Jump to content

Hvor lang levetid har Dere på Deres kalesjer?

Viknes 6BY

Recommended Posts

Har ikke hatt noen kalesjebåt ute året rundt, men Polarsnekka har vi nettopp byttet kalesje på, den er ute ca. 5 mnd i sommerhalvåret, byttet kalesje etter 10 år, den gamle ble sydd og lappet litt på de siste årene. Kjøpte ny kalesje fra Hansen Protection, rimelig, passet bedre enn den gamle(som stod på båten fra den var ny), og virker som det er bra kvalitet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

10 år på Østlandet, 5 år på Vestlandet......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Rart at det er så stor forskjell på øst og vest som Vann Tro påstår, min erfaring er at snø og is er skikkelige killere for sømmer og stenger.

Vann derimot er en neglisjerbar utfordring, det handler mest om vedlikehold og impregnering.

Også er det jo stor forskjell på kalesjer både i størrelse og kvalitet.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

sånn jeg ser det er det sol salt og snø som er det som sliter mest på en kalesje.. Her kan det være veldig lokale forskjeller etter hvor du bor og hvor skjermet båten din ligger i hjemmehavn.. Rett vedlikehold er jo også avgjørende på hvor lenge kalesjen holder seg fin..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kalesjen på båten vår er fra 2004. Den har aldri overvintret på båten (under presenningen), men tas hjem, og har hvert år fått en runde med BioTex i badekaret.

For to sesonger siden (2011) la jeg merke til at vannet ikke prellet av så godt lenger, men trakk litt inn i duken. Duken var imidlertid fortsatt tett. Videre begynte tråden i enkelte av sømmene å gå i oppløsning. Jeg fikk da sydd opp igjen de fleste av sømmene, og etterimpregnerte kalesjen for første gang. Kalesjen er fortsatt tett og fin, men det må nok tas en runde med oppsying av de sømmene som ikke ble tatt for to år siden.

På forrige båten var den tykke Jens Sagen- kalesjen 8 år når jeg solgte den. Den var fortsatt tett og fin. Etter hver sesong vasket jeg den i Biotex og impregnerte den. Sømmene var helt 100%. Med samme behandling vil den nok holde en del sesonger til. Dog var ikke båten ute vinterstid, ser at det er da den største slitasjen er.

På den nye båten er det den tynne HH- kalesjen, den var stygg falmet og lett å få mugg på innsiden etter 4 sesonger. Fikk med ny ved kjøp. Praktisk med den tynne utgaven men må tas vare på.

Angående levetid ved helårsbruk spiller båte pass & flaks/ uflaks inn. Her på sørlandet skifter det fort og mildvær og kulde om hverandre ( gjerne i kombinasjon med stiv kuling) gjør at slitasjen blir stor. I tilegg kommer de leie snøfallene med blaut blytung snø midt på natten( eller i arbeidstiden)

Hiver av kalesjen hver sensommer/høst, først da kommer båten til sin rett & gjør meg selv en tjeneste mht vedlikehold og ettersyn.

Rart at det er så stor forskjell på øst og vest som Vann Tro påstår, min erfaring er at snø og is er skikkelige killere for sømmer og stenger.

Grunnen til at jeg skriver slik er at båter på Østlandet normalt blir tatt på land og båten får presenning over seg, mens på Vestlandet ligger de på vannet og blir utsatt for vind og vær 12 måneder i året.

Egen erfaring fra Østlandet er ca. 10 år. Da tar jeg av kalesjen på vinteren, legger på presenning og setter på en "vinterkalesje".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har også en sprayhood fra 1997, laget av Alf Hansen. Byttet vinduer i fjor og ble lappet på noen få steder. Båten ligger ute hele året på Østlandet, og jeg tar av sprayhooden i november ca. Da jeg var hos kalesjemakeren testet vi styrken ved å rive litt i en rift. Det gikk veldig lett å rive synes jeg. Så rev vi litt i en bit stoff som var nytt. Hvilken forskjell! Tydelig at stoffet synger på det siste verset.

Satser likevel på å ha den gamle i mange år til. De er jo svindyre å kjøpe nye, og noen vers kan være veldig lange.

Redigert av Brumm (see edit history)

Har alltid hatt kalesjebåter. Der hvor jeg har kjøpt ny, og ikke 'arvet', har jeg klart opp mot 15 år, men da er det absolutt slutt. Sømmene er da sydd opp hos kalesjemaker i hvert fall en gang. Vaskes og impregneres hver høst, og båten får på en gammel utslitt som vinterkalesje under presenningen, mest for å holde støv og skitt borte.

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...