Viknes 6BY Startet 9.September.2013 Link til dette innlegget Startet 9.September.2013 Gentelmen, hvor lang levetid har Dere på Deres båt kalesjer? (tenker da på de som er på året rundt), , Er det noe som har erfaring med rimlige kalesje makere? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Har ikke hatt noen kalesjebåt ute året rundt, men Polarsnekka har vi nettopp byttet kalesje på, den er ute ca. 5 mnd i sommerhalvåret, byttet kalesje etter 10 år, den gamle ble sydd og lappet litt på de siste årene. Kjøpte ny kalesje fra Hansen Protection, rimelig, passet bedre enn den gamle(som stod på båten fra den var ny), og virker som det er bra kvalitet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
-morten- Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Skal man ha båten ute året rundt så er det kansje ikke det lureste å gå for den billigste kalesjen. Selv har vi bytta etter ca 10 år, men da med vinterlagring i naust.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KARILLA Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Alt over 5 år er bonus tenker jeg. Men det er klart om det skulle lekke litt inn på akterdekket, så får det jo ingen følger i forhold til om en kalesje båt lekker direkte inn i innredningen. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
VannTro Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 10 år på Østlandet, 5 år på Vestlandet...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KARILLA Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Rart at det er så stor forskjell på øst og vest som Vann Tro påstår, min erfaring er at snø og is er skikkelige killere for sømmer og stenger. Vann derimot er en neglisjerbar utfordring, det handler mest om vedlikehold og impregnering. Også er det jo stor forskjell på kalesjer både i størrelse og kvalitet. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
-morten- Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 sånn jeg ser det er det sol salt og snø som er det som sliter mest på en kalesje.. Her kan det være veldig lokale forskjeller etter hvor du bor og hvor skjermet båten din ligger i hjemmehavn.. Rett vedlikehold er jo også avgjørende på hvor lenge kalesjen holder seg fin.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
båten2 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Det er vel også stor forskjell på hvilken type kalesje. Solskinnsbåt med kontra flybrigde som ikke har tak, kun sider. Vil tro det er noen år differanse på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Min har stått på siden båten var ny (13år) sommer og vinter, ser at et par sømmer i glidelåsen trenger litt fix. En seilmaker sa til meg en gang, at det som tok knekken på kalesjer var impregneringen. Kalesjen tåler det men ikke tråden i sømmene. Har flybridge, men den dekker ikke hele akterdekket så jeg har både sider og tak. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Kalesjen på båten vår er fra 2004. Den har aldri overvintret på båten (under presenningen), men tas hjem, og har hvert år fått en runde med BioTex i badekaret. For to sesonger siden (2011) la jeg merke til at vannet ikke prellet av så godt lenger, men trakk litt inn i duken. Duken var imidlertid fortsatt tett. Videre begynte tråden i enkelte av sømmene å gå i oppløsning. Jeg fikk da sydd opp igjen de fleste av sømmene, og etterimpregnerte kalesjen for første gang. Kalesjen er fortsatt tett og fin, men det må nok tas en runde med oppsying av de sømmene som ikke ble tatt for to år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 På forrige båten var den tykke Jens Sagen- kalesjen 8 år når jeg solgte den. Den var fortsatt tett og fin. Etter hver sesong vasket jeg den i Biotex og impregnerte den. Sømmene var helt 100%. Med samme behandling vil den nok holde en del sesonger til. Dog var ikke båten ute vinterstid, ser at det er da den største slitasjen er. På den nye båten er det den tynne HH- kalesjen, den var stygg falmet og lett å få mugg på innsiden etter 4 sesonger. Fikk med ny ved kjøp. Praktisk med den tynne utgaven men må tas vare på. