Joda 7500 Startet 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2005 (redigert) I høst kjøpte jeg meg en snekke (fevik 21), dette er en plast båt med noe tre innvendig. Tilsvarende dette: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5190/baat2.JPG Lakken i min båt er nedslitt og trenger et lag med lakk eller to. Er helt fersk med båt så det jeg lurer på er om jeg bare kan pusse/matte den gamle og lakkere over eller er det noen her som kan hjelpe en nybegynner? Redigert 21.Mars.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 I høst kjøpte jeg meg en snekke (fevik 21), dette er en plast båt med noe tre innvendig. Tilsvarende dette: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5190/baat2.JPG Lakken i min båt er nedslitt og trenger et lag med lakk eller to. Er helt fersk med båt så det jeg lurer på er om jeg bare kan pusse/matte den gamle og lakkere over eller er det noen her som kan hjelpe en nybegynner? <{POST_SNAPBACK}> Fin båt du har fått deg! Pussing og lakking klarer alle, så det skal du ikke bekymre deg for. Tok selv alt av treverk ute i fjor, og skal ta kabinen i år. Pusser med maskin, og bruker Jotun Clipper I og II. Pusser lett over med vannslipepapir mellom strøkene. Du finner mye bra informasjon om temaet på Jotun sine nettsider, under Båtpuss. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Gratulerer med ny båt. Du vil finne masse stoff rundt det du spør om med litt søking her. Da du sier du er fersk båtmann vil jeg advare deg mot for hard pussing der du ikke har heltre. Ytterlaget på fineerplatene er ofte veldig tynt, og graver du deg først igjennom er det ingen vei tilbake. Bruk gjerne roterende eksenter til pussinga, men vær forsiktig. Da båten ikke er helt ny kan det være at de forrige eierne har brukt opp mye av ytterlaget under tidligere opp-pussinger. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Helt enig i det Sigurd skriver her... Men er ikke lakken sprukket opp eller flasset av holder det med å matter forsiktig ned eksisterend lakk før du lakerer med "antall ønsket" lag med lakk over. Før du lakerer bør du vaske bort alt støv med et dertil egnet stoff og en lo fri fille. Selv bryker jeg tørrmopp fille dynket i rødsprit til dene operasjonen. For best mulig resultat matter du ned mellom hvert strøk med lakk. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Joda 7500 Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Tusen takk for raskt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.