Jump to content

Fjerning av gammelt bunnstoff

Tallisman

Recommended Posts

hjelp av el. skarpe og en vanlig god skrape med spesialblad. En kan også bruke egenkomponert eller kjøpt reprimtype, men det er er en langvarig grisejobb da stoffet kun tar ett lang pr påsmøring.

Har prøvd med Reprin en gang. Ikke spesielt morsomt eller vellykket.

Det påstås at skraping går som en lek på grisekalde vinterdager, når bunnstoffet er skikkelig sprøtt og tørt.

Hei. På min båt skal de bruke tørris, da dette er en mer skånsom måte å blåse på, samt at det ikke blir så mye avfall. MEN, jeg skal sjekke opp hvordan primingen utføres og ikke minst dette med sparkling når de kommer helt innpå gelcoaten. Videre er det viktig at støtter flyttes, slik at HELE skroget blir tatt.. Har ingen mulighet til å gjøre dette arbeidet selv og båten ligger på sjøen størstedelen av året, derfor er dette viktig å få utført nå. Det er Bergen Båtservice som skal gjøre jobben og selve blåsingen leier de inn et eksternt firma. Skal få tatt bilder og lagt ut her på BP

Mulig, men de jeg har sett flere utføre tilsvarende jobber, har fjernet bunnstoff, for så legge på nytt uten noe særlig tørketid. Jeg vil anta at det er individuelle forskjeller her, men jeg er ikke ekspert, kun en som skal kjøpe tjenesten :) MEN skal sende en mail for å få verifisert hvordan jobben skal utføres. Antar det er like mange meninger her som båter :):)

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Om du väger båten när den tas upp, eftet 1 månad, 2 månafer, osv ser du hur mycket vatten det torkar ur. ca 50% av vikten som försvinner är ur plasten. Tiden är naturligtvis avhängig av temp och fuktighet i luften. En Sandvik 945 lättnar ca 200 kg ubder 7 månader inomhus.

Milde himmel!!! Kanskje det er lurt å lese korrektur før man poster? Du mener nok ca 20 gram. For jeg tror ikke en Sandvik 945 er bygget av skumplast.

Når skal disse idiotiske mytene forsvinne?

Når skal disse idiotiske mytene forsvinne?

Ja, en kan bli helt oppgitt.

For nå bygge skroget til en slik båt går det med ca. et fat polyester. Og like mye fiber.

SKulle det trekke 200 l. vann måtte det være digre hulrom inni der. Eller tjukkelsen hadde økt med en tredjedel.

Det ser ut som om folk går helt bananas når praten kommer inn på primer og bunnstoff.

Jag skrev att 50% av vikten en båt lättnar är från plasten.

50% av 200kg är 100 kg. Sedan tillkommer en rad faktorer som hur länge båten legat i sjön, om det är den gamla typen av ortopolyester; ny typen av ortopolyester eller isopolyester. Egenskaperna skiljer sig ganska avsevärt

Jag skrev att 50% av vikten en båt lättnar är från plasten.

50% av 200kg är 100 kg. Sedan tillkommer en rad faktorer som hur länge båten legat i sjön, om det är den gamla typen av ortopolyester; ny typen av ortopolyester eller isopolyester. Egenskaperna skiljer sig ganska avsevärt

Det vil si at puter og treverk har trukket til seg ytterligere 100 kg vann. Uten å virke fuktig på noen måte. Jeg vil si at dette virker like lite sannsynlig som at plasten skulle trekke til seg 100kg ekstra. Men det har kun hypotetisk interesse for min del, min båt ligger uansett ute året rundt og får trekke til seg det den ønsker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I dag är det vanligt att kranar har inbygd våg (+-25 kg) och då är det bara att väga och konstera själv om och hur mycket båten lättar svåtare är det inte. Det finns dessutom fina instrument att mäta vattenhalten i plasten än om dessa är dyra.

En regel som stämner till 98% är att ju äldre båten är ju mer vatten suger den.

Tänk på att båten bör torka 3-4 månader innan du primar

I en artikkel i Båtmagasinet sto det også Minst 2 - 3 mnd innendørs i jevn temprstur,

r.

Vel, den får 2 til 3 uker inne før de primer..... Får satse på at de vet hva de gjør... :)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nyere forskning har vist at plastbåter ikke tåler å ligge på vannet. Ligger de for lenge, riskikerer man at båten trekker så mye vann at den synker. Forskerne anbefaler at båten tas opp etter ti dager på sjøen. Da må alt gammelt bunnstoff fjernes, Deretter må båten plasseres i tørkeskap ved 3% RF i minst seks måneder før det igjen kan påføres ti strøk epoksi primer, tre strøk vinylprimer og seks strøk bunnstoff. Alle de store malingfabrikantene har disse tørkeskapene under utvikling. De jobber også med å få på plass et internasjonalt lovverk for å hindre forurensing fra båter som har ligget for lenge på sjøen.

Nyere forskning har vist at plastbåter ikke tåler å ligge på vannet. Ligger de for lenge, riskikerer man at båten trekker så mye vann at den synker. Forskerne anbefaler at båten tas opp etter ti dager på sjøen. Da må alt gammelt bunnstoff fjernes, Deretter må båten plasseres i tørkeskap ved 3% RF i minst seks måneder før det igjen kan påføres ti strøk epoksi primer, tre strøk vinylprimer og seks strøk bunnstoff. Alle de store malingfabrikantene har disse tørkeskapene under utvikling. De jobber også med å få på plass et internasjonalt lovverk for å hindre forurensing fra båter som har ligget for lenge på sjøen.

Denna forskare måste vara Norsk

Hei. Mange forskjellige meninger her, så jeg sendte en mail til Norsk Båtsenter etter samtaler med både Alvøen Marina og Dolvik båtbyggeri. Båten skal etter isblåsing, plasseres i en varm hall, og ligge der til den tørker, uavhengig av hvor lang tid dette tar. Som NB sa, det tar den tiden det tar. Underveis måler man fuktigheten i skroget, så dette skal gå bra :) Har bedt om et ekstra strøk med primer, så jeg frykter intet i denne operasjonen.

Det som er av interesse, er at det er så å si ingen som utfører disse jobbene her i Bergens området. NB gjør dette som en test, hvilket jeg er glad for. Alternativet er å gjøre det selv, hvilket jeg rett og slett ikke har tid til :(

Skal få lagt ut bilder slik at dere kan se resultatet, men det skjer ikke før i neste mnd.

Vet at det er like mange meninger rundt dette emne som båteiere, sannheten ligger vel i midten et sted :) SAMT at det nok er store innbyrdes forskjeller mellom båtene, alder, tidligere behandling osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...