Jump to content

Krakkelerte glass på instrumenter i cockpit, noe som kan gjøres?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Flere av instrumentene i cockpit er krakkelerte så mye at de er ubrukelige. Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre? Er det noen midlertidig løsning type polering eller må jeg gå hardere til verks?

Teoretisk kan jeg vel kanskje demontere og bytte glassene på en eller annen "gjør det selv måte", noen som har gjort tilsvarende?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Hvordan instrumenter er det? VDO veiwline og oceanline har reserveglass om man skulle trenge det.

Er det krakkelert tvers igjennom glasset eller er det bare overflatemessig? Ett bilde hadde hjulpet ;)

Hvis det er bare overflatemessig skadet så ville jeg slipt med våt 1000 papir til alle riper og merker blir borte/jevnt matt. Så bruke en kraftig rubbing/autosol for å polere det opp. Her vil du ikke få det noe spesielt blankt, men det kommer i neste steg. Etter det kan du bruke en polish som er grovere enn vanlig polish. Biltema sin kromglans polish er fin til sånt. Dette tar år og dag å utføre, så pass på at du har god tid. Ved behov så kan du bruke en annen fin polish etter for å få siste finishen.

Jeg kan ikke garantere at denne prosedyren vil fungere på akkurat den plastikktypen du har på dine instrumenter, men det har fungert for meg på plexi, billakk, telefonskjerm og andre plastikkoverflater.

Er dette plast så kan prøve å vannslipe med 1500-2000 papir, MYE vann er viktig, helst rennende hele tiden, poler etterpå med maskin. Detter er fremgangsmåte ved slitte lykteglass...

Edit; her var jeg seint ute ;)

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk HD

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Guest Avmønstret#

Må ta bilde og bruksanvisningene med hjem skjønner jeg :-) Fant et par bilder som viser litt. Båten er ny for meg så aner ikke merket osv. Det ene instrumentet er vindinstrument hvor en ser et skrog på skjermen. Det andre er noe Navman greier, tror det er logg og noe (?).

Ikke så nøye med Navmannen da jeg regner med å erstatte det med et moderne ekkolodd etterhvert, men vindinstrumentet kunne jeg tenkt meg å få i orden. Alt virker men er knapt synlig. Disse bildene viser noe. Det instrumentet nede til venstre aner jeg ikke hva er.... :-/

bilde

bilde

Jeg har ikke prøvd dette selv, men dersom glassene er krakkellert helt igjennom, så kan du prøve med en penetrerende olje, f.eks. Owatrol D1. Om du kan få det inn i alle sprekkene ved å la glasset ligge i Owatrol en stund, og deretter pusse og polere som nevnt over, kan det hende det holder en stund.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...