Jump to content

Litt OT.(sveis til båt) Sveiseapparat uten gass

M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg har et slikt tig apperat (ESAB), har prøvd disse rørtrådene som ikke trenger dekkgass. Men jeg har tilgode å finne en slik som virker tilfredstillende, det blir masse porer osv.

Men på mitt apperat kan jeg også benytte dekkgasss(Co2) fra engangsflaser disse koster ikke mer enn en 100 lapp og varer ganske lenge til mitt hobbybruk.

Det eneste problmet er vel at hvis jeg slulle prøvd å sveise RF så skulle jeg at en mix-gass og det har jeg ikke funnet på disse engangsflaskene...

Så hvis du skal ha et hobby apperat, ville jeg iallefalll hatt muligheten til å sette på gass.

Hvis du har mulighet, så prøv å finn et 3 fas apperat, det er mye lettere å sveise med!

Hvis du går for pinner, er det er rimelig alt, men krever neoe mer trening og ikke så lett på tynnplater.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg spurte om det samme for ett år siden og fikk til svar at det beste var de med dekkgass. Det apparatet som jeg tenkte på var er fra biltema. Jeg fikk lånt meg en trådmater og pinneapparat så da ordnet det seg for meg. Dette med dekkgass er jo følsomt hvis en står ute og det blåser litt. Hvis en går til en butikk som er spesialisert på sveis kan det jo hende at en får prøve et slikt apparat.

Takker!

Jeg har nesten bare sveiset med pinner så det er ok, men det er gjerne litt problem om man bare skal neste sammen noen punkter!

Jeg var ikke klar over disse engangsflaskene faktisk, da kan en jo like gjerne bruke de!

Tanken min var at jeg ikke hadde lyst til og betale flaske leie da jeg kanskje skal sveise en gang vært jubelår eller så..

Da kan en jo like gjerne gå for et apparat som kan kombineres

..sant det med blåst ja, har prøvd å sveise på en liten graver ute i snøstorm :crazy:

Men det funker egentlig greit og er enkelt å bruke for oss lekmenn. Men det er jo en grunn til at de ikke er godkjent for offshore feks. de gir en litt sprøere sveis en et pinneapperat. (hvis jeg husker rett...)

Når det gjelder pinneapperat så har jeg sveiset med rustfrie pinner, og det var enkelt det! de la seg i en pen larve det så nesten ut som jeg kunne det :cool: Men pass på disse pinnene legger igjen et slagg som spretter av i en hviss fart. så hold masen på til du har fjernet slagget!

Bastard:

Hvis du er på jakt etter apperat kun for et prosjekt, kan du godt låne mitt siden det stort sett blir brukt en gang i året eller noe sånt....

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hmmm...jeg går vel for en rimelig sveisetransformator tenker jeg, de koster jo bare en tusing!

Joda, slagget er ikke til og spøke med det er helt sikkert!

takker for tilbud om lån, jeg kan faktisk låne naboen sitt også!

Men jeg er litt sånn at jeg må ha verktøy sjøl. trives best med det da...

Og så blir det vel sånn at man ikke klarer seg uten når man først har anskaffet seg et apparat.

Jeg skal forresten sveise litt på manifoilden på FM´en også! (støpegods)

+ at jeg skal lage meg et rorbeslag på M/S Bastard og en bedding for omstyringen jeg har liggende!

Fikse litt på motorfester skal også gjøres, så et apparat blir nesten nødvendig!

PS. Brukt Mig er intressant, er det noen som vet om hvor man får kjøpt brukt verktøy (firmaer)

Trådsveis uten dekkgass går under navnet "Innershield", fluxen ligger inne i tråden. Hvis man sveiser og sveisen porer, er det enten dårlig tråd (fuktig) eller så er apapratet ikke stilt inn godt nok. Metoden gir meget bra sveiser. Hulda er sveiset opp etter denne metoden. Hulda har ett Lincoln-apparat stående. Denne sveiseformen gir en del sprut.

Trådsveising med gass (MIG) gir "knallharde" sveiser. Ved sveising av vanlig konstruksjonsstål får man en sveis som er hardere enn stålet. Til vanlig "kjøkkenbruk" har det lite å si. Flesteparten av Huldas "søsken" er sveiset opp etter denne metoden. Ved hard grunnstøting har det vist seg at sveiser kan sprekke.

Sveisetrafo...gammeldags, få heller fatt i en liten likeretter. Jeg kjøpte en for noen år siden, virker helt utmerket og sveiser det jeg trenger på 10 amp sikringer. Det jeg sveiser er baiske pinner (høy styrke), rutil (bare å dytte på, blir pen sveis), syrefast (alle posisjoner) og syrefast til sort stål. Det er i grunnen denne likeretteren jeg bruker hele tiden nå. "Innershield'en" er pensjonert.

Noe du lurer på innen sveis, send meg en IM.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...