Jump to content

Kjørevogn til båthengeren, finnes det?

Marwin

Recommended Posts

Trenger en eller annen form for "kjørevogn" for båthengeren.

Problemet er at hengeren er meget tung å manuvrere når den er frakoblet bilen og det er litt trangt å plassere båten i "vinterhiet".

En eller annen form for 12-volts tralle...

Noen som har tips?

(Kanskje dette innlegget bør flyttes til BåtForum?)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er dobbeltakslet henger og derfor ganske tung å vri med båten på.

Påmontert drivverk som foreslått i innlegg #2 og 3 derfor ikke egnet.

Finnes det ikke ferdiglaget utstyr til jobben? Synes det blir litt overkill å kjøpe 4hjulstraktor...

Samt at denne ikke blir så MYE mindre enn bilen...

12 volt eller bensin.

H80:

Problemet er at det er trangt og hengeren må kjøres inn i en slak S-sving for å komme på plass.

Hittil har vi bare klart å kjøre den halveis inn, for så å bruke minst 4 mann for å få svingt det hele på plass!

Har såvidt klart det sjøl en gang, men da måtte jeg hekte av hengeren 3-4 ganger og ta nytt tak med bilen i annen posisjon.

Det jeg ser for meg er ei lita (men robust) vogn med påmontert kule som lett kan svinges rundt.... 12 volt eller bensin-drevet.

(Totalvekta på hengeren er 2 tonn ++...)

Synes det er rart at noe slikt ikke finnes allerede. Startet strengen i håp om at noen hadde peiling på hvor slikt kunne skaffes eller lages. :pray:

Tror dette er lite brukt her til lands, fordi er det plass til en båthenger som i de allerfleste tilfeller er både bredere og lengre enn bilen så er et også plass til bilen. eller så bruker man kansje traktor med kule frempå lasteaparatet til å plassere tyngre hengere med stor båt på... vil tro du kan komme billig unna med å kjøpe en eldre jordfres/tohjuling som du fester en kule på, kontra spessiellaget opplegg som er elektrisk!! jeg har vært med på å plassere campingvogner på 8-9m i noen haller vi hadde på jobben, dette var lett med to mann, dem med boggi er jo enda lettere enn enakslet.

Men ærlig talt har du henger som er så dårlig balangsert så må du ha kraftige greier for å kjøre den med noe slags utstyr! kulevekta på henger bør jo ikke være mye over det som er tillat! tror ikke den skal være på mer enn 50-60kg, uten at jeg er helt sikker

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Men, Parkit360 er jo i prinsippet en snøfreser med demontert freser og påmontert hengerfeste...

Jeg kjenner noen som sikkert kan bygge om en slik for noen tusenlapper + gammel freser.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 1 måned senere...

Har tenkt å satse på. http://www.ebay.com/bhp/trailer-mover (øverste bilde)

Kjøpte tegningene fra nettet (23$) og fant to snøfreserhjul på låven (!).

Likeledes kjøpte jeg en 1000kg elektrisk båtvinsj fra JULA (699,-) og to store svingbare 'fronthjul' på Biltema (160,-)

To hjulbukker kjøpes fra JULA i morgen (150,-) for oppheng av akslingen...

Etter som vi vinter-lagrer båter på tomta her, vil en slik 'Dolly' gjøre det lettere å plassere disse. Men underlaget er litt ujevnt, så jeg begynte å tvile litt på konstruksjonen.

TROR at det vil bli problemer med at vogna vil tippe forover eller bakover under drift.

På nettet blir konstruksjonen kommentert, og for de som har tanke om å lage noe lignende, kan det være en ide å se på: http://www.wakeworld.com/forum/showthread.php?p=1850167 hvor kulefestet er kuttet ut og heller satset på en stiv bolt med et rør utenpå, og dette festes i nesehjulsfestet på tilhengeren. Derved slipper man fare for 'tipping'.

Det som står igjen nå, er kjedehjulene... Fra en havarert motorsykkel må det vel gå an å få tak i kjedehjul (fra motor og bakhjul...) Må passe på at det største hjulet er 'noe' mindre enn hjuldiameteren.

Og stålmaterale til selve konstruksjonen...

Kommentar?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...