Bitteliten Startet 13.September.2013 Del på Facebook Startet 13.September.2013 Beklager overskriften, men det var det beste jeg klarte.. Ligger i en havn med landstrøm. Vanlige grønne søyler på brygga med lys på toppen, 4 3pola kontakter til landstrøm. Har hatt landstrøm siden ankomst kl 19. Så kl2245 sa det et markant klikk i el anlegget og landstrømmen forsvant ombord. Tenker at sikringen på brygga har gått. Men... Kikker på landstrømkabelen. Dioden som lyser når det er strøm i enden av kabelen lyser som vanlig. Måler 237-238v i støpslet i "båtenden" av kabelen. Lurer da på om overspenningsvernet på landstrømmen har slått ut. Vi har tre sånne ombord. Bytter alle overspennngsvernene, samme sak forstsatt. Dvs at jeg har strøm inn i kabelen, jeg ser at det er strøm til 220v tavla ombord, men det tidsstyrte releet som slår inn etter 8 sekunders stabil strøm slår ikke inn. Tester om jeg får 220v fra agregatet for å sjekke releet, og det funker som det skal fra agregat. Lurer på hva som kan være feil da... Bytter da til en grønn søyle 10 m lenger inn på brygga, og da funker alt som det skal. Måler 222-223v i landstømkabelen da. Prøver igjen fra den første søyla, og samme feil fortsatt, uansett hvilket av uttakene på den stolpen jeg bruker. Noen med eletrofaglig kompetanse som kan forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) Har du tatt ut mer enn 16A i noen sekunder slik at skilletrafoen har gått i heng. Prøv å slå skilletrafo av og på igjen på bryter. Ok leste ikke det siste du skrev der, du har altså strøm om du bytter søyle, meeerkelig Redigert 13.September.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) Hvilke type overspenningsvern snakker du om, kan det være det slår ut for tidlig? Dette tidsrelet ditt må du også forklare litt mer om. Redigert 13.September.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 Har du åtte sekunders relé på landstrømmen, Bitteliten? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 13.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) 8 sekunders forsinkelse på 220v inni båten, uansett om det er fra land eller agregat. For å slå over fra inverter til ekstern strøm når strømmen er stabil fra agregatet eller landstrøm. Når ekstern 220 v settes på (agregat eller landstrøm) blinker en lampe på micc panelet i 8 sek, så lyser den permanent når releet slår inn. Når jeg tar strøm fra den første søylen står lampa og blinker uten å bli konstant. Kan det være ustabil strøm? Såikke slikuå ut på multimeteret, lå på 236-237-238v hele tiden. Enig med Enzo. Meeerkelig. Om verspenningsvernet slår ut må det byttes. Fra Elrond. To rett etter landstrøminntak. Ett på 220v tavla. De er sjekka og ok Redigert 13.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 Kjenner ikke til slike 8 sekunders rele, har du noe mer informasjon om model ol.? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.September.2013 Del på Facebook Svart 14.September.2013 Det virker som om det er noe feil i kontakten på den ene strømsøylen på brygga. Har du noen mulighet til å koble til en stor forbruker alà en vifteovn el.l? Da kan du nemlig måle spenningen med belastning. Hvis det er en dårlig kontakt f.eks. der ledningen er skrudd fast i kontakten på søylen vil du ikke kunne måle feil uten at du har belastning på kretsen. Har du mulighet så åpne stikkontakten på søylen og sjekk at det ikke er noe brente kontakter og at alt er skikkelig fastskrudd. Det kan også være at kabelen er skadet eller dårlig kontakt fra forsyningen til denne søylen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.