Jump to content

Baugpropell til Skarpnes 30 erfaringer/anbefalinger

nomen

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Sleipner 4 hk baugthruster i min Sollux 850.

Denne thrusteren er fra år 2000 og virker som bare det. Jeg bruker den svært lite ,størrelsen er ok for min båt.

Har ikke papirene foran meg nå men kan det stemme at den heter SP 55?

Det skal også sies at jeg har kjøpt oppgraderings sett med ny 5 bladers propell osv men føler ikke jeg har det store behovet for det.

larss

Jeg har en Skarpnes 30 med baug propell. Det er en Sleipner SidePower SE 60/185 S. Denne kontrolerer jeg med en JoyStick. Den er kjapp og og hverken under eller overdimensjonert for båten. Den tar tak med en gang og skyver godt.

Derfor synes jeg du bør ha såpass for å dytte litt ekstra på båten når du skulle trenge det. F.eks. når du skal legge til ved brygge i store bølger og vind så kan skarpnes 30 med sine store flater være litt lunefull. Da er maskinen i baugen god og ha. Min ble levert med 5 propellblad.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Jeg har en Sleipner SP55 og er veldig fornøyd. Nå heter den vel SE60. Uansett hvilken du velger, følg monteringsanvisningen til Sleipner nøye. Avrunding av tunnelendene en viktig. Her slurves det mye. Skal du ha maksimal efffekt er det også viktig å sørge for minimalt spenningsfall under drift. Det får du ved å montere et batteri forut (gjerne Optima eller Maxxima) og korte, tykke kabler. Det går med litt epoxy (medmindre du er glad i lukten av polyester), og der er det vel Svas Kjemi som har de beste prisene.

Eivind

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...