-morten- Startet 13.September.2013 Link til dette innlegget Startet 13.September.2013 Hei jeg lurer på om det er noen her på forumet som har kjennskap til Aquador25C , sjøegenskaper fart støy, og bruksegenskaper. ev. motoralternativ.. er vel mest grønne instalert vil jeg tro.. Jeg har båt på hytta og den brukes sammen med min mor og far. Dem mener vi skal ha en båt uten kalesje neste gang og en som er enklere å komme ombord i.. Askeladden vår har veldig høyt fribord og lit krøbel badeplatformer.. dem ønsker i første omgang som er lett å komme ombord i og lett å komme seg rundt i., samt kalesjefri.. Størrelsen på båt begrenser seg lit på at vi har lit værutsatt båtplass, og bryggeanlegget er ikke beregnet for mange store tunge båter..pga beligenheta. Så bruker vi jo båten når vi er på hytta. Dere trenger ikke diskutere at Aquador er overprisa. Vi har også sett på Finnmaster og flipper.Bella Falcon kan være aktuell, men ser lit trang ut og har lite bredde. Nå er det veldig begrenset med modeller i dette segmentet.med våre kriterier. Innenbords Diesel lukket/kalesjefri lett å bevege seg og gå ombord i praktisk layout/innredning gode sjøegenskaper/tyngde i sjøen ikke noe eldre enn 2005 egnet til weekendovernatting for 3-4 pers Det jeg/vi liker ved Aquador25C er: walkaround praktisk layout flott innredning og teakdørker (selfølgelig helt unødvendig) ingen kalesje store luker i hardtop så man får lit åpenfølelse på de få finversdagene virker veldig solid stor til å være 25fot Noen som har erfaringer å komme med? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Eneste ankepungt er weekendkonfort for 4 pers. Det er ikke allverdens plass i denne. D6 260 er vel passelig i denne. Liker også 28C som har litt mere av det hele.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 For oss blir det en båt for å ha på hytta, max 1-2 overnattinger i året så vi ser ikke etter en bobåt størrelse begrenser seg lit fra 23-26 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MajorAndy Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Som tidligere Aquador-ejer (23 HT) kan jeg kun sige, at det er nogle flotte og godt lavede både. Skulle jeg overveje et alternativ var det nok en Paragon 25. Vældig lækker båd! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Ja Pargon er fantastiske båter men ihvertfal 500000 dyrere enn Aquador, og veldig få av dem i Norge Helt sikkert beste sjøegenskapene i sin klasse/størrelse. Likevel lit for mye sterilt preg på innredninga og en usmakelig bordsøyle hehe. Når det er så lite plass er det bedre med lit åpen layout. går bort lit bredde med den pølsa rundt skroget også Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sjagen Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Jeg har tidligere eid en Aquador 25WAe og kan gå god for sjø- og kjøreegenskapene. Skarpt skrog og 4 tonn+ gjør disse til gode båter også når været ikke er på sitt beste. Med stivt sandwitch skrog er de også gode om våren når vannet er kaldt og relativt støysvake. Hadde det ikke vært for at jeg trengte større båt hadde jeg nok hatt denne fortsatt. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
-morten- Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Det er kansje ikke så mange av disse i Norge! Hadde vært fint om det var noen her som har eid eller testa Aquador 25C Det beste er jo selvsagt å prøve de forskjellige modellene selv.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Kommer brukt test av 25 i neste Vi Båtägare Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Takk for tipset BItteliten Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knutzen1 Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 (redigert) Har kjørt 25C endel, og er ikke spesielt imponert over sjøegenskapene. Det er en fin båt til litt fisking/transport i fjorder uten mye sjø, men utaskjærs ville jeg ikke gått. Se på en Targa25 Redigert 15.September.2013 av Knutzen1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Hva er galt med sjøegenskapene Knutzen1? jeg kommer til å bruke den innaskjærs i fjorder,og områdene rundt Trondheimsleia! Targa er en bra båt, men ser ut som en Arbeidsbåt noe hverken jeg eller min familie vil ha.. Skriv heller hva du synes er bra eller dårlig med båten! Har du eid den? