Jump to content

Hvordan er opplevd kvalitet på nye firetakt små påhengsmotorer.

jone

Recommended Posts

Hvordan oppleves kvaliteten på firetaktmotorene som nå selges, ettersom det ikke lenger er mulig å få tak i totaktsmotorer? Har de like lang levetid som de "gode gamle"?

Jeg er vant med de gamle totakterene til Yamaha, eks 9,9 disse var lette å starte selv for barn. Jeg synes at firetakteren av tilsvarende størrelse er tungstartet, må dra mye, dau, veldig tung å løfte av jolla etc.

Har noen av dere tilsvarende opplevelse med disse motorene? Hvordan oppleves disse av barn som brukere, sliter de med å starte motorene?

Redigert av jone (see edit history)

Hei.

Eg har ein Yamaha 5-hk firetakter, og er godt fornøgd. Den er sprek, går godt og er ikkje så alt for tung å løfte av båten. Har ein yngre bror på 13 år som brukte motoren ein periode, han sa den var enkel å starte, samt fin å bruke.

Levetida kan eg ikkje seie noko om, har berre hatt motoren i eit knapt år. Men den virka robust laga, og holder Yamaha kvalitet. Er like spent som deg på korleis motoren er etter 10 år (foreksempel). Men med regelmessigt oljeskifte burde den vare lenge. Har jo trykksmøring. :-D

9,9 firetakterane har eg berre kjøyrt ein gong. Men det virka som gode motora med kraft i seg.

Her er nok andre som har meir erfaring med dei motorane.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Har merc. 9.9, som fungerer utmerket. Starter lett ved sesong start og ved daglig bruk.Ungene 11-14 år klarer helt greit å dra denne i gang. Hadde merc.6 hk tidligere, men denne virket virkelig slapp, så bytta da til denne 9.9'n. Ellers så synnest jeg 9.9 merc. er noe tung å hanskes med, med tanke på på og av jolla.

Glemte å nevne at motoren er 3 år gammel, og service blir årlig gjort hjemme i garasjen.

Redigert av Sealily (see edit history)

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

kjøpte en mercury 6hk tidligere iår, denne var lett brukt, ca 1 år gammel.

Det ble byttet ut en johnson 4 hk pga at gummibåten ikke gikk i plan, vel den gikk ikke i plan med den ny 6hk'ern heller.

Dette er uansett løst med å montere trimplan på båten, nå planer den lett (maritim gummibåt).

Pluss for at den nye motoren bruker lite bensin og at man slipper å fylle på olje.

Minus for dårlig ytelse, høy vekt og mye vibrasjoner.

Har ikke noen formening om levetid men er ganske sikker på at den ikke vil holde like lenge som den gamle johnson motoren (87 modell).

Jon

Har Yamaha F9,9 og er kjempefornøyd, den er nok noe vanskeligere å starte enn totakterne, og kan være litt sur på vinterstid før den er oppe i skikkelig driftsvarme.. Men for meg er ikke det noe stort problem.

vibrerer og bråker mer med turtall iht,min erfaring med en 6 hester.

Hehe, jasså? dette er jo bare ikke sant, med mindre du sammenlikner en ensylindret 4takt med en tosylindret 2takt.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Hehe, jasså? dette er jo bare ikke sant, med mindre du sammenlikner en ensylindret 4takt med en tosylindret 2takt.

Joda. 4-takterens gange og vibrasjoner er hardere enn tilsvarende 4-6 hk 2-takt. Så er det vel ikke noen 4-taktere som har mer enn én sylinder før 8 hk og opp. Men selv en 1-sylindret 2-takter kan virke å gå penere enn en 1-sylindret 4-takter på høyt turtall.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Vi hadde en zodiac med 8HK Honda ombord i marinen som jeg brukte rett som det var.. Den var nok fra midten av 80 tallet kan jeg tenke meg.. Blå og hvit. Den var veldig lett å starte og gikk veldig fint i forhold til totaktere på 4-5 hk som jeg hadde kjørt tidligere.. Den hørtes knapt på tomgang selv med motordekselet av.. Fint lydbilde selv på full gass.. Jeg har hatt totaktere mellom 4-50HK og kommer aldrig til å kjøpe noe annet enn 4-takt heretter.. Har en Merc 4t nå og er storfornøyd til min store overaskelse... Men favoriserer Honda og Yamaha

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 år senere...
Guest Avmønstret#

Brukt 2-hk yamaha? Veier så å si ingenting. Integrert tank, uten gear (du snur den rundt), bråker lite og er vel noe nær uslitelig. 

Om du ikke har planer om å plane (*pling* for ordspillet) så tror jeg det er den beste lille motoren som har eksistert i nyere tid, sånn ca. Dvs mine foreldre klarte nesten å slite ut sin, kjøpt i Gøteborg en gang tidlig 80 tall og brukt år etter år, hvorav 7 år hvor de bodde i båten i middelhavet. Mao, veldig mye brukt.

Har selv arvet en fra slutten av 70 tallet, det er en variant med løs startsnor. Starter og går akkurat som den skal. 

---------------

Disse motoren veier så lite at du ikke vil tro det før du løfter de. Lurer på om den veier mindre enn den elektriske min-kota motoren jeg har. Skulle ikke forundre meg. 

'''''''''''

Edit: Ser at et ikke finnes på Finn, så det var vel et skudd i mørket...

Vedlikehold er vel et nøkkelord uansett type motor. En annen ting er at miljøet de lever i krever hyppig bruk av multispray som preventivt middel i kampen mot rust, irr og dårlige kontakter. Har selv en 9.8 Tohatsu 4-takt og er godt fornøyd hittil. Det er meget behagelig lydnivå, men hadde jeg prioritert mest kraft pr. kg. Hadde jeg trålet markedet etter en pent brukt 2-takter.Ingenting slår 2-takt på fun-faktor uansett størrelse på motor. Oppleves ikke tung å starte. Det faktum at de gjerne går "renere" enn 2-takt gjør at de også er veldig startvillige og her opplever jeg 4-takt mye bedre.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...