eysteind Startet 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2005 Go dag! Nå har begge plansliperene tatt kvelden i det eg skal i gang med å bruke de Dro i dag for å kjøpe ny da eg snart skal pusse teakdørk, men ble litt usikker. Var ikke det store utvalget. Enten en Bosh 180W plansliper til 650,- eller en eksentersliper, 400W med tilbehør til 799,- Har fra før em båndsliper, men synes denne blir litt for brutal på dørken. Hva mener dere en den beste slipemaskinen til div, arbeid: plan eller eksenter? Har hørt at det kan bli en del merker etter eksentersliper, men dersom man presser litt ekstra på sliperen, går de bort..... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Jeg har pusset hele skroget, dekket, og overbygget med eksenter! Har ikke sett noen merker jeg men...... Plansliper og båndsliper har jeg prøvd men syns ikke de er noe brukendes Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Jeg har pusset hele skroget, dekket, og overbygget med eksenter! Har ikke sett noen merker jeg men...... Plansliper og båndsliper har jeg prøvd men syns ikke de er noe brukendes <{POST_SNAPBACK}> takker for svar. Da blir det nok en eksentersliper.... Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Har hørt at det kan bli en del merker etter eksentersliper, men dersom man presser litt ekstra på sliperen, går de bort..... poenget med eksentersliperen nettop at den ikke skal lage merker; den "visker ut" sine egne spor... barx Sitér dette innlegget Link to post
Bagheera Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Noen hevder at eksentersliper lager ringer. Jeg har selv pusset ned flere trebåter, og kan si at jeg anbefaler eksenter på det sterkeste. Gå for den til Bosh, for den er veldig god. Skal du pusse ned mye så blir det kanskje ringer med 40-60 papir, men med rett teknikk blir det ikke så ille, pluss at det bare er å kjøre lett over med et finere papir til slutt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Plansliperen pusser MULIGENS noe penere men eksenter er mer effektiv. Jeg kjøpte meg en pakkeløsning fra Bosch med eksenter og deltasliper (trekantet plansliper for å komme inn i hjørner) for noen år siden. Synes eksentersliperen er svært så bra og kunne ikke tenke meg å bruke noe annet der den kommer til. Papiret til eksentersliperen har nokså varierende holdbarhet, alt etter hva du pusser. Litt seig maling/lakk setter seg lett i papiret. Har også båndsliper men den egner seg bare til grove arbeider. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hallaron Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Vil bare føye meg til anbefalingene over, etter at den siste plansliperen min tok kvelden har jeg ikke kjøpt meg noen ny, har imidlertid to eksenterslipere. Det aller beste er om du kan få brukt eksentersliper som går på luft, disse gir et fantastisk bra resultat. men om du ikke har kompressor blir det vel fort en stor investering. Ville i alle fall nevne det. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Blir en liten investering på vanlig eksenter også! Skil´en min røyk og kjøpte en Bosch, og det var en helt annen verden ja! Tror jeg ga 1200,- for den grønne Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Kjøpte en gang en billig eksentersliper og når jeg la litt press på den var det så vidt den gikk rundt- jeg kunne altså matte ned lakk eller liknende, men slipe ned noe som helst ting gikk ikke. Tenkte at javel, det er vel sånn den skal fungere - ala en plansliper- og kjøpte meg heller en ny variabel hastighet vinkelsliper som jo var ypperlig for nedsliping - litt for bra vel å merke. Fungerer en dyrere eksentersliper på samme måte? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Litt seig maling/lakk setter seg lett i papiret. <{POST_SNAPBACK}> Har man problemer med klebing, så sprøyter man litt parafin på dørken før pussing, samt underveis. For det første, da kleber det ikke, i tillegg til at støvet bindes litt slik at griseområde blir litt mindre.... Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Slutter meg til hyllesten av eksentersliperen. Har slitt ut to Borsch-maskiner på min tidligere treseiler. Kun en mangel. Støvposen er en vits. Men her er det vel bare båndslipere som fungerer sånn noenlunde. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Heisan* Har tilbud på Bosch eksentersliper på Jernia for øyeblikket: http://www.jernia.no/page?id=167&key=11713§ions=61 Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Har en slik Bosh selv, ypperlig maskin. Men ingenting slår vinkelsliper med flappdisk om du skal slipe bort mye i en fei, men serlig jevnt og slett er det vanskelig å få det. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Heisan* Har tilbud på Bosch eksentersliper på Jernia for øyeblikket: http://www.jernia.no/page?id=167&key=11713§ions=61 Mvh Jonny <{POST_SNAPBACK}> Denne er innkjøpt! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Heisan* Har tilbud på Bosch eksentersliper på Jernia for øyeblikket: http://www.jernia.no/page?id=167&key=11713§ions=61 Mvh Jonny <{POST_SNAPBACK}> Mener det er den jeg har. Kjøpte den som pakkeløsning med deltasliper for et stykke under tusenlappen (899.- eller kanskje det var 799.-?). Støvposen er en vits, ja. Jeg bruker bare en fleksibel slange på omlag et par meter. Ved pussing utendørs ligger/henger bare slangen med vinden /ned mot sjøen og støvplagen er betydelig redusert. Innendørs kobler jeg gjerne til støvsuger. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Sigurd Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 (redigert) Men ingenting slår vinkelsliper med flappdisk Uff...høres rått og brutalt ut. Da tror jeg heller jeg ville brukt en båndsliper til grovarbeidet. Begge løsninger krever selvfølgelig heltre dørk og ikke fake. Redigert 21.Mars.2005 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Uff...høres rått og brutalt ut. Da tror jeg heller jeg ville brukt en båndsliper til grovarbeidet. Begge løsninger krever selvfølgelig heltre dørk og ikke fake. <{POST_SNAPBACK}> Ulike bruksområder. Var en del rustgjennomslag på kjølen, gikk på med flappdisk og da forsvant årganger med bunnstoff som dugg for solen... Flappdisk er tingen om man skal ta mye, fort. Men noen silkefinish blir det ikke Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
henboe Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Er det noen av dere som noengang har prøvd en festo eksentersliper?? Vet at den koster noe mere en "amatørverktøy", men om f.eks 2 går sammen har de en maskin som varer mye lengere, sliper iallefall 60% mere effektivt.... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2005 Flappdisk er tingen om man skal ta mye, fort. Men noen silkefinish blir det ikke <{POST_SNAPBACK}> Ingen tvil om hvilket fantastisk redskap en flap disk kan være, men Eysteind skal slipe dørk.....og da vil jeg på det sterkeste fraråde bruk av den. Den kommer i hvertfall ikke til å bli brukt på min dørk, og jeg har 10mm å slipe på før jeg må spare resten.Med litt slitt disk og lett hånd lager jeg silkefinnish på syrefast i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 Uff...høres rått og brutalt ut. Da tror jeg heller jeg ville brukt en båndsliper til grovarbeidet. Begge løsninger krever selvfølgelig heltre dørk og ikke fake. <{POST_SNAPBACK}> Ja jeg kjøpte ny vinkelsliper med flappdisk for å ta kjølen og resten av primeren på 1/4 båten. Da hadde jeg tidligere brukt 4-5 dager med Bosch sin P-180E elektriske skrape, som tok bunnstoffet greit, men som oftest ikke primeren. Brukte etterpå drill med flappdisk/rondell og det gikk jo bra , men ingenting slår vinkelsliper med flapdisk - må bare ikke kjøre for hardt på med høy hastighet da den jo er for effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.