Jump to content

Hvorfor to spaks motor/gearkontroll

Due

Recommended Posts

Hmmm..

Med 2 motorer så blir det da 4 spaker, ratt og evt truster. Når man da kan klare seg med 2 spaker med trusteren i den ene og ratt.

Jeg har kjørt endel båt igjennom av forskjellige typer og kan ikke si at jeg har likt 2 spakssystemet annet en i raske båter der man bruker trottelen aktivt. På andre båter blir det for meg bare en mulig feilkilde (spesielt i en stressa situasjon) mer. Noe jeg prøver å unngå.

Men det er bare min mening. Jeg skal hvertfall aldri ha en båt med 2 spakssystem. Er bare knotete,kompliserende og masete og håndtere.

At noen er vant med noe og er tungnemme og synes det er vanskelig å omstille seg blir heller usaklig og har intet med saken å gjøre. Har separat gass og gir i bilen og eg og synes det fungerer utmerket. Har ikkje noe problem med automat heller. Har også to båter. Den ene med ènspak og den andre med tospaks. Begge deler fungerer til sitt bruk.

Eg foretrekker personlig tospaks systemet da det er mindre knotete men det er intet argument for å vinne nye tilhengere. Prøv eller la være å prøv. Det finnes to systemer. Det er lov å prøve ut og ombestemme seg

Redigert av Plutonium (see edit history)
  Plutonium skrev On 10.9.2013 at 15.40:
At noen er vant med noe og er tungnemme og synes det er vanskelig å omstille seg blir heller usaklig og har intet med saken å gjøre. Har separat gass og gir i bilen og eg og synes det fungerer utmerket. Har ikkje noe problem med automat heller. Har også to båter. Den ene med ènspak og den andre med tospaks. Begge deler fungerer til sitt bruk.

Eg foretrekker personlig tospaks systemet da det er mindre knotete men det er intet argument for å vinne nye tilhengere. Prøv eller la være å prøv. Det finnes to systemer. Det er lov å prøve ut og ombestemme seg

Å sammenligne med bil blir vel ikke helt riktig. Tviler på du sitter med beina på de 2 spakene dine.

Mitt argument er å ha minst mulig feilkilder. At folk kan trenes opp til noe er uproblematisk. Men at det er en mer komplisert operasjon og større mulighet for feil er i min verden udiskutabelt.

Men for all del. Folk må bruke hva dem vil, så lenge dem ikke smeller inn i min båt med feil spak i hånda, eller 2.

Plutonium skrev On 10.9.2013 at 16.15:

Du snakker som man må trenes opp til å bruke et tospaks system mens et enspaks er for enhver tulling som aldri har satt sine bein i en båt. Ja kansje det er slik

Der har vi konklusjonen, enspaks for tullinger som ikke har erfaring og tospaker for drevene sjøfolk.;-)

Plutonium skrev On 10.9.2013 at 14.59:

da formoder du feil. Nå vet ikkje eg hva du driver med i havn men hvorfor i alle dager skal en ha en hånd på hver spak?

Jeg har muligens formulert meg feil, for jeg har da virkelig ikke ment å tråkke tospakstilhengerene på foten. Men jeg er oppriktig nysgjerrig om det finnes andre argumenter enn at det er enklere for to styreposisjoner. Antakelig er det en fordel i fartsbåter, men hvorfor i halvplanende familiebåter? Manøvrering i havner med akselbåt og sidevind krever at en noen ganger gir et kraftig gasspådrag ved skifte av gir, og da tenker jeg at det desidert sikreste og enkleste i en situasjon som krever tidvis stor konsentrasjon må være å kunne gjøre dette med en spak.

Synes det blir klønete med tospakssystem på båter med dobbeltinstallasjon ved finmanøvrering i trange havner hvor man ofte også trenger å justere litt på gassen, så inn og ut av gear med to motorer, throttle til tomgang før veksling osv.

Gasspakene står ofte montert sammen for en-håndshåndtering, og girspakene blir da ofte for langt unna hverandre og krever hver sin arm.

Så har man et ratt og et par thrustere. Sikkert flott med 4 spaker, ratt og thrusterkontroll om man har mange armer dog...

På en dobbel énspakskontroller betjener man som regel både gir og throttle på begge motorer med bare fingrene på én hånd og har den andre ledig til ratt eller thrustere.

På raske båter som kjøres hardt og aktivt som i et offshorerace er det klart fordel med separate spaker, men for de andre 99% av lystbåtflåten tror jeg de fleste finner enspaksystemet mer praktisk. Spesiellt om man har to motorer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg ratter meg gjerne mot stedet jeg skal fortøye men bruker ikke rattat når jeg skal snu båten rundt eller gå rett mot kaien og snu den 90 grader, da holder det å holde begge hendene på hver sin spake og man kan få båten akkurat der man vil. Før når jeg hadde 4 spaker måtte jeg bytte grep og da var jeg også avhengig av å flytte blikket mot spakene for å se at man holdt i rette spaker, jeg ser ingen fordeler med 4 spaker men mange fordeler med 2 i en dobbelinstallasjon.

På toppen av dette er det noen båter som har de 4 spakene samlet på ene styreposisjonen, gjerne inne. Der gir er på sidene og pådrag i midten. Derimot har de av uante grunner gjort det annerledes på flybridgen der de har girspakene på ene siden av rattet og pådragspakene på andre siden av rattet...

