid. Tøff i lyden, og kjapp i gassresponsen. Aldri noe tull med. Kjøpte den brukt, sammen med Steady'en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.