Jump to content

Brukererfaring med Aquador25C

-morten-

Recommended Posts

Hei jeg lurer på om det er noen her på forumet som har kjennskap til Aquador25C , sjøegenskaper fart støy, og bruksegenskaper. ev. motoralternativ.. er vel mest grønne instalert vil jeg tro..

Jeg har båt på hytta og den brukes sammen med min mor og far. Dem mener vi skal ha en båt uten kalesje neste gang og en som er enklere å komme ombord i.. Askeladden vår har veldig høyt fribord og lit krøbel badeplatformer.. dem ønsker i første omgang som er lett å komme ombord i og lett å komme seg rundt i., samt kalesjefri.. Størrelsen på båt begrenser seg lit på at vi har lit værutsatt båtplass, og bryggeanlegget er ikke beregnet for mange store tunge båter..pga beligenheta. Så bruker vi jo båten når vi er på hytta. Dere trenger ikke diskutere at Aquador er overprisa. Vi har også sett på Finnmaster og flipper.Bella Falcon kan være aktuell, men ser lit trang ut og har lite bredde. Nå er det veldig begrenset med modeller i dette segmentet.med våre kriterier.

Innenbords Diesel

lukket/kalesjefri

lett å bevege seg og gå ombord i

praktisk layout/innredning

gode sjøegenskaper/tyngde i sjøen

ikke noe eldre enn 2005

egnet til weekendovernatting for 3-4 pers

Det jeg/vi liker ved Aquador25C er:

walkaround

praktisk layout

flott innredning og teakdørker (selfølgelig helt unødvendig)

ingen kalesje

store luker i hardtop så man får lit åpenfølelse på de få finversdagene

virker veldig solid

stor til å være 25fot

Noen som har erfaringer å komme med?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja Pargon er fantastiske båter men ihvertfal 500000 dyrere enn Aquador, og veldig få av dem i Norge Helt sikkert beste sjøegenskapene i sin klasse/størrelse. Likevel lit for mye sterilt preg på innredninga og en usmakelig bordsøyle hehe. Når det er så lite plass er det bedre med lit åpen layout. går bort lit bredde med den pølsa rundt skroget også

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har tidligere eid en Aquador 25WAe og kan gå god for sjø- og kjøreegenskapene. Skarpt skrog og 4 tonn+ gjør disse til gode båter også når været ikke er på sitt beste. Med stivt sandwitch skrog er de også gode om våren når vannet er kaldt og relativt støysvake. Hadde det ikke vært for at jeg trengte større båt hadde jeg nok hatt denne fortsatt.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Hva er galt med sjøegenskapene Knutzen1? jeg kommer til å bruke den innaskjærs i fjorder,og områdene rundt Trondheimsleia! Targa er en bra båt, men ser ut som en Arbeidsbåt noe hverken jeg eller min familie vil ha.. Skriv heller hva du synes er bra eller dårlig med båten! Har du eid den?

Min onkel hadde en 25C i Moss. Har kjørt den mye der, både som passasjer og alene.

Problemet er at den er så flat i bunnen at den slår voldsomt i motsjø. Sammenlignet med en Yamarin på samme størrelse, er Yamarinen overlegen på sjøegenskapene. Så hvis du da sammenligner med en Targa, blir den enda bedre.

Du sier du trenger en transportbåt til hytta, og da mener jeg Targa er det beste valget. Den stoppes aldri av litt sjø :)

Interiøret derimot er jo av høy kvalitet og typisk finsk.. Den virker godt skrudd sammen, og walkaround er jo suveren mtp små barn.

Synes også det var litt i overkant mye støy med døren igjen...

Det var igrunnen det med støy jeg fryktet, da styrhuset deler skott med motorrommet. Da vil jo huset fungere som en resonanskasse. Det er Merelig at Sjagen roser skroget, da det helt sikkert er det samme på WA.. Jeg må nok prøve de forskjellige båttypene selv.

Knutzen1 sier at Aquador er flat i bunnen. Både Targa og Aquador bruker samme skrogtype, V-bunn med steglister. Aquador har 20gr og Targa 19gr V ved akterspeilet. Vi Båtegare testet Targa 25 mot Aquador 25 WA i nr 5 2010 og rapporterte at Targa dunket noe mer i motsjø. Jeg har benyttet min tidligere båt på kysten mellom Son og Stavanger og aldri hatt utfordringer med slag i skroget. Typisk marsfart var 25kn. Min påstand er at du skal jobbe hardt for å finne en tidligere 25 WA eier som mener at dette skroget mangler noe i sjøegenskaper.

Jeg er forøvrig enig i at Targa er bra båter. Test båtene om du kan og snakk med eiere (helst tidligere).

Redigert av sjagen (see edit history)

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

• 9 måneder senere...

Nei har ikke bytta båt ennå, men er bestandig på utkikk! synes fremdeles aq25c er et spennende konsept.. finnes en del 21-23 fotere med det konseptet men de synes jeg blir for små og for liten plass i styrhuset! Noen sier den har dårlige sjøegenskaper.. synes det er merkelig med relativt bra v-bunn tung båt og sandwich konstruksjon..

Som sagt så har jeg en AQ 22ht, den var meget dårlig på sjøegenskapen, det skulle ikke mye sjø til før jeg måtte redusere fullstendig, men nå har jeg skiften flapsene til elektroniske, og jeg fikk en helt annen kjøre opplevelse! Jeg kan nå kjøre mye hardere i grovere sjø enn før!

Så sjøegenskapen kommer helt ann på hvordan man kjører båten!

Jeg følger også nøye med på nettet på AQ 25, kansje 26 også, litt usikker der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...