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knutzen1 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Min onkel hadde en 25C i Moss. Har kjørt den mye der, både som passasjer og alene. Problemet er at den er så flat i bunnen at den slår voldsomt i motsjø. Sammenlignet med en Yamarin på samme størrelse, er Yamarinen overlegen på sjøegenskapene. Så hvis du da sammenligner med en Targa, blir den enda bedre. Du sier du trenger en transportbåt til hytta, og da mener jeg Targa er det beste valget. Den stoppes aldri av litt sjø :) Interiøret derimot er jo av høy kvalitet og typisk finsk.. Den virker godt skrudd sammen, og walkaround er jo suveren mtp små barn. Synes også det var litt i overkant mye støy med døren igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Det er en grunn til at proffene velger Targa. Redigert 16.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Det var igrunnen det med støy jeg fryktet, da styrhuset deler skott med motorrommet. Da vil jo huset fungere som en resonanskasse. Det er Merelig at Sjagen roser skroget, da det helt sikkert er det samme på WA.. Jeg må nok prøve de forskjellige båttypene selv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knutzen1 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Ja det er bare å teste... Garanterer at du sitter med samme inntrykk som meg. Den er lagd for finske innsjøer... Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Knutzen1 sier at Aquador er flat i bunnen. Både Targa og Aquador bruker samme skrogtype, V-bunn med steglister. Aquador har 20gr og Targa 19gr V ved akterspeilet. Vi Båtegare testet Targa 25 mot Aquador 25 WA i nr 5 2010 og rapporterte at Targa dunket noe mer i motsjø. Jeg har benyttet min tidligere båt på kysten mellom Son og Stavanger og aldri hatt utfordringer med slag i skroget. Typisk marsfart var 25kn. Min påstand er at du skal jobbe hardt for å finne en tidligere 25 WA eier som mener at dette skroget mangler noe i sjøegenskaper. Jeg er forøvrig enig i at Targa er bra båter. Test båtene om du kan og snakk med eiere (helst tidligere). Redigert 16.September.2013 av sjagen (see edit history) Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Con Firm Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Aquador 25 Ce er jo i kat; CE B. Som vel borger for at den skal klare noe mere enn Finske innsjøer. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Angående sjøegenskaper er det bare og prøve selv en dag det blåser litt. Folks oppfatning av sjøegenskaper er ganske subjektiv. Ellers er mange tester i båtmagasiner tilnærmet 0 verd da båtene er testet i stille vær/beskyttet farvann. Av de båttestene jeg har lest har kun et mindretall vært under røffe forhold. Sitér dette innlegget Link to post
HåvardS89 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Morten, hva ble det til? Kjøpte du Aquador? Jeg sitter med en 22 fot, og lurer sterkt på å oppgradere til 25 ft? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Nei har ikke bytta båt ennå, men er bestandig på utkikk! synes fremdeles aq25c er et spennende konsept.. finnes en del 21-23 fotere med det konseptet men de synes jeg blir for små og for liten plass i styrhuset! Noen sier den har dårlige sjøegenskaper.. synes det er merkelig med relativt bra v-bunn tung båt og sandwich konstruksjon.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HåvardS89 Svart 7.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2014 Som sagt så har jeg en AQ 22ht, den var meget dårlig på sjøegenskapen, det skulle ikke mye sjø til før jeg måtte redusere fullstendig, men nå har jeg skiften flapsene til elektroniske, og jeg fikk en helt annen kjøre opplevelse! Jeg kan nå kjøre mye hardere i grovere sjø enn før! Så sjøegenskapen kommer helt ann på hvordan man kjører båten! Jeg følger også nøye med på nettet på AQ 25, kansje 26 også, litt usikker der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.