Du snakker som man må trenes opp til å bruke et tospaks system mens et enspaks er for enhver tulling som aldri har satt sine bein i en båt. Ja kansje det er slik

Lykke til hvis du ligger i havn og det kommer en fersk enspaks tulling i en femtifoter med 4 spaker å velge mellom, håper han legger seg longside inntil deg. :saint:

Plutonium, har du lagt merke til at elva har blitt gul og renner oppover?. :wink:

Liker folk med meninger, så ta det helt med ro nå Plutonium :saint:

Mange nok utpå der som har mer en nok med en spak.

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
  sap_2000 skrev On 10.9.2013 at 17.03:

Synes det blir klønete med tospakssystem på båter med dobbeltinstallasjon ved finmanøvrering i trange havner hvor man ofte også trenger å justere litt på gassen, så inn og ut av gear med to motorer, throttle til tomgang før veksling osv.

Gasspakene står ofte montert sammen for en-håndshåndtering, og girspakene blir da ofte for langt unna hverandre og krever hver sin arm. .

Fire spaker, ett ratt og to vannjeter er drømmen. Turtallet bestemmer trykket på jetten, gearspakene regulerer retningen på jettene trinnløst. Rattet bestemmer retningen. Går greit sidelengs med litt trening da. Med erfaring vet man hvor mye gass man trenger i forhold til vind, strøm og eventuell last (slep)

Binært innslag av gear med egen spak ser jeg lite poeng med. Med med sluregear på aksel kan det kanskje fungere litt som med jetter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

å men det var jo egentlig ikkje eg som sa det, eg bare siterte og konkluderte hva en annen kansje egentlig sa uten å tenke over det ;) som eg sa lenger ned det blir jo en smakssak og alt etter hvilken båt en har. Eg har sjøl begge deler på to ulike båter og hører ikkje til i noe parti :p Ser ikkje heilt denne skrekken for to spaker bare. Synes at dette er mere smooth å operere. Samme for meg så lenge en er komfortabel med løsningen. Det er jo argumenter både for og imot begge

Redigert av Plutonium (see edit history)

Eh, nei det gjør jeg ikke :-)

Men ja, jeg sier at enspakssystemer er enklere for folk å lære seg, og krever mindre koordinering og vil lette bruken for en som ikke har så mye erfaring. Dette vil igjen resultere at man kan fokusere på det som er viktig. Nemlig å kontrollere båten. Ikke titte ned halve tiden for å sjekke hvem spak man drar i(dette spesielt med 2 motorer) Noe som er naturlig da man ikke kan utstyret skikkelig. Og kanskje gjøre en feil når det telte som mest. Om de er tullinger veit jeg ikke noe om. For de som har båtfølelsen i kroppen så er sikkert 2 spaker no problem, men enklere? ;-)

Men jeg sitter gjerne i jolla mi jeg, og koser meg med det enkle, sikreste og mest praktiske :-)

Skulle gjerne hatt en liten joystick og leke med meg, virker som ett fantastisk system :-)

Eg har enkel installasjon og to spaker både inne og på fly. Eg har tenkt tanken å bygge om til enkel spake. Men klarer meg fint. Mykje lettare å betjene enkel spake. Hadde eg hatt dobbelinstallasjon så hadde eg bygget om. Trange plasser, vind, og anna trafikk gjer at det av og til kan bli behov å gasse litt ekstra feks for å stoppe opp. Er det vindstille og lite sjø , så lystrer båten fint uten å røre gassen.

Kjedelig med installasjon der ein må frie/låse hendler oppe el nede for å bytte plass.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

På Saowanee har jeg enkelinstallasjon med to styrespaker inne og en spake på akterdekket. Det bare ble slik. Jeg må innrømme at to spaker kan bli litt forvirrende i vanskelige situasjoner. Før jeg vennet meg til det hadde jeg et par pinlige feilmanøvreringer. Det hender jo at en i tillegg til gass og gear også skal betjene ratt og baugpropell. En spake på arbeidsdekket bak er veldig praktisk ved for eksempel teinesetting og spesielt teineopptak, når en gjerne skulle skulle hatt mer enn to hender. Vanlig prosedyre er da å bakke mot vinden og styre med baugpropellen.

I dag ville jeg valgt en spake både inne og ute. Men ønsket er ikke så sterkt at jeg bygger om.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En god grunn til å velge tospaks system er at med mekanisk overføring og særlig med to styreposisjoner så kan betjeningen av spakene bli ganske hard og utvekslingen på gasspaken gjør det også både tungt og gir mye dødgang. Selvfølgelig er det gromt med joystick men jeg tipper det er overkill for de fleste av oss. Nyere elektroniske spaker kan styre flere motorer med en enkelt hendel og de er svært lettbetjente men de er vel temmelig dyre foreløpig og noen har opplevd jaging og ukontrollert girinnkobling selv om det stort sett hører gamle analoge systemer til.

• 9 år senere...

En gammel tråd, men ikke ferdig debattert håper jeg!?

Med dobbel motorinstallasjon, og 4 spaker i styrhus og 4 spaker på fly, kan man bygge om til to spaker begge plasser?

Altså gear og pådrag i en spake.

Oppfatter det slikt at 4-spakers system er mer eller mindre vekk fra moderne låter m.u hvor særskilt behov skal dekkes.

Ja, mener redningsselskapet kjører slik. På den toppmonterte hendelen Hulda har montert inne, er det bare å plukke ut en 'sperrekule'. Med tilsvarende funksjon på styrepos. 2, vil hendlene kjøre sømløst i tandem. Uten at man trenger egen 'skifteboks'. 

Den sidemonterte hendelen fra Volvo som vi har i cockpit, har ikke denne funksjonen. Derfor er 'tandemkjøring' umulig. Vi må sette en hendel i fri før vi kan opperere nr. 2.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...