tormodt Startet 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2005 Hei! *bukker dypt* -må jo hilse pent når man er ny her! Da jeg vurdere å gå i gang med latterlig stort oppusningsprosjekt så lurte jeg på om noen kunne fortelle meg noe om motoren som står i skoget.. Har funnet ut at det er en Volvo B50, også kalt "bamsemotor". -men det er vel omtrent det eneste jeg vet.. Noen som kan fortelle meg litt om denne saken? Mvh Tormod Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Hei og velkommen jeg sjønner ikke hva slags motor du har... hvis du ser på denne siden: Volvomotorer så ser du at den ikke finnes? Er det en "nyere" motor? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 (redigert) Er det en "nyere" motor? Hadde en slik Volvo Bamse motor en gang. Fikk den med på "kjøpet da jeg som 20-åring kjøpte meg gård. En Volvo Bamsemotor er en 8 cyl Volvo bensinmotor med forholdsvis stort motorvolum. Vet ingen ting om antall hk. Disse motorene ble brukt i Volvo Bamse lastebiler på 60-tallet. Husker jeg solgte denne motoren til en som skulle sette den inn i en Volvo 144... (Trøndelag på 80-tallet hehehehehe) Har ingen formening om denne motoren utover dette, men husker at den så riktig så grom ut der den lå på sin pall i redskapsbua mi... Redigert 21.Mars.2005 av Hebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
will Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 En Voloo Bamsemotor er en 8 cyl Volvo bensinmotor Mener bestemt at motoren som kalles Bamse er en diesel (6 syl) på 5.2liter og at den yter ca 110 hk. Disse ble brukt i lastebiler og busser på 60-tallet og litt inn i 70. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 (redigert) Motoren som Hebbe refererer til er nok ingen "Bamse-motor" men derimot en Volvo B36 V8. Spesielt interesserte kan sjekke denne linken http://home.online.no/~msyns/b36_motor.htm Bamse eller N-84 var en av Volvo's gamle slitere av snutebiltypen. Motoren var en 6 syl. diesel. B36 var derimot brukt i noen små frembygde biler. Samme biler ble også levert med 4 syl Perkins eller av alle ting Ford dieselmotor. På denne linken kan beskues en typisk Bamse http://fosdalsgruva.no/volvo_bamse_1962modell.htm Redigert 21.Mars.2005 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Motoren som Hebbe refererer til er nok ingen "Bamse-motor" men derimot en Volvo B36 V8. Hebbesen undres da hvorfor jeg fikk vite at dete var en "bamse- motor" og ikke noe annet. Selger hadde overhode ingen interesse av å "juge" om dette... Til informasjon så ble denne moror montert i en Volvo 144, og tilkoblett lystgass så tok den drepen på alle amcars når det gjalt akselrasjon. Jeg vet, for jeg satt på en gang......... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 (redigert) En Volvo Bamsemotor er en 8 cyl Volvo bensinmotor med forholdsvis stort motorvolum. Vet ingen ting om antall hk. Disse motorene ble brukt i Volvo Bamse lastebiler på 60-tallet. Husker jeg solgte denne motoren til en som skulle sette den inn i en Volvo 144... (Trøndelag på 80-tallet hehehehehe) Hei Hebbe, Beklager, men her må jeg tillate meg å være uenig med deg. Jeg kjørte litt Volvo på 60 og 70 tallet, men de store bilene (Bamse, Viking og Titan) hadde konsekvent dieselmotor. Hvis det er en Bamsemotor så er det nok helst en tungbygget 6-cyl sak. Vi hadde et par halvslitte av denne sorten som vi skiftet frem og tilbake i en av skyssbåtene våre. Hadde man satt en slik malmrøys i en 144 - da hadde nok bunnpannen ligget konstant på asfalten Jeg kjørte imidlertid også en mindre Volvo lastebil på den tiden. Karosserimessig kunne den se ut som en miniutgave av en Bamse, men den lastet bare ca 3 tonn. I den stod en bensinmotor; en virkelig gørrlat og tragisk sak, en sideventilert 6-cyl motor med 6 volt anlegg. Om vinteren var det alltid to manns arbeid å få den igang - en inne med start og gass og en ute med sveiven for å hjelpe til Derfor: hvis det her dreier seg om bensinvarianten så er mitt best råd å overlate den til noen som kan trenge reservedeler til en veteranbil. Men hvis det dreier seg om den tunge dieselen, da kan motoren sikkert være OK - hvis bare båten har bæreevne til å få den med seg mvh Poseidon Redigert 21.Mars.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tormodt Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 God kveld! Takk for alle svar så langt. Dette er etter min viten en diselmotor. Jeg har ikke vært å tatt saken i nærmere øyensyn enda, så det jeg vet har jeg fra en som har hatt med båten (skoget) å gjøre. Det er snakk om en 40 fots trebåt som i sine yngre dager har gått som "buss" ett sted i oslofjorden. -båten var den gang registrert for 40 passasjerer. Den er nå ribbet, og resturering av skoget er så og si ferdig. Nåværende eier har gått en smule lei og har begynt å lure på om han skal kaste inn håndkle. Jeg vurderer å kjøpe den, og gjøre den ferdig, om ikke til orginal stand, så i alle fall slik at en ny genrasjon skal ha gleden av litt tumle plass ute på det blå Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 En del begrepsforvirring ute & går her hva angår Volvo "Bamse". Den korrekte typebetegnelsen på en ekte Bamse var 465. Denne hadde en 6 cyl diesel på 4,8 l, som også på seinere modeller ble levert med turbo. Bilen var forløperen til N-84, denne hadde D/TD 50 motor. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 Jeg kjørte imidlertid også en mindre Volvo lastebil på den tiden. Karosserimessig kunne den se ut som en miniutgave av en Bamse, men den lastet bare ca 3 tonn. I den stod en bensinmotor; en virkelig gørrlat og tragisk sak, en sideventilert 6-cyl motor med 6 volt anlegg. Denne 3 tonneren hadde vel sivilforsvaret omlag en diger haug. eksemplarer av .. ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ludde Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 Denne 3 tonneren hadde vel sivilforsvaret omlag en diger haug. eksemplarer av .. ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Kan nok stemme Suzuki. I SF kjørte med disse bilene så sent som for 2-3 år siden, og de var skikkelig pyton å kjøre, med usynkroniserte gearkasser og veldig lite drag. De er nå byttet ut, og det er nesten litt synd da de ikke hadde gått stort over 50.000 km fra de var nye. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 Denne 3 tonneren hadde vel sivilforsvaret omlag en diger haug. eksemplarer av .. ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Nei, det tror jeg ikke. De greiene som jeg kjørte i Sivilforsvaret i 1971 var mer moderne biler, bulldog med toppventilt motor. Den som jeg tenkte på med min kommentar var snutebil fra midt på 1950-tallet - og som sagt sideventilt motor..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.