laaron Startet 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2005 Hallo båtfolk. Jeg legger opp nytt elektrisk anlegg i båten. Ett til start , og to til forbruk. Til å styre ladingen vil jeg bruke et BEP voltsensitivt rele fra Maritim. Dette lader først startbatteriet og deretter forbruksbatteriene. Når motoren er stanset stenger det for startbatteriet. Praktisk, men det jeg er usikker på er om det er noen ulempe å ha strømbryter på minussider, ingen bryter på pluss siden. God Påske. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Velkommen som medlem av forumet Var inne på hjemmesidene dine og kikket, flotte sider !! Er denne skjøyta nyinnkjøpt til Grimstad/kan ikke huske å ha sett denne tidligere ?? Dersom du kikke på emneregisteret oppe i høyre hjørne, vil du finne et utrolig stort register som deriblant omhandler strøm i båt/strømrelaterte emner. I tillegg vil sikkert flere hjelpe til med innlegg etterhvert (jeg har ikke så stor peiling på dette, avstår derfor...)..... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Slutter meg til Perlen, flott hjemmeside! Ingen ulemper med bryter på minus utenom det opplagte ved at man ikke har mulighet til å koble fra en og en bank. Fordelen, i tillegg til enklere installasjon, er at man kan gjøre hele båten strømløs ved å slå av kun en bryter. Ut fra tidligere diskusjoner omkring dette er det nå endel båtbyggere som setter bryteren på minus, tidligere var det vanlig å ha dem på pluss. (Antagelig for å redusere kostnader) Elektrisk sett spiller det ingen rolle. Du bør koble dynamoen til forbruk istedet for start slik at du slipper å kjøre all ladestrømmen gjennom BEP-releet. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Når båten ble kjøpt oppdaget vi at flere av anodene var borte. De var ikke erstattet etter tæringen. Rundt gjennomgående bolter var det noen steder liten motstand for skrujernet, det gikk rett igjennom huden. Mye tyder på at båten har vært tilkoblet landstrøm. Mellom boltene og motor var det strukket en ledning som en slags jording. Vi har valgt å fjerne disse. Vi vil legge alt det elektrisk på nytt. Det er satt av stor plass til sikringsskap og sikringsbokser. Hei Hjemmesiden din er kjempefin, bortsett fra at jeg savner en mulighet til å skryte av deg. En "mail meg" knapp hadde gjort susen. Du bør ikke fjerne jordinger på skroggjennomføringer, fortsett med anoder. På min båt er alle koblet sammen, og ingen skade har skjedd på de 25 år båten eksistert, i bordet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
laaron Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Takk for tilbakemelding og positiv respons på hjemmesiden. Både båten og siden er helt i startfasen, men utvides i takt med hverandre. Jeg har valgt å kjøre strøm fra dynamoen direkte til hovedstrømbryteren, dermed er det ingen omveg i forhold til forbruksbatterier. Jeg har fjernet seks av boltene som stod i skroget og erstattet dem med treplugger. Der var saltkrystaller rundt boltene, noe som kan tyde på tæring og oppsmuldring av selve treverket. Med vennlig hilsen Leif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.