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Angående levetid ved helårsbruk spiller båte pass & flaks/ uflaks inn. Her på sørlandet skifter det fort og mildvær og kulde om hverandre ( gjerne i kombinasjon med stiv kuling) gjør at slitasjen blir stor. I tilegg kommer de leie snøfallene med blaut blytung snø midt på natten( eller i arbeidstiden) Hiver av kalesjen hver sensommer/høst, først da kommer båten til sin rett & gjør meg selv en tjeneste mht vedlikehold og ettersyn. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Har hatt min kalesje i 9 år nå og den holder i mange år til. Kalesjen blir vasket årlig og har blitt impregnert 2 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Kjøpt båt nå med ny kalesje og den gamle følger med. Den er litt riftet i taket og ser eller OK ut? Er det noe vits å beholde den gamle? Er det den som kanskje bør brukes under vinterlagring? Noen som har noe formening om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Jeg benytter den gamle kalesjen under presenningen om vinteren, og syns dette fungerer helt fint. Den er tett nok til å ta seg av kondensdrypp, samt beskytte mot regn/snø som måtte drive inn under presenningen. Når vind og vær herjer med presenningen gir jo dette gjerne litt gnisning og slitasje på kalesjen, og da er det greit å la "gammer'n" ta støyten! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Spørsmålet er vel knapt mulig å svare fornuftig på. Du får ulike stoffkvaliter, trådkvaliteter og ikke minst ulik kvalitet på utførselen. Så har du forskjeller i klimatiske forhold. Jeg tipper mellom 4 og 12 år. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Spørsmålet er vel knapt mulig å svare fornuftig på. Du får ulike stoffkvaliter, trådkvaliteter og ikke minst ulik kvalitet på utførselen. Så har du forskjeller i klimatiske forhold. Jeg tipper mellom 4 og 12 år. Enig Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.September.2013 Link til dette innlegget Svart 10.September.2013 Kalesjen tåler det men ikke tråden i sømmene. Det er visstnok silikonholdig impregnering som kverker sømmene. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Rart at det er så stor forskjell på øst og vest som Vann Tro påstår, min erfaring er at snø og is er skikkelige killere for sømmer og stenger. Grunnen til at jeg skriver slik er at båter på Østlandet normalt blir tatt på land og båten får presenning over seg, mens på Vestlandet ligger de på vannet og blir utsatt for vind og vær 12 måneder i året. Egen erfaring fra Østlandet er ca. 10 år. Da tar jeg av kalesjen på vinteren, legger på presenning og setter på en "vinterkalesje". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Herman Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Sprayhooden på seilbåten er fra 1997 (tror jeg) Den er sydd og stelt med mye de siste 5 årene. Siste utvikling var at vinduene "knakk" når den ble lagt sammen mens det var minusgrader... Den blir nok sendt til de evige systuer en gang i vinter. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
haugi Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Min kalesje byttet jeg i vår, og den var 2006. Ikke fordi jeg måtte, men den var litt falmet og shabby i fargene. Den nye vil jeg tro vil vare noe lenger, da jeg skal bruke den gamle som vinterkalesje. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Jeg har også en sprayhood fra 1997, laget av Alf Hansen. Byttet vinduer i fjor og ble lappet på noen få steder. Båten ligger ute hele året på Østlandet, og jeg tar av sprayhooden i november ca. Da jeg var hos kalesjemakeren testet vi styrken ved å rive litt i en rift. Det gikk veldig lett å rive synes jeg. Så rev vi litt i en bit stoff som var nytt. Hvilken forskjell! Tydelig at stoffet synger på det siste verset. Satser likevel på å ha den gamle i mange år til. De er jo svindyre å kjøpe nye, og noen vers kan være veldig lange. Redigert 11.September.2013 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Har alltid hatt kalesjebåter. Der hvor jeg har kjøpt ny, og ikke 'arvet', har jeg klart opp mot 15 år, men da er det absolutt slutt. Sømmene er da sydd opp hos kalesjemaker i hvert fall en gang. Vaskes og impregneres hver høst, og båten får på en gammel utslitt som vinterkalesje under presenningen, mest for å holde støv og skitt borte. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Lars Marius Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Hei Noen råd om hvilken impregnering man burde bruke? lmy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.