Jump to content

Volvo Penta TAMD31A startproblem

Indy

Recommended Posts

Har et merkelig problem med min VP TAMD31A. Det begynte tidlig i sommer med at den ikke alltid stoppet på første forsøk, av og til måtte jeg trykke flere ganger på stoppknapp før den stoppet. Testet strøm til stoppsolenoid flere ganger, alltid OK.

Men, så ville den en dag plutselig ikke starte (varm motor). Med problemet med stoppsolenoiden friskt i minne tok jeg ut denne og testet den. Ingen feil der, så monterte igjen og motor startet lett.

Etter å ha virket fint ca. 10 starter oppsto samme startproblem igjen, solenoid demontert, tørket av og montert, og motor starter uten problem.

Og slik fortsatte det utover sommeren, med stadig kortere intervaller mellom hver gang problemet oppsto. Byttet til ny stoppsolenoid og ny returfjær uten at det hadde noen innvirkning.

Når motoren først går er det ingen problemer, yter som den skal og ingen tegn til noe galt med verken dieseltilførsel eller annet. Tank er ren, filtre byttet.

Nå er det blitt slik at mer enn hver annen start er mislykket. Fortsatt kureres det med å demontere og montere solenoiden.

Har inspisert og rengjort setet for stempelet for stoppsolenoiden, uten å verken finne noen urenheter eller annet galt.

Så, har noen vært borti noe liknende eller har noen ide om hva dette kan skyldes?

Nedenfor et bilde som viser dieselpumpa med stoppsolenoiden.

bilde

Jag har inte varit med om samma problem, men jag har också en -31 motor.

Det låter som att solenioden fastnar i sätet trots allt. Testa att stoppa med spaken istället (se bild) . Använd inte det elektriska stoppet. Om detta löser problemet så kan man vara rätt säker på att solenoiden fastnar i sätet av någon anledning. Antagligen för att det trots allt sitter något där som får kolven att fastna.

ps. får inte in bilden, men du vet förmodligen vad jag menar, annars kan jag mejla. ds.

Redigert av larban (see edit history)
  • 2 uker senere...

Har nå testet stopp med hendel og ikke bruk av stoppsolenoid. Ingen forskjell, nekter fortsatt å starte uten å ha demontert og montert stoppsolenoid.

Kan det være trykk eller undertrykk som av en eller annen grunn bygger seg opp i pumpa, og som avlastes når stoppsolenoid tas ut?

Kan bare ikke begripe hva det er som påvirkes av at stoppsolenoiden tas ut?

Har prøvd å starte ett eller to minutter etter stopp, da starter den. Venter jeg 10 minutter eller lenger starter den oftest ikke.

Det finns ingen luftskruv på insprutningspumpen. Luft i systemet? Har du testat att förbikopplat filtrena och köra direkt från dunk? För att säkerställa att den inte drar in luft.

En annan sak att testa är att koppla på elektrisk matarpump, det finns för ett par hundra på BT(eller byta matarpumpen finns på drevdelar.se för ca 700, http://www.drevdelar.se/product.do?productId=711310 ). Detta för att utesluta läckage i matarpumpens backventil. Dessa tester skulle jag börja med.

/Lars

Dersom det hadde vært et problem med tilførselen (matepumpe, filter etc.) eller med selve drivstoffet, så ville vel dette ikke påvirket bare starten? Motoren fungerer jo helt utmerket under drift og yter det den skal.

Og hvordan kan demontering og montering av stoppsolenoid påvirke disse faktorene?

Etter mine begrensede kunnskaper om innsprøytningspumpen, er det eneste som har innvirkning på bare start og ikke normal drift: kaldstartmekanismen (som regulerer pumpen til maks ved start) og den tilhørende røykbegrenseren som begrenser virkningen av kaldstartreguleringen.

Men hvordan stoppsolenoiden, som på denne pumpen bare er en stengeventil og ikke påvirker reguleringen i pumpa på noe vis, kan innvirke på disse begriper jeg ikke. For når stoppsolenoiden er demontert og montert en gang, starter motoren!

Jag håller med dig egentligen. Detta är ett konstigt beteende, som en Bosch-expert kanske kan lösa. Men ibland får man konstiga symptom vid ex.vis luftläcka. Mina förslag går ut på att utesluta de vanligaste felen och iom. att det inte gav skillnad med stoppsolenoiden, så tänkte jag att ev backventilen inte håller tätt och det blir baksug mot tanken...? IOM att det går att starta de första minuterna efter avstängning men inte senare KAN tyda på det..? Jag skulle göra dessa enkla tester innan jag gick vidare iaf.

Kolla om det läcker om pumpen vid drift också. Tänkte att om det gör det, så kanske det kan bli undertryck när dieseln svalnar och den då drar in luft.

Kallstartsmekanism i pumpen skriver du? Jag har ingen sådan på min pump i alla fall. Och min rökbegränsare (på toppen av pumpen) är i grunden ett membran som låter insprutningspumpen trycka på mer bränsle, när turbot laddar. Har du bild på din? Våra verkar olika.

/L

Når jeg sier kaldstartmekanismen mener jeg den ordinære startmekanismen, med en fjær som drar regulatoren til maks når motoren står stille, slik at motoren skal starte lett. Når motoren starter drar sentrifugalvekter regulatoren tilbake.

Røykbegrenseren er mekanisk styrt av en membran med turbotrykk på oversiden og internt trykk i innsprøytningspumpen (som vel skal være 0) på undersiden, og begrenser maks-posisjonen til regulatoren når turbotrykk er 0 eller lavt slik at motoren ikke skal få for mye drivstoff på lavt turtall uten belastning.

Mistanken min er at det er noe galt her slik at regulatoren ikke gir nok drivstoff til start. I og med at røykbegrenseren er trykkstyrt kan kanskje demonteringen av stoppsolenoiden spille inn her?

Bildet av pumpen i første innlegg er pumpen til KAD43, som har en annen røykbegrenser og regulator (elektronisk styrt) men ellers er lik. Bildet viste godt plasseringen av stoppsolenoiden. Skal se om jeg har et godt bilde av røykbegrenseren på de øvrige 31/41/42-motorene.

Redigert av Tjorven (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...